injail

Alla inlägg den 29 oktober 2012

Av Jöran Lundberg - 29 oktober 2012 20:13

Oväder.

Det snöar och regnar just nu på Tallbacken, en liten stilla susning i jämförelse med det oväder som drabbar USA-s östkust just nu. När det är regnväder ute känns det skönt att vara inne i ”govärmen”.

Jag hade tänkt ägna en del av min blogg åt att ge er svaren på dialektorden Min ambition är att ni skall lära er något ord då och då.

Svaren alltså:

  1.             Dremne = Smälta (i mun)
  2.             Bröske = Tugga något hårt så det krasar.
  3.             Tjicker lera eller Tjekalere = Jäslera.
  4.             Hongren = Hungrig.
  5.             Kvamne = Tappa andan. el. Kvävas.
  6.             Rabbe = Bromsa (genom att sätta ner foten)
  7.             Dyngstörn = Svinmålla.
  8.             Källarharsbära = Tibast.
  9.             Jalmes = Klaga (i onödan)
  10. Skvätt´n = Lättskrämd.

 

I dag har jag tagit fram våra kära vinterfordon nämligen Sparkarna. Eftersom det börjar lida mot vinter är det viktigt att fullfölja den omställning som är nödvändig. Jag var upp till Hemsjön och vintrade in. Bland annat täckte jag över båten så att den skall klara snön i vinter. Ju äldre man blir får man allt svårare att acceptera gråruggig höst och vinter.

Trots detta önskar jag er alla bloggdiggare en trevlig och givande vecka.

Hejdå.  Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards