injail

Alla inlägg den 13 oktober 2012

Av Jöran Lundberg - 13 oktober 2012 23:14

Fundering.

När man i sena kvällen sitter och funderar blir det lätt att tankarna irrar runt som innehållet i en tombola. Att samla dem till vettiga meningar och frsaser är ibland inte så lätt som man man tror. Det är många stora män och författare som formulerat sina tankar till sköna alster som berikat mänskligheten och kulturen. Något sådant blir det nog inte för mig i kväll eftersom jag inte har den rätta förmågan Dock hitade jag en liten dikt i mina annaler som jag lägger in som en liten tröst i bedrövelsen. Den heter Tankar och lyder så här;

 

Tankar.

Tankar är som dimmans flykt

När den lättar syns den inte mer.

Tankar samlas till en dag förryckt,

Bara en chimär de ger.

 

Dock en del av livets mening

för tillvarons verklighet

som kan verka till förening

av  dunkel realism och formlöshet.

 

Så vill jag samla dem i digra band

Som luntor i ett kartotek

Och sprida dem till varje land

vagga dem vid strandens böljelek.

 

När alla tankar flyktat har sin gång

Skingrad uti andens himmelsfärd,

Förnimmer jag en högre sång

predestinerad för en annan värld.

 

Väl bekomme!  Jöran.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards