injail

Alla inlägg den 7 oktober 2012

Av Jöran Lundberg - 7 oktober 2012 22:11

Ett Erkeepos.

Jag kom att tänka på en dikt som jag skrev för ett tag sedan. Det handlar om Erik Lindkvist, i dagligt tal kallad ”Erke”. Han bodde med sin gamla mor nere i källaren hos sin bror Johan.

Erke var inbiten ungkarl och en särling. Men samtidigt väldigt snäll och godmodig. De framlevde sina liv i små omständigheter men hade alltid mat för dagen. Jag minns i min gröna ungdom hur han kom trampande på en damcykel med nedåtböjt styre. Han hade tydligen alltid en rinnande näsa varför han med ett ljudligt snörvlande drog in. Vi kallade honom därför för ”tjetje”!

Diken lyder i alla fall så här.

 

Erke Lindkvist å a mor

 

Erke Lindkvist å á mor,

neri källaren bor

å han försörjer sin gamla mor

ty han gnetar och gnor, 

med alla trasiga skor

åt grannar å bybor.

Inkomsten är inte stor

de bor billigt hos sin bror

så det är nog som jag tror

att välståndet ändå gror

hos´n Erke å a mor,

om de på honom beror.

 

Med det får ni nöja er för den här gången.

Jöran.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards