injail

Alla inlägg under september 2012

Av Jöran Lundberg - 30 september 2012 21:40

Järnvägstemat.

Jag tänker åter i några bloggar  berätta mer om järnvägen och dess

betydelse för Långviksmon. Som jag skrev förut utnyttjade man de enorma grustillgångar som fanns (och finns) på orten. Omkring 1910-11 gjorde man något som man på den tiden kallade ”storgrusningen”. För att undvika de ideliga uppfrysningarna på grund av tjälen på vintern lade man på ytterligare ett skikt med grus. Det var alltså för att tjälsäkra banan.

Då anlade man spåret som idag går upp till Strängbetongs industri och öppnade den grustäkten. Den låg då på den mark som ägdes av Nils-Erik Johansson, (min farmors far). Jag har hört berättas att han fick fem öre per kubikmeter grus som lastades ut ur hans grusgrop. När det var allra intensivast lastades det ut ett tågsätt per dag med cirka femton till tjugo vagnar. Varje vagn rymde  fem kubikmeter grus. Det var åtskilliga tusentals kubikmeter grus som lastades ut och som samtidigt bidrog till att förstärka Nils-Eriks  kassa. Det var två arbetare på varje vagn och man langade direkt från slänten upp på vagnen. Allt eftersom slänten ändrades baxade man järnvägsspåret närmare den hela tiden.

Vid samma tid påbörjade man bygget av en ny kajanläggning i Örnsköldsvik. För att fylla ut dalgången fram till den nya kajen hämtade man grus från Långviksmon eftersom det var gott om den varan och järnväg och organisationen med lastningen redan fanns. Det kan innebära att hamnområdet som idag inrymmer Arken och Högskolan m.m.  är grundlagt på grus ifrån Långviksmon.

Man utnyttjade dåtidens ”infrastruktur” eftersom det inte fanns varken vägar eller lastbilar.

Jag slutar där för idag för att inte trötta ut er allt för mycket.

Med det önskar jag er en trygg existens.

Hejdå.  Jöran.

Av Jöran Lundberg - 29 september 2012 23:02

Modo igång

Ishockeylaget MODO verkar var ”på gång”. Jag var nere och gluttade på matchens slutskede där MODO spöade Linköping med 3-5. Sista pucken i tom bur.. Enligt min enorma ”läktarkunskap” om ishockey börjar de få ordning på laget och spelar stabilt och bra. Det är onekligen så att förstärkningen med Alexander Steen från NHL var den injektion som laget behövde. Samtidigt tar det lite tid innan maskineriet är riktigt väl inoljat.

Tidigare i kväll var KäraHu och jag till missionskyrkan och lyssnade till predikan av Mirjam Gustavsson från Donsö. Hon är en mycket intresant förkunnare som har lätt att fånga lyssnarnas uppmärksamhet..

Hon talade mycket varmt för att de andliga nådegåvorna skall brukas mera i församlingens liv. Jag spekulerade om att man skulle starta en statlig utredning om graden av gåvornas brukande i församlingarna. Jag skull förmoda att den skulle ge ett mycket intressant resultat. Och överraskande! Medverkade sjorde också kyrkans gulliga kantor Sara Sjöberg. Tänk vilken fin sångröst hon har. Ljuvligt, ljuvligt låter det förvisst!

Dagen har jag tillbringat i Hemsjön tillsammans med ett antal fina ugdomar som hade en ”friluftsdag” på mina domäner. En fin upplevesle för en gammal man.

Till sist önskar jag åter alla mina kära bloggdiggare en hyggelig tillvaro i denna hösteliga tid.

Jöran.

Av Jöran Lundberg - 28 september 2012 23:29

Åter till Tallbacken

Resan hem från Gotland gick alldeles utmärkt. Vi anlände till Cityterminalen ungefär halv tolv och då Y-bussen hem till Ö-vik hade avgångstid 13.00 passade det KäraHu alldeles förträffligt, tidspessimist som hon är. Jag kunde förstås inte bara sitta rakt upp och ner och vänta utan jag tog tillfället i akt och och virrade runt i ”Centralstationsenvirongerna”. Var till och med ned till Jensens Böfhus för att kolla deras meny. Det skulle ha suttit gott med en saftig biffstek, men jag avstod. Jag upptäckte i alla fall att det är mycket folk som är ute och reser så där en alldeles vanlig torsdag. Knökfullt på Centralen alltså.

Så går livet åter till de vanliga rutinerna. Jag har varit upp till fritidshuset i Hemsjön i dag. Städat och donat lite. Bland andra göromål hade jag den underbara sysselsättningen att befria utedasset från de senaste årens ”fornlämningar”. Som tur är fungerar det som en bättre sortens kompost varför det var tämligen, för att inte säga mycket, hanterbart. Det var en underbr höstdag. Jag hade naturligtvis glömt kameran så några fina höstbilder blir det inte idag.

Så går ivet vidare. Det är bara att ta varje dag som den kommer och hoppas på det bästa. Vilket jag också rekommnederar alla mina kära bloggdigare.

MVH Jöran.

Av Jöran Lundberg - 26 september 2012 09:18

En liten Gotlandsbulletin

Såg i tidningen (GA) att Foppa var på Gotland. Han hade följt sitt MODO via TV på en sportbar i staden. Dessvärre förlorade laget mot Brynäs efter förlängning. Undertecknad bloggskrivare försökte också följa MODO från ett perspektiv men någon notis om det i husorganet Gotlands Allehanda kunde jag inte upptäcka. Det kanske beror på att jag alltid reser inkognito för att inte väcka alltför stor uppmärksamhet.

Min huvudsakliga uppgift att hålla gatan utanför huset ren från nedfallande päron sköter jag med stort personligt engagemang. Två tre gånger per dag är jag ute med kratta och snöskyffel och samlar ihop dessa vilsekomna frukter. Om det blir alltför stora drivor kan det till och med bli en trafikfara. Päronen samlas i stora korgar som vi med jämna mellanrum kör till stationen för överbliven frukt som är belägen utanför staden och kallas ”Golgata” Namnet kommer sig av att det var en tupp som gol för sista gången där.

I morgon åker vi hem till Långviksmon igen, vilket betyder att det troligtvis inte blir någon blogg den dagen. Om jag inte skriver något i sena kvällen vid hemkomsten. 07.05 går färjan från Visby upp till Nynäshamn, vilket tar tre timmar och tjugo minuter. Jag har alltid funderat på varför den går fem över, men det beror troligen på att tidsoptimisterna skall ha fem minuter extra på sig för att hinna med båten. Som mina kära bloggdiggare vet vid det här laget är KäraHustrun i stället tidspessimist. Detta innebär att vi alltid har goda tidsmarginaler till alla avgångar. Vilket jag ser som en god egenskap hos henne och älskar henne så mycket mer för det.

Med detta önskar jag er en god tillvaro i denna jämmerdalen.

M.v.h Jöran

Av Jöran Lundberg - 25 september 2012 12:09

Att leva som man lär.

En av de svårare konsterna i livet är att skapa balans mellan liv och lära. Många gånger orerar man med yviga gester för det ena eller det andra utan att ha substans i orden genom att låta det harmonisera med ett skapande liv. Det blir väderkvarnsvingar.

Jag läste häromdagen om Charles Dickens, den store författaren vars litterära alster läses än i dag av miljontals människor. Det är i år 200 år sedan han föddes. Merparten av hans skildringar i de romaner han skrev hade ett moraliskt budskap. I bok efter bok angrep han det engelska samhällets avigsidor och orättvisor. Men så berättas det också att han gifte sig med en betydligt yngre kvinna och fick med henne tio barn. Hemmet styrde han med järnhand och det sägs också att hustrun levde nästan under slavliknande förhållande. Det framstår inte som något praktexempel för jämvikt mellan lära och liv.

Jag hade en god vän som var hängiven förkämpe för nykterhet. Han hade två grabbar som också blev mycket aktiva inom nykterhetsrörelsen. Men så hade min gode vän en svaghet. Han hade för vana att köra alldeles för fort när han körde bil. Nu och då åkte han dit för fortkörning och blev också av med körkortet vid något tillfälle. Hans båda söner hade samma sorts uppträdande i trafiken, de körde också alldeles för fort. Det tycker jag är ett strålande bevis för hur exemplets makt är en konkret verklighet.

Nu är det dessbättre så att ni mina kära bloggdiggare är goda medborgare som har de rätta egenskaperna i alla livets förhållande. Moraliskt och etiskt fullkomliga i det att förhållandet mellan lära och liv bildar en hegemoni av harmoniseringsderivat. I den underbara förvissningen lever jag lugnt till dess vi träffas igen. Hejdå!

Av Jöran Lundberg - 25 september 2012 08:19

Gotland i september.

När man vandrar omkring  i  Visby så här års är det ett helt annat intryck man får. Nu har de flesta turisterna lämnat ön och det är gott om plats på gatorna. När jag i dag promenerade Adelsgatan fram var det bara en och annan flanör. Temperaturen är rätt hyfsad eftersom havet ger värme vid den här årstiden.

En del rosor är faktiskt kvar efter husväggarna vilket tyder på att det inte ännu varit någon frostnatt. På sätt och vis är det här den bästa tiden att besöka ön.

Jag ämnar göra ett litet ”break” i fruktplockandet.  Syltköket på Järnvägsgatan 47 har nämligen inte kapacitet att ta emot mer just nu. Det betyder att jag fritt disponerar min tid. I eftermiddag har jag varit ”på stan” en sväng. Besökte några affärer och fikade hos ”tanterna” i det lilla bokcaféet som finns alldeles innanför Österport. Det drivs av Missionsförsamlingen och jag kan varmt rekommendera stället vare sig man skall köpa böcker eller bara koppla av vid en kopp kaffe. Det är billigt och bra. Vad jag kan se på personalens ålder är samtliga statligt avlönade och därför inte så kostsamma för organisationen.

En god fortsättning på en angenäm tillvaro önskas alla bloggdiggare.

Av Jöran Lundberg - 23 september 2012 18:02

Bussigt med buss

Vi tog oss alltså med buss ifrån Örnsköldsvik till Stockholm, KäraHustrun och jag,. En ganska intressant miljö om man rätt tänker efter. Det är väl knappast någon mänsklig samvaro som renodlar karaktären hos människor som i en buss.

En bussresa har definitivt inte något med religion att göra. I bussen vill nämligen alla sitta så långt fram som möjligt medan det är precis tvärt om i kyrkan. Där är de bakre bänkraderna de mest attraktiva. Vad det beror på är svårt att utröna, om det möjligen är så att chauffören inte är teologisk utbildad utan en helt vanlig människa.

Sen har vi ”utbredarna”. De kommer oftast bland de första in i bussen och sitter således långt fram. De drar på rätt många prylar som de genast breder ut på sätet bredvid och markerar därmed att ”här är det inte lönt att någon annan slår sig ner”. För varje hållplats som bussen stannar vid skärps bevakningen och ytterligare prylar belamrar utbredarnas omgivning. Om bussen till äventyrs inte blir fullsatt klarar sig dessa i sitt revir under hela resan.

Efter det har vi ”toaspringarna”. De har ett trängande behov av att stup i kvarten besöka det ytterst minimala utrymme som på bussarna kallas toalett. Det som snarare kan liknas vid ”Houdinis” tvångströja. Det är en cirkuskonst av det mera avancerade slaget att åla sig in och ut i en sådan inrättning. Om man inte har något annat för sig under färden kan man ju roa sig med att mäta den tid som röda lampan inte lyser.

Så har vi ”kedjerökarna”. Dessa som måste av vid varje stopp som bussen gör, tända sin stinkpinne och dra två eller tre bloss rusa in i bussen igen. Dessa som konstant utsätter sina medresenärer för förödande passiv rökning. De kan nog klassas som i viss mån egocentriska.

Så finns det en grupp oförargliga människor som är ”datatittare” . De ansluter sin dator, laddar in en rolig film och sitter sedan och skrattar hejdlöst under hela färden. Eftersom medresenärerna inte har möjlighet att ta del av det roliga kan en rätt komisk situation uppstå. En komik som ingen skrattar åt eftersom de fattar noll.

Gotlandsvistelsen är behaglig. Vädret har bivit soligare och idag söndag har vi varit en tur ner till Tofta där familjen Holmberg har tillgång till ett fritidhus. En skön vandring utmed stranden var uppiggande. See you.

 

 

Av Jöran Lundberg - 22 september 2012 10:25

Hello Gotland

En liten hälsning från Gotland. Resan gick som planerat även om det tog hela dan och halva natten innan vi var framme i Visby. Båten var en halv timme försenad så klockan var halv ett på natten  när färjan lade till i Visby.

Den uppskattade turistön bjuder på lite gråmulet väder där solen lyser med sin frånvaro. Jag har börjat mitt värv med att skörda alla frukter. Den här hälsningen är mera till för att bevisa att i fortfarande är vid liv. Återkommer med en utförligare blogg när tllfälle ges.

Hejdå.


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards