injail

Alla inlägg under juni 2019

Av Jöran Lundberg - 30 juni 2019 21:40

Att leva i nutid.

Visst är sommarn en skön tid. Även om det blåser en del dagar och regnet strilar ner så man vill krypa ihop inomhus. Då är det en skön konst att leva livet här och nu. Att förtränga de tankar som ägnar sig åt höstrusk och vinterkyla. Den som har förmågan att fånga varje sommardag som en oersättlig gåva, vilken lyser som en juvel i livsdiademet, har bara skön vinning av det.

Men dessvärre är det så att inom oss kryper den oroande tanken att nu blir dagarna kortare och det mörknar allt mer. Orostankar som ägnar sig åt dagar och skeende som ligger framför oss. Förmågan att tygla sådana tankar och vända dem till något positivt och vackert är som att finna en rastplats i livet. Nutiden stärker oss inför framtiden.

I kväll kompletterade jag en sommarpsalm jag skrivit tidigare och som delvis berör ovanstående spörsmål.

Den heter sommarpsalm och kan sjungas på melodin "Den blomstertid nu kommer".


När mygg i svärmar inar i varje ögonblick. De livet då förfinar med mångahanda stick.

En lycka då man känner i sommarns sköna tid, ty dessa bitska vänner de skänker ro och frid.


När knott i sommartider på alla och envar, biter så det svider en lycka man erfar.

I sommarnattens ljusning, i afton ren och klar. För denna sköna tjusning hav tack min Gud och far.


När tusen sviar svärmar omkring min ynka kropp, då känns det som man närmar sig livets sista lopp.

Då kan man bara önska att än en liten stund, få njuta sommarns grönska i själ så frisk och sund.


När livet bölja sjuder och trivsel man erfar. Vår Herre då erbjuder oss välgång alla dar.

Ty sommarns ljusa tider ger lycka ren och klar, men sedan, vad det lider, finns endast minnen kvar.


Att leva livet nu, blir den läxa som vi lär. Prisa dag som kommer och ta den som den är.

Om än myggen inar och ställer till besvär, är sköna sommardagar dock allt som vi begär.

Av Jöran Lundberg - 29 juni 2019 21:48

Liteav varje.

Ankarets tjugoårsjubileum blev en jättesuccé. Det var en tillströmning av besökare under hela dagen som man aldrig kunde drömma om. Under hela öppettiden var det ständig kö till kassan. De som stod där och tog betalt hade det svettigt värre. Jollentorget var inrett till café och där var det också full aktivitet. En mycket lyckad jubileumsdag således.

Jag var också en sväng ned till Björna för att besöka den där nyöppnade bensinstationen. Vi i Gubbröran har varit envis tillskyndare för att det åter skall finnas en bensinstation i Björna. Nu har man lyckats göra ett avtal med en bensinkedja som heter DinX som skall ansvara för driften av stationen i fortsättningen. Det var någonting som var ytterst nödvändigt för Björnabygden. Förhoppningen är att den skall finnas kvar och fungera väl i fortsättningen.

Jag har av och till följt med i det pågående fotbollsmästerskapet för damer. I kväll följde jag därför kvartsfinalen där laget ställdes mot de Tyska damerna. Trots ett dånande favoritskap som innehades att Sveriges motståndarlag lyckades de vinna matchen med 2-1. En bedrift utöver det vanliga. De har nämligen alltid förlorat matcherna mot just Tyskland.

En väderkommentar till sist beskrivs som blåsigt, blåsigt.

Av Jöran Lundberg - 28 juni 2019 21:34

Jubileum.

I morgon blir det stort jubileumsfirande i Jollen. Det är nämligen 20 år sedan församlingen beslöt att satsa på försäljning av överskottsvaror. Starten skedde i gamla postens lokaler i det hus som Åke Söderlind äger. När sedan affärslokaler blev lediga i Jollenhuset beslöt man att flytta verksamheten dit. Det var en djärv satsning och även då, liksom i starten var det en del som visade sin skepsis mot satsningen.

Under de 20 år som verksamheten bedrivits har de positiva sidorna vägt tyngre även om det genom åren varit åtskilligt kinkiga situationer och överväganden.

Något som också genom åren varit glädjande det är att bygdens folk har helhjärtat ställt upp för Ankaret. Både som glada tillskyndare av insamlingen av varor och som kunder. Men allra mest glädjande är att så många från bygden har ställt upp som frivilliga medhjälpare i butiken. Jag har skrivit det förut och skriver det igen. UTAN DEN INSATSEN HAR VI INTE KUNNAT DRIVA ANKARET SÅ EXTENSIVT OCH FRAMGÅNGSRIKT.

I morgon är således alla välkomna att besöka Jollen och jubileet. Det blir stort tårtkalas och fina event i Ankaret. Dessutom har både Storsjöbygdens lanthandel och Millas öppet med idel fina erbjudanden.

Av Jöran Lundberg - 27 juni 2019 21:54

Besök vid kvarnen i Lockstatorp.

Inför kvarndagen den första lördagen i juli var en stor de av gubbröran upp till kvarnen i Lockstatorp. Det var en del arbeten dels med kvarnen och dels med att snygga till kvarnplatsen. En planka inne i kvanhuset var så murken att vi ersatte den med en ny. Jag hade förhoppningar om att vi skulle kunna mala kornmjöl en del av dagen men det tog så lång tid med arbetet att vi beslöt att mala en annan dag. 

Fikapauserna var också många och långa med mycken god gemenskap i det soliga vädret. Når jag i morse gjorde i ordning fikapinalerna för dagen glömde jag att ta med kaffetermosen vilket var en fadäs. Men jag fick ändå kaffe. Det var en del "gubbröreungdomar" som tillhandahöll den ljuvliga drycken.

Således blir det lördagen den 6e juli traditionell kvarndag.


Av Jöran Lundberg - 26 juni 2019 21:25

Inventering av bärtillväxten.

Av åldersskäll har jag numer inte samma fina möjligheter att vara ute i markerna och plocka bär. Ändå är det varje år lika spännande att utröna förutsättningarna för en eventuell god skörd. Så när jag i går var uppe vid Hemsjön försökte jag därför titta på olika bärsorter.

Efter vägen ner mot sjön är det på ett hygge till höger många bestånd av hallon. Jag stannade därför och granskade dessa bestånd. Till min stora glädje kunde jag konstatera att det var massor av blommor på varje buske.. Nu är det viktigt att de får lämpligt med regn för kartsättningen . Och sedan sol för mognadens skull. Då kan det finnas förutsättningar för ett bra hallonår. 

På vår stugtomt är det rikligt med blåbärsris. Under gynnsamma år kan vi där plocka den mängd av blåbär vi behöver. Nu är det så med blommande blåbär att det är nästa omöjligt att upptäcka blommorna. Dels därför att de är rätt små och gömmer sig gärna. Men en hel del blommor fanns det i alla fall. Kartsättningen var också i full gång.

Nu vågar jag mig inte av naturliga skäl ge mig iväg upp till vår hjortronmyr. Särskilt som jag inte meddelat någon att jag var där uppe. Därför har jag ingen uppfattning om hur de är på väg att utvecklas. Men vad jag kan förstå har väl det varit gynnsam väderlek. Det har inte förekommit någon frost och då det samtidigt varit både regn och solsken bör det finnas förutsättningar för plantorna att utveckla fina bär.

Det är ju så att det är många parametrar som skall klaffa in för att det skall bli riklig hjortronskörd. Det måste vara en rätt fin vår utan några frostnätter för att plantorna skall utvecklas. Sedan skall det vara soligt och varmt i blomningstiden. Detta för pollineringen. Vad jag har hört är det inte bara humlor och bin som sköter pollineringen utan också en myrart. Under blomningstiden är de känsliga för hårt regn som kan slå sönder blommorna. Sedan är det viktigt att det inte är för torrt under kartsättningen. Lämpligt med regn är gynnsamt för att bären skall kunna växa sig stora. Men för att bären skall mogna behövs också rikligt med sol och värme. Det är således ett under när det någon gång blir ett riktigt "hjortronår".

Av Jöran Lundberg - 25 juni 2019 21:49

Ett besök i Hemsjön.

I dag var jag upp till stugan i Hemsjön. Det var rätt länge sedan jag tittade till mitt kära fritidshus. En stunds avKOPPling med lite nybryggt kaffe. Med några nytagna foton vill jag också dokumentera besöket med.


 

En vy över sjön är väl nästan ett måste.

 

Stugan sedd nerifrån stranden.


 

Byggnaden från ovansidan.

Bilden nedan visar en mer än hundraårig tall. Kanske var den vuxen redan på Karl den fjortonde Johans tid.




 

Vedtillgången för kommande kalla vintrar är tryggad. Det har Thor-Leif fixat. 


Av Jöran Lundberg - 24 juni 2019 21:18

Tradition.

Under väldigt många år har vi haft som tradition att träffas på mormor Esters fädernegård i Björnlandsbäck. så även i år men då var det ytterligare en i syskonskaran som saknades. Av sju syskon är det nu fyra kvar. Jag brukar kalla det "klanmötet". Genom åren har det utformats en agenda som i stort set är lika från år till år. Ändå känns det alltid som något nytt. Men trivsamt är det att mötas.

Bilägger några foton.


De fyra som är kvar av syskonskaran.

 



 

Två av sönerna, Niklas och Anders, här tillsammans med deras snart nittioåriga Ingrid.


 

Två äldre personer som snart fyller nittio.



Av Jöran Lundberg - 23 juni 2019 23:12

Ett firande med tradition.

Tiden flyktat har sin gång. Nu är årets midsommar ett minne blott och livet går vidare. Solen vänder numera ifrån oss för varje dag som går. Någonting som är givet och måste accepteras. Det har verkligen varit sköna dagar med många minnen att ta med sig in i kommande tider.

Vädret var om man ser det för hela helgen, rätt hyfsat. Midsommarafton bjöd på fint väder med både sol och värme. Under midsommardagen och i dag söndag var det rätt blåsigt vilket inverkade menligt på trivseln. Dokumenterade samvaron med en del foton jag ämnar lägga in i en kommande blogg.

Därför önskar jag gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards