injail

Alla inlägg under november 2019

Av Jöran Lundberg - 30 november 2019 21:35

Hur man än sig vänder så har man ändan bak

Ibland blir man smått konfunderad över alla miljöpropåer hit och dit. Såg  i dag ett inslag om att det ur miljösynpunkt var helt förkastligt att inhandla kläder. Framställningen av kläderna klassades som ett överhängande miljöhot. Därför skulle man vara ytterst försiktig med att inhandla sådant skamligt material. Miljökämparna sade däremot ingenting hur man då skulle bete sig. Att gå helt naken skulle givetvis förbättra miljömässigt miljön men det är heller inte så särdeles smart. Dels skulle man rätt hastigt sabba kroppstemperaturen så man skulle vara tvungen att använda smutsig el för att värma sig. Dels skulle man även riskera att komma i konflikt med #me too.

Och så var det där med födan. Mjölkprodukter och kött ska man inte befatta sig med för kreaturen fiser för mycket. Det anses uppenbart miljömässigt olämpligt att de går omkring och släpper sig här och där. Nån har räknat ut att ett kilo Västerbottensost genererar ett stort antal kilo metangaser av illvillig sort. Så då ska man inte äta ost heller.

De allra flesta transportmedel är också miljöbovar. Man skall sträva efter att förflytta sig miljömässigt korrekt. Detta om det än betyder att man tvingas nöta skosulorna. För ett antal år sedan skulle alla köra dieselbilar till dess att man även där kom på att det var alldeles förkastligt. Med diger straffbeskattning som följd. Nu skall man köra elbil, Och det skall man anse väldigt miljövänligt. Till dess att man kommer på att framställningen av batterier i Skellefteå är helt förkastligt ur miljösynpunkt.

Troligen kommer man att ta miljösynderna med sig ända in i döden. Om inte mina jordiska kvarlevor behandlas miljömässigt korrekt kommer själva döden bli ett hot mot livet på jorden. Vid något kommande miljösymposium kommer man ingående tvingas diskutera hur man destruerar mer än fyra miljarder människor utan miljömässiga konsekvenser.

Detta ger oss en vink om att miljöaspekterna måste tas på allvar, vilket jag anser inte sker i dag. Det är allt för stort intresse för olika ikoner som röner medial uppmärksamhet utan att egentligen ha någon effekt på miljön. Dessutom skulle man skapa någon sots institution med globalt inflytande som vore kapabel att sätt in miljöåtgärder där de får den största förbättrande effekten. Man koncentrerar sina åtgärder på en kofis i Sverige när luften i vissa andra delar av vår värld är så förorenad att man knappt ser varandra. 

Av Jöran Lundberg - 29 november 2019 22:09

Bara soligt.

Över hela Sverige har man i dag firat den svarta fredagen. Ett jippo som förhoppningsvis skall gynna handeln. De önskar nämligen att vi skall komma i gång med kommersen inför julen. Jag hörde av någon att det inte var så lönsamt eftersom de flestas har ett realiknande utbud av sin varor. Men om jag begriper saken rätt så nog kommer affärerna att klara sig. Jag läste någonstans att JULA-koncernens ägare är Sveriges fyrtionde rikaste person med en förmögenhet på 6 miljarder.

Nu är det så tröstefullt att för min del har jag inte spenderat en enda krona på denna dysterfärgade fredag. Dessutom har solen visat sig i dag. Så trots att det är rätt kylslaget (ca 11 grader) var det rätt angenämt då jag i dag var ute och skottade undan de snöflingor som föll i natt.

En annan solig händelse denna fredag var att MODO tog sin elfte raka hemmaseger då de besegrade Tingsryd med 5 mål mot 2. Det var rätt nödvändigt efter debaclet mot Almtuna i tisdags då de blev nollade. Ingen rast ingen ro, på söndag är MODO nere i Västervik för att spela en match.

Snart är det advent med allt vad det innebär och då börjar det på allvar att lacka mot jul.

Men dit är det ännu några dagar, med en natt emellan varje. Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 28 november 2019 21:27

Blåblodig blogg

Att skriva en blogg fordrar en viss idérikedom. Till exempel ett genialt uppslag till en text. En text som inte bara skall ha ett förnuftigt innehåll, den skall också kunna fånga läsarens intresse av sådan grad att den finner det meningsfullt att ta del av dess innehåll. Då är det naturligtvis upp till skribenten att vara så pass tjänstaktig och tillmötesgående, man kan säga smart, vid framställande av den mer eller mindre famösa texten, att ovanstående förhållande verkligen kommer till stånd. Varje intelligent person förväntar sig nämligen att vid genomläsning av en sådan ordkombination, få en läsupplevelse av sådan dignitet att ett förnuftsmässigt välbefinnande kommer till stånd. Helst ett välbefinnande som gränsar till det ofantliga. Ett tillstånd närmast lika som att befinna sig  mitt i orkanens öga.

Då är det naturligtvis upp till förmedlaren av det infama budskapet att vara så pass på hugget att det verkligen blir något av det hela. Annars är det förstås stor risk att hela ordförmedlingsprocessen visar sig vara av en så undermålig karaktär att den befinnes helt förkastlig. Infinner sig ett sådant tillstånd är det skriande behov av att skribenten endera skärper sig eller upphör med sin verksamhet. Det har nämligen genom omfattande forskning konstaterats ge omfattande menlig inverkan på läsekretsens sociala och mentala hälsa med ett sådant dravel. Att syssla med ett sådant varkenellerpersektiv är således närmast katastrof för varje ansvarsfullt arbetande ordvrängare. För att inte tala om de förödande konsekvenser det har för varje seriös budskapsmottagare.

Kontentan av det hela blir så att den blogg jag skrivit i kväll endast är att liknas vid ett kopiöst ordvrängeri som endast varit till nytta för en mer eller mindre idéstrandsatt bloggskrivare.

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 27 november 2019 23:08

 

Min julkaktus blommar för fullt  

Av Jöran Lundberg - 26 november 2019 22:50

Lite om landsbygden.

Vår nuvarande regering har inför kommande mandatperiod myntat följande uttryck. I stället för devisen Hela Sverige skall leva har man myntat devisen  "Hela Sverige skall växa." Något som känns väldigt främmande för BLT-området. Örnsköldsviks kommun fortsätter att minska den kommunala servicen i området så det är snart ingenting kvar. Äldreomsorgen är snart ett minne blott eftersom man tar bort större delen av platserna i så kallat särskilt boende. Detta trots att de är massor av åldringar som står i kö. Man är på väg mot en väntetid på upp till ett år. Att ett tjugotal arbetstillfällen försvinner är även det en katastrof. Hemtjänsten inom området är en koloss på lerfötter nerlusad av byråkratiska manövrar som den är.

Inom skolområdet aviseras också en "avklädning" som innebär en koncentration till Björna skola som är så illa underhållen så den riskerar att snart rasa ihop. Den är, vad jag kan förstå i sämre skick än den del av Björnaborg som de skall riva. Det är närmast skandal att bedriva undervisning i så dåliga lokaler. Dessutom skall Region Västernorrland göra drastiska minskningar av sjukvården i området.

Förhållandet riskerar också att bli förödande för områdets näringsliv. De kommer sannolikt i fortsättningen att ha än svårare att få tillräckligt med arbetskraft eftersom färre kommer att känna det attraktivt att bosätta sig i området. Det är redan i dag ett problem för de större företagen.

I dagens ÖA finns en insändare som tar upp just dessa missförhållanden Läs den!


Av Jöran Lundberg - 25 november 2019 20:30

Hur gammal kan man vara

Ofta när jag sitter vid min gamla trotjänare till vedpanna (Sveriges enda vedpanna som figurerat i TV) blir det läge för mera filosofiska tankar. I morse när jag satt där och väntade på att temperaturen skulle uppnå hygglig nivå kom sådana tankar över mig.

Frågeställningen som jag hade i morse handlade om folks attityder gent emot ålderstigna personer. Jag är ju nu rätt till åren kommen och skulle egentligen passa för någon mer evighetsbetonad tillvaro. Men jag känner mig inte gammal utan bara lite äldre. Men de allra flesta jag möter i olika sammanhang betraktar mig för det mesta som en totalt hjälplös stackare. Kanhända ger jag också det intrycket på grund av min gubbiga gång. Detta förhållande triggar min omgivning till de mest omfattande hjälpinsatser eftersom de fått det intrycket. De tänker: "Den här gubben är snart färdig att tippa ner i gravens djup så vi måste se till att det inte händer här och nu. Och så uppträder de som samariter i "Gubbstruttarnas hjälporganisation". "Den där gamla gubben är nog inte kapabel att ens lägga en smörgås på ett fat", tänker de. Och så mycket mindre själv transportera den till bordet, var han nu skall sitta.

Ibland leder det till att jag har vissa svårigheter att uppträda försonligt mot mina "änglar". Även om det för stunden utgör an smart lösning på en uppgift av logistisk art och därmed fullt försvarbar tär det lite på min självkänsla. Men det kanske kommer den tid då jag är tacksam för varje liten insats av ovanstående karaktär. Vad vet jag?

Dessutom har jag bestämt mig för att inte låta detta förhållande utgöra något problem i min tillvaro. Jag lever ju efter den devisen att: DET ÄR SOM DET ÄR OCH BLIR SOM DET BLIR OCH BLIR DET SOM DET BLIR SÅ ÄR DET SOM DET ÄR. En bra devis även för mina kära bloggdiggare!


Av Jöran Lundberg - 24 november 2019 20:57

Black week.

Nu i den mörkaste november har köpmännen och företagarna anordnat en så kallad Black week, naturligtvis i syfte att få igång köpkusten på presumtiva kunder. Deras högsta önskan är att vid veckans slut (efter Black friday) skall de flesta vara black.

Så här ganska precis en månad före jul vill de givetvis ha igång kommersen i förhoppning om att det skall hålla i sig ända till julaftonen. Sedan när annandagen kommer börjar de på ny kula med realisationer korsan och tvärsan. Då hoppas de på att de kunder som har lite kvar på kontot skall spendera de sista sekinerna. Eller så kan man handla och betala någon gång in på det nya året. Det är således upplagt för mängder av impulsköp.


Jäg bara hoppas att pärninga rack

unner n´den veek söm hette black

för öm man då hannel sä man bli black

int äre nan som säg tack.


Ett gott råd: Om man blir köpsugen så in i bomben. Sov på saken, sov på saken, sov på saken!


Av Jöran Lundberg - 23 november 2019 21:25

Fata morgana

är en luftspegling, men även, i överförd bemärkelse, en drömbild eller ett luftslott.

Luftspegling (hägring) är ett begrepp inom fysiken som innebär att en bild uppstår när ljusstrålar från ett föremål bryts i gränsskiktet mellan varm och kall luft. Det är ett optiskt hägringsfenomen där objekt och områden bortom horisonten blit synliga, men kraftigt distorderade (förvridna) så att de blir utsträckta i höjdled och bildar höga torn och bloc., Särskilt de optiska villor, som bildas vid Messinasundet utanför Cicilien kallas Fata morgana.

Fenomenet är en så kallad övre hägring och uppstår till följd av temperaturinversion, när varm luft befinner sig ovanför kall luft. Ljuset bryts i temperaturskikten och reflekteras tillbaka till jorden. Allt eftersom temperaturen och därmed förutsättningarna, ändras så ändras även hägringens utseende. Det antas att detta är grunden till att fenomenet har fått sitt namn av den trollkunnige och skeppsbrytande fen Morgan i Walesisk och Bretagnsk mytologi. 

I vårt språkbruk används ordet att beskriva en drömbild eller en drömvärld. Något som vi bara kan ana oss till.


Fata morgana

Når dagen lyktat och mot afton lider

jag ser tillbaks på redan flydda tider,

som givits mig och jag förgätit har:

Kanske missat en väsentlighet

glömt någon ful förtretlighet.

Men min drömbild har jag ändå kvar.


Så får jag skönja under och mirakel.

Då uppenbaras livets små spektakel,

som tänder irrbloss här och där.

Det är den drömbild som försvarar livet.

Att inte jaga hett och överdrivet,

mot existensens himmelssfär.


Då får man sakligt konstatera:

När tiden inte existerar mera,

får man törna livets verklighet.

Så går en dag ur evighetens värld,

blott ett irrbloss i en evig himmelsfärd

som en del av livets hemlighet.


Det är blott en drömbild vorden

ett luftslott som vi byggt på jorden

för vår egen skull.

Som blir en klar och tydlig gräns

för vår extensiva trolska existens

som en gång blir mull. 


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards