injail

Alla inlägg under juni 2011

Av Jöran Lundberg - 14 juni 2011 20:22

Det är förunderligt hur fort tiden går ocn man kan inte åstadkomma ett enda inlägg på bloggen. Det kan möjligen också innebära att livet på Tallbacken går i den vanliga lunken. Efter en intensiv värmeperiod har vi nu fått en mera vanlig svensk sommartemperatur.

Var till Hemsjön och fiskade upp 16 abborrar och en gädda. Jag fick så pass mycket fisk att jag kunde dela ut till höger och vänster.

Familjen Lundberg har nu rest till Spanien för att hälsa på Ida. Det innebär att vi för närvarande är faddrar till två katter. Det är mamma Inez som är helsvart och hennes son Hugo som är blå. En lite säregen färg för en katt, men så är det. De sköter sig riktigt snyggt med undantag av att Hugo är lite skrikig ibland..

Skall försöka vara lite mera regelnunden i mina bloggar framöver. Jag förstår att det inte är så kul att gå in på en blogg där det inte händer någonting alls.

Om ni kan gapa utan att rapa är då chitikapa.

Hejdå. Jöran.

Av Jöran Lundberg - 8 juni 2011 21:32

I måndags var det våran nationaldag. Men vårt firande kommer inte i närheten av norskarnas syttendemajfirande. Men å andra sidan kanske det inte är så konstigt för vad jag förstår firar vi den till minne av Gustav Wasa och den skurken är väl inte mycket att fira minnet av. För det första såg han till att bli enväldig och sedan la han under sig det mesta av landets tillgångar. Att han införde protestantismen var inte av intresse för religionen utan naturligtvis för att komma åt kyrkans tillgångar för egen räkning. Man kunde räkna upp många av de skurkstreck han genomförde men det skulle bli en väldigt tråkig läsning.

I stället ska jag skriva om ett annat firande nämligen: "Då´n Teodor skull fyll femti". Ja ska berätte nä på Björnamåle, sä hänne vare i alla fall.

N Teodor skull fyll femti, dä va ju rakt en vektenän bemärkelsedag. Han hadde tri pajka, n´Algot, n´Emil å sä varen Johan. Pajka dam tykte att då de vare sä storen bemärkelsedag sä skull dam skjute förn. Sä n´den dan  sä hadde dam ladde v'ä fem dörnamitskött bakal bönninga. Då förste skötte braka å sä for katta söm e streck önner lagårn. Annere skötte då fore na stegpinna bårti stegan. Treje skötte då for hele stegan. Fjärle skötte då for alle fönsterruter på baksia bönninga. Femte skötte då for fönsterkärma å.

Då hadde n´Teodor vakne å stack ut skalln gernöm fönsterhöle å skällde ut pajka sine å de gröfste. Han halle på´n langen stann. Men dån Teodor va tjvungen te dra att säg andan, då passe n´Johan på å steg fram å sä san: "Ha den äran pappe". Dä va na fira dä!!

På återseende med ett leende.

Hejdå. Jöran.


Av Jöran Lundberg - 3 juni 2011 22:01

Den som har en så gammal Mersa att den blivit myndig och därmed fått "rosträtt" känner sig ofta i underläge. Trots alla mina ansträngningar att sätta in en ny styrspindel i stället för den som pajat rönte jag inte den minsta framgång. Jag hade förlikat mig med mitt öde och beställt bärgning ned till Örnsköldsvik och tid på verkstad för reparation. Det skulle naturligtvis gräva ett stort hål i min ekonomi, men jag var beredd att ta den smällen.

Då mötte jag en av mina fina grannar och det blev tal om mitt misslyckande. "Men nog vore det väl märkvärdigt om vi inte skulle kunna fixa det" sa Sture, som har att hjärta av guld. Han kom med diverse verktyg och hjälpmedel. Med gemensamma krafter gav i oss i kast med uppgiften. Och si. Efter ett antal timmar med skruvande, hamrande och donande hade vi den nya spindelleden på  plats. Jag var överlycklig över att återigen kunna ratta min gamla trotjänare och dessutom kunna avbeställa både bärgning och verkstad. Jag ville förstås ersätta honom för jobbet men han avböjde. "Äh, vi hjälp varann. En annan gång är de kanske jag som behöver hjälp" sa Sture på sitt lugna sätt. Jag rörs till tårar över en sån generositet.

En annan gång ska jag berätta om alla andra fina grannar jag har här på Tallbacken. Det är otroligt värdefullt att ha den genuina grannsämja som gör att livet blir lätt att leva.    Här måste jag sätta in en smaileys för att ära alla mina fina grannar.

Det sägs om en gammal hantverkare att han satte upp en skylt med texten "Stängt mellan hägg och syren", alltså under den finaste tiden på året. Jag skall i alla fall försöka hålla igång min blogg till "de resandes förnöjelse".


Nu har jag ätit ett ägg, men jag känner mig inte mätt. Men jag vet att jag är mätt för jag har ätit ett ägg.

Det sa en gammal filosof en gång i tiden.

Hejdå. Jöran.



Av Jöran Lundberg - 2 juni 2011 13:57

Nu är det juni och sommarmånad. Det betyder att vi måste intensifiera vår förmåga att njuta av den fina årstiden. I dag har vi haft "Gökotta" på kammen vid den fina grillplatsen. Det var underbart fint väder med lagom värme. Jag har passat på att ta några foton som jag lägger in i bloggen.


  Här är en vy över Storsjön med vårat förra hus i förgrunden. En leende bygd.


  Också en vy över Storsjön, med Strängbetong i förgrunden, Långviksmons största arbetsplats. Vet ni att där tillverkas bland allting annat mellan 2 och 300.000 betongslipers per år.


  Vårat hus på Tallbacken där vi njuter för fulla muggar av den fina grönskan


  En bild av häggen med tusentals blommor.


  Häggblommor är vackra och så doftar de alldeles underbart.

Det var en liten hälsning till alla mina bloggdiggare om sköna sommardagar.

Ät inlagd sill om ni vill, me lite dill och mera  till!

Hejdå. Jöran

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards