injail

Alla inlägg under juli 2015

Av Jöran Lundberg - 31 juli 2015 22:52

Svunnen ungdom

Jag kan minnas de ljuvliga dagar

Där min ungdom så snabbt rann förbi

Det var sol över ängar och hagar

Och jag kände mig lycklig och fri.

 

Jag kan  minnas som barn där  jag lekte

vid en ljusnande sommar en gång

Över fälten som vindarna smekte

där har danats en underbar sång.

 

Men nu har mina dagar förrunnit

Som format de minnen jag har

Men i hjärtat har jag förnummit

att denna  mäktiga känsla finns kvar.

 

Jag är gammal och sitter och drömmer

om den unngdom som snabbt rann förbi

ty djupt  i mitt minne jag  gömmer

en förunderligt skön melodi.

 

 

 

Av Jöran Lundberg - 30 juli 2015 21:58

Facit till ”Björnamåle”

  1. Bröschel = När man vid skogsavverkning samlar ihop stockarna till vältor.                  
  2. Dörsk = Slö.
  3. Svammelkus = En som svamlar.
  4. Lammen = Träningsvärk
  5. Kviförsam = Räddhåga eller oföretagsam.
  6. Rattåt = Enkelt eller rätt på
  7. Spelevink = skojare.
  8. Illjars = Tvärsöver eller obstinat
  9. På  slatt´n = På slåttern
  10. Klirne = bre (smör på en smörgås).
  11. Göttetommekära = Dagdrivare.
  12. Söcka dell´n = slå till honom.

 

Förhoppningsvis har ni lärt er något nytt.

Av Jöran Lundberg - 29 juli 2015 22:28

Fantasia.

 

Att vara rolig och spirituell

och att ha god fantasi

för varje ny dag

är lika svårt som att var kväll

forma och föda en ny poesi

av allra renaste slag.

 

När morgonen gryr är det redan glömt

vad innerst inne hjärtat har gömt

av stor pragmatik

Det som du med Nemesis drömt

har någon över förgängelsen tömt

rödfärgad het romantik.

 

Det blir ett alster av den energi

som verkar och kommer att evigt förbli

vid vinden och vågornas sång

Det ligger säkert någon mening däri

för en sträng och stram strategi

så att verket fullbordas en gång.

Av Jöran Lundberg - 28 juli 2015 22:06

Björnamåle

Jag kom på att det var en tid sedan jag testade er på björnamåle. Det är en brist som jag gärna åtgärdar genom att ge er ytterligare bavis för det måland språkbruket. Håll till godo.

 

  1. Vad gör man då man Bröschel ?
  2. Hur är man då man är Dörsk?
  3. Vad är en svammelkus.
  4. Hur  är man då man är lammen.
  5.  Och hur är man då man är kviförsam?
  6. Hur  är det då det är rattåt?
  7. En spelevink vad är det?
  8. Hur är man då man är Illjars?
  9. Då  man ä på slatt´n, var är man      då?
  10. Vad gör man då man klirne?
  11. Göttetommekära hur är dom?
  12. Hur gör man när man ”Söcka dell´n ?
Av Jöran Lundberg - 27 juli 2015 22:13

Minisemester.

Det har blivit en tradition att varje sommar fara ut med den gamla Cabbyvagn för att leva husvagnsliv någon dag. De senare åren har vi gjort det tillsammans med Sören och Alice i Umeå. De har i år skaffat sig en ”nygammal” vagn i stället för den gamla.

Därför anträddes färden under fredagen. I första hand upp till Umeå där vi sammantfäffade med våra husvagnskompisar. Turen gick norröver och förbi Sikeå där vi camperade i fjol. Strax innan Skellefteå ligger Bureå som har en alldeles förnämlig anläggning för husvagnscampare. Där stannade vi och ställde upp våra vagnar alldeles intill älven.

Då man är ute med husvagnen vill man ju ha soligt och fint väder. Det fick vi också under fredag och lördag. Denna soliga lördag spenderade vi för en tripp till Bjuröklubb där vi tog en promenad upp till fyrplatsen.

Eftersom väderprognosen vittnade om rikligt med regn uder söndagen beslöt vi oss för att fara hemåt. Mitt på dagen började det regna och hemfärden blev en regnslaskig historia. Särskilt när vi körde från Umeå söderut efter E-fyran vräkte regnet ner vilket blev till ett särskilt äventyr. Under färden neröver hade vi också ett blixtnedslag i bilen vilket gjorde det extra dramatiskt. Det small som ett öronbedövande bösskott. Vi kom ändå lycklig och väl hem till Tallbacken.


Campingliv

 

Siv och Alice med Bjuröklubb fyr i bakfrunden 

Av Jöran Lundberg - 24 juli 2015 10:30

Bloggtorka.

Det kan hända att bloggarna utebliver några dagar framöver. Detta på grund av att vi tagit en kortare semester. Vi kommer att leva husvagnsliv under kommande helg. Återkommer troligen på måndag.

Hejdå

Av Jöran Lundberg - 23 juli 2015 22:15

Ode till en gök

En gök är en underlig figur

Som lägger sina ägg i andras bo

En gök kan ocksaå bo i ett ur

Då blir det ett gökur må ni tro

 

En gök kan också ha sin tid.

Då är det gökotta jag menar

en gök kan också drilla i lid

en göktyta bland trädens grenar.

 

En gök kan också vara ett blomma

Men en rar liten ört likaså

Ett gökblomster hör till de fromma

även en gökört kan där stå.

 

Man kan också slutligt fundera

Vad ett gökbo skall användas till

Om det blott skall fungera

Som nattviste av och till

Av Jöran Lundberg - 22 juli 2015 22:52

Ett ömtåligt ämne.

Jag såg ett naturprogram på TV häromdagen. Det handlade om olika djurarters parrelationer. Det var riktigt gripande att se hur många levde i ett livslångt förhållande där det inte endast var fortplantningen och den sexuella lusten som dominerade gemenskapen. Det var också omsorgen om sin partner som tillika utgjorde en viktig del av deras tillvaro. Samtidigt verkade det som om de följde strikta etiska regler. Hos många djurarter fanns inte ordet otrohet i vokabulären.

Utan att ha några som helst moraliska aspekter kan man ställa det i relation till det senaste decenniets gaytrend. Genom den massiva propaganda som sker med diverse pridefestivaler och regnsbågsveckor har det blivit mer eller mindre trendigt att presentera sig som ”avvikande”. Samtidigt som man skuldbelägger personer som vågar stå upp för det heterosexuella levernet. Ungefär som att man är rasist om man inte till hundraa procent gillar en mörkhyad människa. Och nåde den politiker som  inte år med på alla turer i långdansen. En sådan har nog satt sin sista potatis. (Om nu politiker sätter potatis överhuvudtaget). Samtidigt borde vi människor, som ändå är skapelsens krona, ha lärt oss mer av våra vänner i djurvärlden.

Jag menar att alla skall omfattas av vår medmänskliga kärlek och hänsyn oavsett sexuell läggning. I den gemenskapen får de vara den ringa procentandel av befolkningen som de ändå utgör. Jag anser att det i högsta grad är en överloppsgärning att gång efter annan manifestera sin lvsinställning genom demonbstrativa arrangemang som endast förstärker olikheterna och försvårar deras acceptans i vårt samhälle. I en nationell gemenskap präglad av öppenhet och tolerans har även dessa sin givna plats.

Den överväldigande majoritet av svanska folket som änå hävdar kärnfamiljen borde kunna göra sin röst hörd ännu tydligare. Varför skall de förses med munkavle och  betraktas som kärlekslösa  bara med anledning av sin livsuppfattning. Men att bedriva en sådan prpaganda är mer eller mindra tavubelagd. Ett miserabelt förhållane tycker jag

Hejdå!

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards