injail

Alla inlägg den 25 oktober 2012

Av Jöran Lundberg - 25 oktober 2012 22:45

Handgripligheter.

Som jag antydde i min förra blogg ämnade jag övervara en samling med allianspartierna i Ö-viks kommun. Om samlingen i allmänhet är inte så mycket att orda om annat än att det var en mycket duktig tjej som arbetar på regeringskansliet i Stockholm som inspirerande föreläste.  Dessutom kan jag verkligen rekommendera ”Rickard sångkock”, supergod mat.

Men vad jag tänker skriva om är en helt aannan grej. Jag mötte alltå ett trettiotal personer vilka jag artigt och belevat skakade hand med . Handhälsade alltså. Jag förvånades då över hur olika det handfasta mötet fortlöper. Jag tror att man genom att vara uppmärksam kan läsa människans psyke och inställning i ett handslag.

Jag mötte någon som jag klassade som ”skurtrasemänniska” Den personens hand var som att krama en skurtrasa,  som man bara väntade att det skulle rinna slaskvatten ur. Dessutom såg den personen samtidigt åt ett helt annat håll. Vilken självupptagen egoist , tänkte jag.

En annan persons hand var rena ”alligatorkramen”. Men den signalerade i alla fall ett visst engagemang som förmedlade en god kontaktskapande närvaro. Så har vi ”proffshälsaren”. Han (eller hon) är således van att hälsa på många människor varje dag. Det går så att säga på rutin. Om man hälsar på en eller tjugo spelar ingen roll det är alltid lika lätt.

Vissa har en benägenhet att kombinera hälsningen med andra påtagliga handlingar. Man kan ge en klapp på axeln, en halv kram, eller en eller annan puff i magen. Man får ett  intryck av att de vill skämta bort mötet. Så har vi ”tvekarna”. De ger ett intryck av att fundera på om de verkligen vill hälsa eller inte. Det kan möjligtvis bottna i en inre omedveten blygsel. Det är en klar fördel om man kan kombinera mötet med några väl valda ord, gärna uppmuntrande. Om man är närmare bekant med den man möter är det så mycket lättare. Då finns det gemensamma intryck och tankar man kan koppla mötet till. Till sist en liten dikt.

 

Ett möte

Ett möte som griper tag i ens liv

Kan vara en själens förening

Det kan ske med sekundsnabba kliv

Men bidra till livskraft och rening

 

Den känsla som lägges i tid och rum

Kan mötet helt absorbera

En andens och själens porgatorium,

Får tiden att acccelerera

 

Så hinsas vi helt till atomernas värld

I ett hisnande kort ögonblick

Den hisnande känsla som bringar vår färd

tilll mänchor som kom och gick

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards