injail

Alla inlägg under december 2013

Av Jöran Lundberg - 30 december 2013 22:06

I väntan på årets sista dag.

I  morgon är det Sylvester, årets sista dag och det är dags att summera året som gått. KäraHustrun tittar just in och undrar vad jag då skall skriva om. Och det kan man ju fråga sig. Tiden rinner iväg och vi kan inte hindra dess jämna gång. Det är också många händelser som vi inte kan påverka. Det som sker det sker.

Vi har i alla fall planerat för ett värdigt nyårsfirande. Sören och Alice från Umeå skall komma och hälsa på oss under själva nyårsafton så det blir väl stimulerande ungänge med dem. Lite god mat skall vi väl också unna oss. En liten rapport hur det har utfallit kommer väl så smånigom.

Kan också rapportera att MODO vann med 3-1 över AIK och stärkte därmed sin ställning i tabellen. Den kunde ha varit bättre, men dan kunde också ha varit sämre.

See you!

Av Jöran Lundberg - 29 december 2013 21:48

Sylvester

Tankar inför det gamla årets slut. Det har varit ett omväxlande år med många olika händelser. Både positiva och negativa. En hel del gamla bekanstskaper och vänner har det gångna året slutat sitt liv i bland oss. Många av dem har med ålderns rätt gjort bokslut efter  ett långt och innehållsrikt liv. Andra hade man tänkt sig skulle få ännu ett antal år här nere. En god väns hastiga bortgång berör mitt sinne ännu ibland.

Som livets självt finns det i tillvaron både ljusa och mörka sidor. Det är de ljusa sidorna man allra helst vill minnas och erinra sig. När jag tänker tillbaka är det många glada och lyckliga stunder jag tillsammans med KäraHustrun fått vara med om under det gångna året. Upplevelser som vi minns med glädje och tacksamhet. En hel del resor har vi gjort och träffat många underbara bekantskaper. Det styrker oss i livet.

Inför ett årsskifte känns det dock som om livsrytmen långsamt börjar avta liksom ett tåg som sakta bromsar in vid en station. Men kanhända att med nya krafter och ny energi kan det åter starta för en ny sträcka av livet. Det ger oss modet att se framåt mot ljusare tider med förhoppning om att vi skall få uppleva många lyckliga stunder framöver. Låt oss ständigt leva i den förvissningen.

Av Jöran Lundberg - 28 december 2013 21:46

Jag läste igenom nyordslistan för 2013 härommdagen, vilket gav mig inspiration till att skriva denna drapa om livet och dess konstigheter. Ni, mina bloggdiggare, är en priviligierad skara som får ta del av denna högst melodramatiska beskrivning av livet. Håll till godo!

 

Nyordslexikonvers.

Jag mötte en gammal kompis en dag

Va smal du har blivit sa jag

Jag jag går  som du möjligen vet

sedan en tid på 5:2 diet

 

Dessutom brukar jag dagligen verka

och hålla mig slank genom att ständigt tverka

Jag har också genom ett tvåhandsbeslut

med min fru gett barnen möjlig läxrut.

 

Ett förhållande som ger mig en del klicktivism

är att hon av och till ägnar sig åt sextremism

fast hon  embrejsar snippgympa nu och då

som ger henne möjlighet att carpa som få.

 

Men jag utsmartar henne ständigt och jämt

Då hon nätvandrar och ägnar sig mest på skämt

stundom åt en och annan nagelprotest

och dessutom en selfie när hon är som bäst.

 

Fäbodifierning är inget som tilltalar mig

Det är ju en funktionell dumhet i  sig

Hästlasagne och bjudkaffe vore något att ha

och kanske en köttskatt jag skulle fördra.

 

Att använda smartplåster är för eländigt

När människor hypar sig alltid beständigt

En smart kjolprotest kunde ha verkan då

samt en hikikomori jag kunde förstå.

 

När så fader Cameron föreslår en brexit

Sveden ock kunde göra en svexit

Så kunde vi svenskar stolt primpirera

samt satsigt svassa och svaja  med mera.

Av Jöran Lundberg - 27 december 2013 21:27

Mellandagsrea på bloggen.

Eftersom det inte händer så mycket hår på Tallbacken under mellandagarna blir det lätt en blotta i min blogg. I går var jag i all fall tillsammans med Torben Johansson och Åke Vestberg till Björnaborg och bestod dem där med en andakt. Det är ju ganska lätt i juletid att få till ett stimulerande program eftersom vi har en diger sångskatt. Därför domineradfe de traditonella julsångerna. Torben med sin gitarr och sitt munspel är alltid upskattad. Han är verkligen en fin trubadur. Åke Vestberg från Grytsjö är en förunderlig pianist som kan trolla fram de mest ljuva julmelodier ur pianot. De som deltog i andakten sjöng av hjärans lust. Naturligtvis läste vi också julevangeliet från Lukas 2.

Så ser vi fram emot årsskiftet och det nya äret med allt vad det kan innebära. Ett oskrivet blad ligger framför oss.

Låt mig redan nu önska er alla en god fortsättning på julfirande och ett lycksosamt nytt år.

Av Jöran Lundberg - 25 december 2013 20:42

Rapport från ett julfirande.

Julaftonen firades i gemytligehetens tecken hos familjen Lundberg i Järved. Ett traditionellt firande med mycken god mat med alla de favoriträtter som var och en hade. Thorleifs omelett med champinjonstuvning är mycket läcker. Lukas bjöd på hemlagad leverpastej och en smarrig ”Jansson”. Vindelrökt fläskfilé var en höjdare eftersom det inte var någon ”fuskrök”  utan de verkligen behandlar den i sitt speciella rökeri med proffsig omsorg. Det var så skivorna smälte i munnen.

Givetvis jack jag mitt lystmäte i sill- och fiskrätter. Den gravade laxen med kryddig laxsås avnjöts med ackuratess..

Traditionsenligt kom också 2 tomtar som fördelade det gigantiska julklappsberget, vilket tog sin rundliga tid. Televisionen fick bestå med Kalle Anka och Karl-Bertil Jonssons jul. Lite sällskapsspel hann vi också med.

Som avslutning på firandet åkte vi hem till Långviksmon och deltog i Midnattsgudstjänsten utformad som en härlig musikalisk upplevelse. Eftersom det regande hela julaftonen var det glashalt efter vägarna så alla bilar kröp med ytterst reducerad hastighet. En och anna bil hade också hamnat i diket också till glädje för alla bärgningsentreprenörer. Bilresan tog en rundlig tid för oss så vi var lite sena till gudstjänsten..

Juldagen har vi bara firat tillsamma vi två Tallbackingar. Det är skönt att bara ta ta det lugnt som Ferdinand och lukta på blommorna. Så kommer det att förbli under resten av veckan så när som på att jag tillsammans med några andra skall åka till Björnaborg och hålla i en liten Julandakt på träffpunkten. Jag hoppas att det blir bra.

Ha det skönt!

Av Jöran Lundberg - 23 december 2013 22:33

Dan före dan.

I morgon är det julafton med allt vad det innebär. I vissa familjer firas det en stillsam och fridfull dag med idel vänlighet och generositet. I andra hem kanske julfriden störs av  hatfulla och aggressiva känslor där framförallt barnen riskerar att fara illa. Min bön för Sverige i kväll är att det Jesusbarn som helgen egentligen är till för skall ge det skydd som behövs.

Därför vill jag också tillönska alla bloggdiggare en riktig fin Julhelg. Det relativt milda vädret verkar sortsätta öven över nyårshelgen. Så mycket nederbörd blir det sannolikt inte de närmaste dagarna. Bäddat alltså för en fin jul- och myårshelg.

En riuktigt Goood Juuul!!

Av Jöran Lundberg - 22 december 2013 22:05

En riktig gran.

Jag hämtade en gran från skogen idag

Den hade faktiskt gröna barr

Den var tämligen rak i stammen

Den hade inte särdeles täta grenar, men var fin ändå.

De var tämligen jämnt fördelade på stammen.

Den var lagom vid.

Grenarna smalnade av mot toppen.

Toppskottet var jättelångt, så vi klippte av det lite.

Der fanns inga bruna barr på den.

Grenarna var lagom kraftiga.

Stammen var faktiskt uppigenom klädd ned gröna barr.

Jag hade tillåtelse att hugga den!!!

Jag har förhoppning om att den skall vara grön över Jul och Nyår.

Jag vet att den så småningom kommer att barra.

För det är inte en plastgran. (En gran med barrskogsdoft är det).

I granen har vi en ljusslinga som inköptes för mer än 70 år sedan.

Den funkar alldeles utmärkt.

I granen har vi många ”Bomler” (Glaskulor på ”Björnamåle”).

Den är grann vår gran, grannare än grannens, tror jag.

Den bidrar säkert till en GOD JUL.

Av Jöran Lundberg - 21 december 2013 20:59

En 18-åring uppmärksammas.

Emma, vårt andra barnbarn i raden av 6, uppnådde i dag 18-årsåldern. Vi var givetvis ner till Järved och grattade henne. Det är förunderligt hur tiden går och generationer växer upp. Det är ett skeende som vi inte kan hejda eller bromsa på något vis. Myndighetsåldern är ändå något speciellt. Då tar man ansvar för sitt liv på ett mera konkret sätt. En förhoppning som vi har är att de som blir myndiga skall ha förvärvat en sådan kunskap och erfarenhet att de kan fatta kloka beslut för sitt liv.

Det var meningen att vi skulle få lite ”Julesnö”, men det blev inte så mycket av detta. När vi med bilen i eftermiddag åkte hem till Långviksmon regnade för fullt. Väl hemkommen hade det snöat litegrann  så pass att det var ungefär 5 centimeter. Med det kanske vi får nöja oss över juldagarna. Det blir ju i alla fall lite ljusare på årets kortaste dag. Nu vänder det ju och dagarna blir längre.

Juldagarna närmar sig med stormsteg och i stugorna runt Sverige slås de sista klapparna in och de sista dammkornen fejas, allt för att kunna fira en fridfull jul med allt ståhej det innebär.

En gammal bloggskrivare önskar alla lycka till!!


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards