injail

Alla inlägg under februari 2021

Av Jöran Lundberg - 27 februari 2021 15:37

Nu flyttar jag.

Nu är det klart att flytta n i den nya lägenheten. Eftersom att det inte finns någon bredbandsuppkoppling i huset kan det dröja någon dag med bloggen.

Av Jöran Lundberg - 26 februari 2021 21:28

Anledning till tidsnöden.

Det blev lite kort om tid eftersom jag avtalat med Torben att han skulle hämta mig till matchen mot Timrå klockan sju. MODO förlorade med 4-0 men gjorde en hedervärd insats.

Trivialiteterna kommer nog i en senare blogg.

I morgon eller på söndag blir det flytt till lägenhet med allt vad det innebär.

Av Jöran Lundberg - 26 februari 2021 18:26

Tidsnöd 

På grund av tidsnöd blir det i kväll en kortfattad inlaga. Jag tänkte skriva om fatala skeenden i livet. De som åä en del som måste hanteras på bästa sätt, Mera senare.

Av Jöran Lundberg - 25 februari 2021 19:58

Det ordnar sig.

Arbetet med att åtgärda skadorna efter branden är nu i full gång, Som jag skrev har mitt försäkringsbolag ställt upp helhjärtat för att det skall gå så smidigt som möjligt. Enligt min preliminära bedömning så kommer jag efteråt få en mycket fräschare bostad. Det är ju många år sedan vi gjorde någon större renovering så många förändringar ligger i tiden.


Nu blir det så att jag kommer att flytta till en lägenhet i det näraliggande hyreshuset (gamla pensionärshemmet) under tiden återställningsarbetena fortgår. Det kan ta ett antal veckor. Planerar att ta datorerna med mig. Ett litet hinder är det att någon bredbandsanslutning inte finns i huset. Möjligen kan jag skaffa ett så kallat mobilt bredband. Det finns visst även den möjligheten att öka kapaciteten på mobiltelefonen och dela den med datorerna. Det kan eventuellt innebära vissa störningar på bloggskrivandet. Men jag kommer att försöka lösa det på bästa sätt.

Av Jöran Lundberg - 24 februari 2021 20:55

Eldsvåda .

Jag känner att det är angeläget att informera de som går in och läser min blogg att berätta om en makaber händelse. Jag tycker att det är bättre ni får vetskap om det direkta förhållandet än att ni eventuellt måste gissa er till det hela.


På grund av olyckliga omständigheter och eget slarv inträffade i förrgår en eldsvåda som delvis ödelade mitt kök. Jag lyckades släcka medelst en pulversläckare. Men det hade också till följd att hela övre våningen solkades ner av pulvret. Om någon dag påbörjar försäkringsbolaget saneringsarbetet och sedan börjar jobbet med återställningen av alla skador som branden orsakat.


Under tiden som arbetena pågår kommer jag att bo i en lägenhet i närheten. Det kan betyda att bloggen inte kommer alldeles regelbundet men det får ni stå ut med.

Av Jöran Lundberg - 23 februari 2021 21:58

24 februari

Om Siv levat de hon fyllt 85 år. Men nu har hon en annan tillvaro som är bortom alla jordiska intigheter.

En annan tilldragelse som har samband med 1936.. Då grundades nämligen Björna jordbrukskassa i hennes hem med pappa Oscar som ordförande och kamrer. Under många år var kassan inrättad i deras hem. Och när pappa Oscar inte var tillstädes var det alltid någon av barnen som fick ordna bankärendena. Jordbrukskassan blev sedermera Jordbruksbanken som blev Jordbrukssparbanken som blev Swedbank. I dessa dagar är det kanske dags att åter igen startas en jordbrukskassa i skuggan av alla storbanker.

Av Jöran Lundberg - 22 februari 2021 20:34

Björnamåle.

Det var länge sedan jag påminde om Björnamåle

Här lite till bättring.


Breddavä.

Dä sôm int ä i ä breddavä, dä ä fäll lätt  förstå.

För breddaavä dä ä söm dä dä, sä dä ä bara te lätte gå.


För dä sôm ä breddavä dä ä int däri hôle.

Dä kan man säg o i ä å de hjalpint helller å jôle


Öm man int hall säg ti spôre å skiberrna sloinger å far.

Bårti anörja ha man då före, den saken ä för mäg uppenbar.


En del ä breddavä för jamnan, damm ha lätt för å lägge säg i.

Öm de råke kömma nan annan, fon fälll gå förbi å bli oi.


Sä breddavä dä ä söm dä ä, dä kan lätt könstateres.

Ja, breddavä alten oi ä, na mer hövs väl int  funderes.

Av Jöran Lundberg - 21 februari 2021 19:25

Läget 21-ta februari.

Inför sista veckan i februari är läget på Tallbacken i stort sett oförändrat. Det går en dag i sänder medan det inte händer så mycket. Den här söndagen har jag  bara tagit det lugnt.


Vädret.

På väderfronten händer heller inte så mycket, Av och till kommer det lite snö men några stor mängder blir det inte. Enligt väderprognosen kommer de att fortsätta till tisdag då det och aviseras omslag till uppehåll och varmare temperatur. Det kan bli ett antal dagar med plusgrader. Men någon vårvärme kan vi nog inte förvänta oss ännu. Och som vanligt får vi nöja oss med det väder som blir.


Pandemiläget.

På Coronafronten är läget i stort sett oförändrat. Det illvilliga covidviruset fortsätter att gäcka experterna. De virus som numera fått än mer illvilliga bröder och systrar som alla vill leva upp till familjetraditionen. Tillgången till vaccin är ännu något som förbryllar en som tillhör riskgruppen. Det verkar särskilt kämpigt för oss här i Västernorrland att få tillgång till användbart vaccin. Jag talade idag med  Ulrika på Gotland och hon nämnde att där är de i full färd med fas 2.

För egen del har jag inte blivit det mista informerade om någon kommande vaccinering sedan i början av februari. Det kommer troligen inte att bli av förrän en bit in i mars månad. Jag förstår att det kan bli lite kaosartat över hela processen ibland. Så det gäller att ha lite tålamod. De fåtal som vaccinerats väntas få sin andra dos denna vecka.


Ishockey.

I går, lördag, spelade MODO en match mot Västerås och till allas förvåning vann de den drabbningen med 6-1. Därmed kunde de räkna in ytterligare tre viktiga poäng i tabellen. Numera gäller det nog att hålla distansen till de två andra bottenlagen för att undvika ett kval.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards