injail

Alla inlägg under november 2018

Av Jöran Lundberg - 30 november 2018 21:45

Två trotjänare har slutat.

Två av min kropps allra pålitligaste trotjänare har i dag fått sluta sin viktiga uppgift. I det längsta har jag hållit emot men i dag togs det definitiva beslutet. I och med detta verkställdes också det slutgiltiga entledigandet. Jag var nämligen till tandläkaren i dag för att få två av mina angripna molarer bortplockade. De har under uppskattningsvis ungefär åttio år troget tuggat sig igenom det berg av föda som hållit mig vid liv och god vigör. Eftersom jag inte har haft några men eller tandvärk i dessa hade jag en dialog med tandläkaren ( som var en kvinnlig) om de inte till nöds skulle ha förmågan att troget tjäna ännu en liten tid. Men odontologen kunde visa med diverse fotografier på respektive medarbetares urusla tillstånd. Dessutom varnade hon för att det kunde uppstå diverse andra komplikationer som kunde vara till men för min övriga kroppsliga hälsa. Inför det hotet gav jag henne tillstånd att medelst diverse operativa ingrepp avlägsna fulingarna. I skrivande stund har den bedövning som hon lade släppt och det verkar som att det skall avlöpa utan större besvär. Just nu värker det inte nämnvärt,

Denna händelse har inte hindrat mig från att medelst C-more följa derbyt mellan MODO och Björklöven. En synnerligen jämn tillställning som spelades i Umeå. Eftersom det var oavgjort 3-3 i full tid och efter förlängning, blev det straffavgörande som MODO slutligen vann. Därmed inhöstade de två viktiga poäng och klassades som segrare. Som vanligt några ynkliga verser.

 

Uthålligt garnityr.

 

Att hålla i stånd mitt tandgarnityr

är en uppgift för odontologen.

Men det kan bli ett visst äventyr

som slutligen brakar åt skogen.

 

De gaddar som mig genom livet,

troget har tjänat dag efter dag.

Dem har man alltid tagit för givet

de evigt skulle vara till mitt behag.


Men man säger att det som hafs det skafs,

Så kan det ock bli med mina tänder

Än om de ej kan betecknas som krafs.

är det sådant som menligt som händer.

 

Så i dag var det dags att ta avsked

till de som mig tjänat så troget.

ty det ansågs att till slutet de skred

och till slutlig final det var moget

 

 


 

Av Jöran Lundberg - 29 november 2018 19:23

Förklaring till dialektorden.

Vad betyder orden?

Ener= Några

Dame= Dofta gott

Bröjd= Brydd.

Faleker= Leksaker.

Fôsken= Multnad ved

Gôffar= Gudfar

Härmlet= Förargligt.

Jurn= Personer i ett hushåll.

Jådde= Andades.

Kvesa= Blodblemma.

Mang= Många.

Lôa= Eka.

Môxe= Baxa

Hôs= Huvud.

Raj= Tjäderhöna.

Secka= Tjata.

Slavalt= Jämnt upp

Tepät= Blyg el. försynt,

Änkä= Enstaka

Av Jöran Lundberg - 28 november 2018 22:03

Vissna lööv och en björk lund.

Det har med all önskvärd tydlighet visat sig att det inte är så lätt för de olika partikockarna att få till en regeringssoppa som faller riksdagsledamöterna i smaken. Och det är inte alls så säkert att de nya ingredienserna som presenterats i dag kommer att leda till att den får en smak som slutligen kan accepteras. Många har nämligen ytterst svårt att ta en soppa i sin mun som har en smak av örten Liberalia. Man anser nämligen att den bryter av för mycket mot roten Sociala demokratia och den ryskodlade rödbetan simpla sagor. Hela anrättningen kommer dessutom att bryta mot FN-s miljökonvention anser en viss falang inom Språkrörelsen. Detta för att den saknar både rim och reson. Utan dessa örter får nämligen gästerna lätt besvär med växthusgaser anser man.

Vilken soppa som slutligen faller avnämarna i smaken är således även framdeles höljt i dunkel. En sak är dock säker  I framtidens Sverige måste någon se till att det inte blir "soppatorsk". Som numera vanligt kryddar jag anrättningen med en drapa. Som heter:


En soppa

Det är ine lätt att en soppa reda som gillas av alla som den äta skall.

Att alla ingredienser rådligt bereda blir ett ytterst penibellt kockanfall.


Det skall vara buljong och konstiga rötter av vilken soppan sin smakriktning får.

Kanhända en smak av svettiga fötter, men också av grönsaken Chibackalår.


Men kanhända en lösning kockarna har på all bitter smaksättningsproblematik.

Då man förmodligen slutligen tar, och reder en soppa som är kokt på en spik.




Av Jöran Lundberg - 27 november 2018 22:25

En liten köldknäpp.

Det verkar som att det kommer att bli rätt kallt i natt. Just i skrivande stund är det 13 minusgrader här uppe på höjden vid Tallbacken. Då är det väl närmare 20 minus nere vid sjön. Det innebär att istäcket blir allt starkare. Kylan gör att även myrarna har möjlighet att frysa till ordentligt till båtnad för de som framdeles skall fixa till skoterlederna. Väderspanarna har också nämnt om att vi skall få lite snö på torsdag eller fredag. Men sedan har de surrat om att det åter skall bli plusgrader. Jag hoppas ändå att vi får behålla ett litet snötäcke så att det lyser upp lite i förjulsvintern.

I övrigt går livet sin gilla gång här hos oss. Till söndag är det första advent och efter det tycker jag det går fort till julen. MODO vann över tabelltvåan Oskarshamn i kväll, dock endast efter straffar. Men jag tror ändå att laget är tacksam för alla poäng de har möjlighet att erövra. Som vanligt ett litet avslutande Ode.

 

I guden Insomnias sköte.

Här slutar jag att skriva och går till vila skön.

Att ljuvlig sömn bedriva som ger mig dagens lön.

 

Ty sömnen mig hugsvalar, kraft och mod mig giver.

i drömmens gyllne salar jag tid och stund förbliver.

 

Vid rofylld sömn jag vaknar till verksam morgondag,

då ingenting jag saknar av viktig vilas välbehag.

 

Så skiftar våra dagar i en räcka lång

och livets rytm behagar som livlig fågelsång.

 

 

 

 

 

 

Av Jöran Lundberg - 26 november 2018 20:28

Va hare för betydels?

I kväll åter en liten test på björnamåle.


1.  Ener=

2.  Dame=

3.  Bröjd=

4.  Faleker=

5.  Fôsken=

6.  Gôffar=

7.  Härmlet=

8.  Jurn=

9.  Jådde=

10. Kvesa=

11. Mang=

12. Lôa=

13. Môxe=

15. Hôs=

16. Raj=

17. Secka=

18. Slavalt=

19. Tepä=

20. Änkä=

Av Jöran Lundberg - 25 november 2018 22:18

Läget i MODO-lägret.

MODO har varit på en liten turné med tre stycken bortamatcher på raken. Först mot Pantern i Malmö, sedan mot Västervik och nu i kväll mot Tingsryd. Det blev totalt 5 poäng vilket inte var fullt godkänt. En vist och två förluster är för dåligt. Det fordras således en skärpning inför kommande drabbningar, särskilt eftersom de har hemmamatch mot topplaget Oskarshamn nu på tisdag.


Denna korta kommuniké får vara nog för i kväll

Det är det besked jag vill ge, i kväll från mitt torftiga tjäll.


I Morfei armar snarligt jag vilar med innerlig ro för min själ.

Till Insomnias rike jag ilar att få njuta mitt saliga väl.

Av Jöran Lundberg - 24 november 2018 20:33

Friherre och frimadonna.

Här i vårt så kallade välfärds Sverige är vi så lyckligt lottade att som pensionärer vet vi att det varje månad den artonde eller nittonde sätts in en viss summa pengar på vårt konto. Även om många tycker att summan är i klenaste laget vet vi ändå med bestämdhet att den anländer i rätt tid. Jag var för ett antal år sedan i Estland och mötte då pensionärer som inte hade fått någon pension det senaste halvåret. Och visste heller inte när det skulle komma någon. Detta på grund av landets usla ekonomi. Vårt svenska pensionssystem är således tämligen pålitligt även om det är behäftat med en del brister. Pensionens storlek varierar heller inte så alarmerande mycket eftersom sådana med låg grundpension nästan alltid kompenseras med rundligt tilltaget bostadstillägg. Många, särskilt äldre, har ofta en stabil ekonomi med en viss sparad slant i kombination med att de av hävd är vana vid att röra sig med lite pengar. Jag brukar ibland lite skämtsamt säga att det inte finns en så köpstark grupp i samhället som fattigpensionärerna.

Eftersom pensionssystemet i stort sett bygger på att företagens inbetalningar alltid skall vara i paritet med utbetalningarna är det en grannlaga uppgift för staten att alltid upprätthålla en vettig balans i systemet. Det var meningen att en viss fonduppbyggnad skulle medverka till den balansen men det har tydligen mer eller mindre krakelerat. Genom att många i dag kommer sent in i arbetslivet och betalar skatt, i kombination med att vi lever allt längre, blir förutsättningarna för systemets hållbarhet allt sämre. Av den anledningen har man talat om att om möjligt skapa ett annorlunda pensionssystem men hur det skall se ut är det väl ingen som i dagsläget riktigt har någon hum om.

Genom ett nyligen taget riksdagsbeslut är det väl meningen att vi skall få lite mer på kontot varje månad. Det är dock inte frågan om några stora summor i löneförhöjning. Förhoppningsvis blir det så pass att vi håller oss vid liv tills vi dör.

Som numera vanligt, en liten dikt som kompletterar budskapet.

 

En allmosa

Den allmosa som staten var månad oss ger

är ett välkommet stöd till vår kassa.

Och även om vi till numerären blir fler

skall statens kassa alltid oss passa.

 

Det är ett dilemma att de blir allt flera

de år vi bebor den här jorden.

Så det framdeles fordras allt mera

av tillskott från de dukade borden.

 

Men visst har vi ett härligt och meningsfullt liv

när vår dag var dag vi får njuta.

En innerlig önskan! Du vår Herre oss giv.

En tillvaro som aldrig i livet skall sluta.

 

 

Av Jöran Lundberg - 23 november 2018 22:27

Väderläget.

Av och till brukar jag i min Blogg kommentera väderläget här på Tallbacken. Detta för att för eventuellt framtida studier av detsamma. Låt mig då börja med att uttrycka min förnöjsamhet över att jag hittills inte har behövt ägna mig åt snöskottning. Förhållandet är nämligen den att efter att den första snön smält undan och åter lämnat barmark efter sig har det inte dalat en enda snöflinga. Enligt någon långtidsprognos skall det heller inte komma någon snö den närmsta tiden.

Eftersom nu en längre tid  högtrycksbetonat väder har dominerat har det varit en räcka av soliga dagar. Men det har också bidragit till att det varit rätt kallt, särskilt om nätterna. Men jag hälsar det med en viss glädje eftersom det då blir en tämligen stark kärnis på sjöarna. Jag var ner för några dagar sedan till Storsjön och då var det en dryg decimeter. Jag skulle förmoda att det vid det här laget är närmare 15 centimeter. Toppenbra! Det blir också en viss tjälbildning i marken som, när det sedan kommer snö, underlättar för skoteråkarna att åstadkomma fina leder. Men nog kommer snön så småningom. Därför har jag lite smått funderat på att skaffa mig en snöslunga för att det skall bli lättare med snöröjningen.

Jag vill också i min blogg omnämna att det i morgon är JULMARKNAD på vårt centrumhus Jollen. Secondhandbutiken Ankaret och Lanthandeln har många specialerbjudanden. Dessutom finns ett rätt stort antal försäljare på plats. Passa  således på att fynda. Ett litet ode får avsluta.


Växelvisväder.


Det är alltid svårt att om vädret spå och alla molnen förstå

Hur alla högtrycken komma och gå och alla lågtryck också.


Men man får ständigt det väder man får hur än spåmännen spår.

För hur illa och uselt man stundligen mår, är det alltid det väder som rår.


Många kloka de påstår si eller så, med meningar ettusentvå

De pladdrar i vädret och låter det gå fast de är ynka och små.


Så då lever man tämligen glad och förnöjd om man än under oket är böjd.

Och jublar åt vädret i himmelens höjd under ständig gamman och fröjd.





Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards