injail

Alla inlägg under oktober 2010

Av Jöran Lundberg - 31 oktober 2010 22:09

I natt gick vi över till vintertid. Då skulle alla klockor ställas tillbaka en timme. Det betyder i klartext att då klockan är t.ex nio så är den egentligen tio och fast det känns som klockan är tio sä är den i alla fall bara nio fast den egentligen skulle ha varit tio. Hänger ni me, det gör inte jag heller.

Det har i alla fall föranlett mig att skriva en liten dagsvers som lyder på detta viset: Den heter "En timme tillgodo"

 

Häromdagen fick vi en timme tillgodo

Just den tid vi förlorade sist

Då är vi tillbaks till den punkt där vi stodo.

till ruta ett. Jomenvisst.

 

Men tiden den är en besynnerlig gåta

Den lär vi väl aldrig förstå.

Att lösa den gåtan lär väl ej båta

men vi får väl leva ändå

 

Lär oss att bruka den tid som är given

med den förmåga vi har.

Det är den bön som alltid är skriven,

även för osedda dar.

 

Hjälp oss att leva tryggt i Hans händer,

bruka var dag som ett liv.

Vara frimodig vad som än händer.

Visdom Herre oss giv.

 

Slutar med önskan om en god tid.

Ni kan inte missa, ät farissa. Hejdå Jöran.

Av Jöran Lundberg - 30 oktober 2010 21:40

En vanlig Lördag. I morse då vi vaknade var det vitt av snö på marken. Det hade snöat cirka 5-6 centimeter. Snöröjningsfordonen hade varit ute och röjt på morgonen. Det var tur det, för sedan började det regna så snön kommer ändå att försvinna. Men de hann ju inkassera en plogsväng. Haha.

Jag var hos Torben i eftermiddag och såg MODO spela ishockey mot Södertälje. Först tog de rekord i elitserien med flest antal minuter då de inte kunnat göra ett enda mål. Jag tror det var 266 minuter. Sen vann dom faktiskt matchen. Saagooolikt.

Sen var det inte så mycket mer. I går Fredag var KäraHU och jag en sväng till stan (Örnsköldsvik) för att uträtta diverse ärenden av allehanda slag. Vi gjorde också ett nedslag i Järved där fyra femtedelar av familjen Lundberg huserar. De verkade ha läget under kontroll. Thor-Leif jäktade iväg som vanligt till något uppdrag av ljudlig karaktär. (Brux).

Så, sluta bråka, ät tapioka. Hejdå Jöran.

Av Jöran Lundberg - 28 oktober 2010 21:49

Nu har MODO slagit ett personligt (och elitseriemässigt) rekord i det att de har spelat fyra hela matcher utan att producera ett enda mål. Det är sagolikt att åstadkomma något sådant. Nu torde de väl ligga ännu risigare till i tabellen. Suck.

Annars är det bara prima liv här uppe på Tallbacken. KäraHu och jag trivs med tillvaron. Den här årstiden är det inte så mycket som ligger över en. Men det är skönt att som pensionär bara ta det lugnt ibland. Men tro inte att det blir långsamt, det finns alltid något att syssla med.

I kväll hade vi sångövning i kyrkan och övade sånger inför Advent vilket tyder på att det snart lider mot Jul. Vad tiden går fort.

Undvik skabb, ät kebab Hejhdå Jöran.

Av Jöran Lundberg - 26 oktober 2010 21:43

Ja hur betecknar man den här dagen. Jag var med OldFEJS i församlingshemmet Örnsköldsvik. Vi serverade dem ett mycket omväxlande och uppskattat program. ALLA var  nöjda och trivdes förträffligt. Bland annat sjöng jag min "Pillerdille". Det är en visa som handlar om olika hälsokostpreparat. Den skulle ni höra alla Bloggdiggare. I varje fall blev den väldigt väl mottagen i samlingen.

I kväll var jag och såg MODO förlora mot HV71. Det är tredje matchen i rad de förlorar så de ligger väldigt risigt till i serien just nu. Det är väl bara att gilla läget och hoppas att de börjar vinna igen.

Grevar och baroner äter bara makaroner. Hejdå Jöran.

Av Jöran Lundberg - 26 oktober 2010 10:38

Om man inte har något annat att förtälja kan man ju sksriva om vädret. Nu är det en period med typiskt höstväder. Gråmulet, lite kallt, diverse snöflingor i luften. M en man kan ju inte göra något åt det. Det måste få bli som det blir. Därför lämnar vi det därhän.

I dag skall jag åter vara med om att göra en kulturell insats. OldFEJS ska nämligen spela och underhålla i församlingshemmet i metropolen Örnsköldsvik. Jag hoppas att de glada pensionärer som samlas skall digga vår underhållning. Jag återkommer.

Om du blir sen, ät ren. Hejdå Jöran.

Av Jöran Lundberg - 24 oktober 2010 17:30

Det fixade sig med båten i Hemsjön. Thor-Leif var upp och hjälpte mig dra upp den på land för vinterförvaring. Så nu ligger den tryggt uppallad till nästa sommar.

"Lördagssoffan" blev ett verkligt lyckat evenemang. Malin berättade om alla sina spännande turer på cykel runt om i världen. Kannada, Nordamerika, Tyskland. Österrike, Australien och en del andra länder har hon besökt. Jag tycker det är modigt av en ensam flicka att ge sig ut på detta vis. Det kan ju hända saker och ting.

Carolina Johansson berättade mycket personligt om sitt omvälvande möte med Gud.  Det har inneburit en stor förändring i hela hennes existens. Henness frimodiga vittnesbörd gjorde säkert ett djupt intryck hos publiken. Det var många som deltog i Trivselcaféet även om det inte var alldeles fullsatt.

Sring många mil, ät flingor och fil. Hejdå Jöran.

Av Jöran Lundberg - 23 oktober 2010 10:07

Jag har just skjutsat KäraHU till Missionskyrkan till den beramade Kvinnofrukosten. Det har snöat lite grann så att marken är täckt av ett vitt täcke. Men solen skiner och det är en underbar dag. I kväll ska vi ha en spännande "Lördagssoffa" i missionskyrkan. Jag hoppas att det kommer många besökare till vårt Trivselcafé. Det blir ett intressant program med Malin och Carolina där de var och en på sitt sätt ska bidra till ett bra möte..

Jag funderar också att åka upp till Hemnsjön (Vårt fritidshus). Jag har inte tagit upp båten från sjön ännu. Men det är en rätt svår uppgift att fixa ensamn för den är ganska tung. Jag måste få någon som hjälper mig. Jag är optimist, det skall nog ordna sig. Jag avslutar med en alldeles nyskriven limerik som lyder så här:

En musikalisk kille från Mon

en strålande dag tog sig ton

Men de som lyssnade grät

för alla tyckte det lät

som ett skriande bröl ifrån kon.

Alla magarna kommer att svälla. När ni ätit för mycket Paella. Hejdå Jöran.


Av Jöran Lundberg - 21 oktober 2010 22:07

Klockan 05.00 var jag i Mellansel. Då hade tåget just kommit in in till stationen och avlämnat passagerarna. Vår pastor Sven Öhrman hämtades och vi åkte tillbaka till den stora metropolen Långviksmon. Nu till lördag ska vi åter ha den så kallade "lördagssoffan" i Missionskyrkan. *Det är en *Cafékväll med inbjudna gäster i soffan. Först är det Malin Lindström som ska berätta om en äventyrlig cykeltur i Kanada. Det blir säkert mycket intressant.

Som andra gäst kommer Journalisten Carolina Johansson från Stockholm. Hon har skrivit boken "Bråkdelen av en sekund" om sitt dramatiska möte med Gud själv. Carolina är en färgstark person som har lätt för att få ut sitt budskap. Vi hoppas att det blir fullsatt i kyrkan. På lördagmorgonen är det också Kvinnofrukost med Carolina som medverkande.

Apropå kvinnofrukost har ni väl hört om den där killen som dristade sig till att vara med på en sådan. Det var inte så lyckat för han blev genast snöpligen avsnoppad.

Ha de bra, doppa i chokla. Hej då. Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards