injail

Alla inlägg under september 2013

Av Jöran Lundberg - 30 september 2013 21:54

Ett oskrivet blad

Så är det måndag igen och en ny vecka ligger framför. Ibland undrar man vad den kommer att få för innehåll. Hur dagarna skall bli? Dessbättre är vår framtid höljt i dunkel och tur är väl det. Det är som att i en mörk natt vandra en stig med endast en liten lykta i handen. Allting förutom det steg man just är ifärd med att ta är upplyst, det andra är fördolt.

Dessa tankar har jag samlat i en liten dikt som jag vill delge er denna måndagkväll sista dagen i september 2013. Så här lyder den:


Ett vitt ark papper.

 

Min morgondag är ett oskrivet blad

En dunkelhet bortom förnuft

Det är en dag bland dagarnas rad

endast vansklig schimär och  luft.

 

Men hur än det vankas och hankas

Skall den väl komma ändå

Om det än kinkas och klankas

ligger den ändå nära inpå.

 

Men intressant skall det nog bliva

att se hur min framtid skall bli

Man kan ej den gåtan fördriva

och vad som  sig döljes däri.

 

Därför måste jag fortsätta leva

av pur nyfikenhet omstyr

Blott för att famla och treva

efter den dag som i morgon gryr.

 

Och efter den dagen jag finner en ny

som gyllene pärlor trädda på band

Där dunkla dagar dristar att gry

för att forma mitt liv efterhand.

Av Jöran Lundberg - 28 september 2013 21:49

Björnamåle än en gång.

När man inte har annat att skriva om (man kan ju inte kommentera vädret jämt) så kan man alltid sysselsätta sig med det kära ”björnamåle”. Den dialekt som helt dominerar det glestbefolkade landområde som befinner sig i den norra delen av kommunen. Därför testar jag ytterligare några ord och uttryck ut detta ypperliga tungotal. Håll till godo.

 

  1. He dä däarn  =
  2. Dardärnan      =
  3. Böxluka      =
  4. Hakarnskula      =
  5. Dä va hömaln däppå lo =
  6. Du tart int he kruka dippå mjalkborle i jarns. =
  7. Illjars      =
  8. Kon sto å janke =
  9. Jäg hadde skaffe mäg n´tiberko =
  10. Dä va sä nåkt, se je gatt rakt tjajjes =

 

Lycka till med alla ”översättningarna”.

Av Jöran Lundberg - 27 september 2013 22:40

Guds omsorg enl. Johannes 14.


Det finns ett rum för vilsen själ

ett rum som Herren Jesus ger

Det finns en vän som vill ditt väl

och  allltid till ditt bästa ser

 

Om jag går bort, vad än som sker

för mina barn ett rum jag har

Känn då ingen oro mer

jag omsorg om din levnad tar

 

Jag är vägen sanningen och livet

genom mig du trygghet får

Ty i ordet står det skrivet

han alltid vid din sida går

 

Lägg då ditt liv i Herrens hand

lita helt uppå hans bud

Han leder dig till livets land

ty han är evighetens Gud.

 

Vår Jesus säger i sitt  ord

se jag går bort en tid från er

i himlens sal jag rett ett bord

det är det löfte som jag  ger.

 

Av Jöran Lundberg - 26 september 2013 22:18

Höstupptakt.

De första snöflingorna har sakta dalat ner över Tallbacken. Även om de var både få till antalet och genast blev till regn visade de ändå vart vi är på väg nånstans, rent vädermässigt vill säga.

Då är det skönt att i en varm och ombonad miljö bara vara till och njuta av tillvaron.

Jag satt och spånade på en dikt men det gick inget vidare. Det blev så diffusa tankebanor att inte ens ”diktatorn” själv till slut begrep vad det var frågan om. Jag sparade den i alla fall i min dator eftersom jag vet att rätt vad det är så blir det något av den.

I övrigt får livet och dagarna gå vidare i en vild förhoppning om att jag någon gång till alla bloggdiggares förnöjelse skall kunna åstadkomma något vettigare.

Hejdå!

Av Jöran Lundberg - 23 september 2013 22:30


Det vanskliga livet.

En händelse som väckt stor förstämning i bygden och som stämmer var och en till eftertanke gör mig föranlåten att i min blogg i kväll sätta in en dikt som jag skrev för en tid sedan:


Ett enda litet ord.

En enda liten ord ett gest av vänlighet

”Hej hur har du det i dag? måhända räcker

Ett enda litet leende, med lust och sinnlighet

en hoppets känsla hos den sorgsne väcker.

 

En enda liten blick av vänlighet som strålar

kan bota sår som sargat mången själ

Att ymnigt ösa ur de vänlighetens skålar

som  skänker tröst för både fri och träl

 

Och när du slösar med  ett litet handslag

en blyg beröring, en vänligt menad gest

En kram, ett förstulet litet famntag

förvandlas livet till en glansfull segerfest.

 

Vi är tillsammans, vi är skapta för varann

att sprida hoppets ord till någon  som vi ser

En livsuppgift så god och rik och sann.

som verklig sinnesfrid  åt livet ger.

 

Den slagne som du möter kan få vård

med ett leende vid dina ögons ljus

i en trång tillvaro,  i en värld så hård

finns hopp om frihet mitt i livets brus

 

Vi kan tillsammans forma livets mönster

när vi ärligt bryr oss om varann.

Åt en vilsen kan vi öppna hoppets fönster

som skänker oss en värld så rik och sann

Av Jöran Lundberg - 22 september 2013 22:33

Rikdom.

Jag såg gudstjänsten idag på TV. En mycket fin och varierad gudstjänst som hade ett väl tillrättalagt budskap.Temat för gudstjänsten var rikedom sedd ur Guds ögon. Det föranleder mig att filosofera lite kring just temat rikedom.

Man kan fråga sig vad verklig rikedom egentligen innehåller? Det är naturligtvis väldigt tryggt att vara ekonomiskt oberoende. Ekonomiska resurser skapar möjligheter som en utblottade människa inte har. Därför strävar man givetvis efter att skaffa sig den position som en god ekonomisk bas innebär. Men det finns en fara däri eftersom det lätt kan bli något som helt dominerar ens liv precis som det beskrivs i liknelsen om den rike mannen. Då har samlandet av jordiska tillgångar blivit något av ett självändamål som troligvis inte leder till något fruktbart och rikt liv.

Det finns således andra värden i livet förutom penningen som berikar tillvaront och gör den meningsfull. En god relation till andra människor är ytterst värdefull och är en rikedom som inte nog kan uppskattas. En berikande social gemenskap hör till livets väsentligheter och hjälper oss att hålla fred med våra medmänniskor och finna frid i vår själ.

För några dagar sedan fick vi på Tallbacken besök av en brorsdotter boende i Lund. Det var ett kärt återseende där vi under några dagar och vid förtroendefull gemenskap kunde växla tankar och ord som gjorde livet härligt att leva. Att värdera det i penningmått vore förmätet eftersom den rikedomen finns på en nivå långt över sniket habegär. Att somna var kväll i vetskapen av att ha frid med sig själv och med andra är den rikedom man får av en sådan berikande livsform.

Jag tror också att det är viktigt i livet att ha en god självbild. Förmågan att känna sig själv med både fel och förtjänster medverkar på ett effektivt sätt att leva ett liv i rikedom. Alla är vi individer med olika förutsättningar att fungera tillsammans. Det är därför nödvändigt att med den kunskapen stärka vår egen självbild. Just för att den skall bli så exakt som möjligt. En människa med dålig eller ingen självtillit har sämre förmåga att ta till vara de resurser som förmerar rikedomen i ens liv. Tvärtom, en människa som överskattar sig själv och sin förmåga kan också hamna snett i tillvaron. Den person som väl känner sig själv fungerar således mera i harmoni med de som den möter och lever tillsammans med. Ett gott socialt nätverk är kronan som kröner tillvaron och ger oss den rikedom som inte kan värderas i kronor och ören.

Kära bloggdiggare, gör livet till en metamorfos av berikande upplevelser tillsammans med dig själv och andra. Då finner du den sanna rikedomen i tillvaron, den som inte kan värderas i miljoner euro.

Av Jöran Lundberg - 21 september 2013 20:05

En fin dag mellan sensommar och höst.

Efter det kraftiga regnandet som totalt gav drygt 100 mm. Kom solen tillbaka och gav oss en strålande dag med ljuvlig värme. Det har än inte varit någon frost att tala om än, men lövträden har redan börjat skifta i höstens färger. Det är troligen på grund av att det den senaste tiden har varit tämligen torrt.

Tog mig en tur idag upp till fritidshuset i Hemsjön. Mest för att kolla hur det nya taket har motstått den kraftiga nederbörden. Det visade sig att det funkade bra och vad jag kunde se var det inte en minsta tendens till något läckage. Skönt att ha ett tak man kan lita på. Jag tömde också kanoten som var helt fylld med regnvatten samt drog uppå den för vinterförvaring. Båten var också bräddfull så jag öste den. Nästan 800 liter vatten hade samlats (80 tiolitershinkar) så det har nog kommit rätt stora mängder. Vattenyten på sjön hade nog stigit cirka 20 centimeter.

När jag var ute i det fina sensommarvädret passade jag också på att ta några fina bilder som jag ämnar berika min blogg med. Håll till godo:


En bild med lite höstliga färger. Lägg mårke till svanparet som fortfarande är kvar i de nordliga landen. 

Höstfärgerna har börjat prägla naturen lite grann.

   

Vi kan inte nog uppskatta den sköna natur vi har omkring oss.

Några bilder från den fagra Hemsjön.

     

Ett fragment från en gmmal stubbe kan bli ett konstverk. Skapad av av naturen som den store bildhuggaren  

Av Jöran Lundberg - 20 september 2013 13:42

Fulväre.

Under september har vi haft många varma soldagar. Men under de senaste dagarna har det varit ordentligt regnigt. Vi har tömt regnmätaren vid ett flertal tillfällen. Som tur är behöver vi inte frukta för att det skall bli översvämning eftersom vi bor så pass högt uppe på sandåsen.

Här är det 45 mm i mätaren och det regnet her  kommit det senaste dygnt 

 

Av någon anledning kom bilderna mitt itexten men det får ni stå ut med.



  Vi bor dessutom på vattendelaren mellan Gideälverns och Husåns avvattningsområden. Det vatten som faller på ena sidan av tomten rinner ner till Storsjön och vidare till Gideälven medan det vatten som faller en liten aning mer österut rinner ner till Långvattssjön och vidare till Husån. Det är rätt unikt med dessa flöden därför att när de når havet är det bara några hundra meter från respektive vattendrags utlopp. Dessutom har vi så där en 30 meters sandbädd under vårt hus

Det nya taket på stuan vid Hemsjön har i dessa dagar genomgått en särdeles viktig testperiod. Jag tar för givet att det skall stå emot vattenflödena på ett korrekt sätt. Det är ingenting så oroande som ett tak som läcker. Förhoppningsvis skall jag nu kunna koncentrera mig på de övriga åtgäderna. En ny altan står först på projektlistan. Men det får väl bli då det blir.

Tänker sätta in en bild på regnsmätaren som ett vevis på det myckna regnandet.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards