injail

Alla inlägg under augusti 2019

Av Jöran Lundberg - 31 augusti 2019 21:51

När idéerna tryter.

När idéerna tryter och inspirationen är borta.

När ingenting finns tillgängligt man kommer till korta.

Man vrider och vänder på allra minsta ting

men ändå i medvetandet finns alls ingenting.


Kanhända det finns i det fördolda ett frö

som gör att man omkring sig kan meningar strö

men det finns då en risk för ordbajseri

som inte har en mening med förnuft däri.


Men just i nuläget är det inte så lätt

att formera formerna så att de blir rätt:

Man prövar och prövar många olika sätt

men ändå blir tvingad att slå till reträtt.


Det finns ju en vilja att förväntningar fånga

och på mångsidighetens färdvägar gånga

prestera spirituella meningsbyggnader många

som inte blir betraktade som vilsna och trånga.


I botten finns ändå en viss uppgivenhet,

samt även en portion intresselöshet,

vilken mynnar i en känsla av maktlöshet,

över meningarnas totala perspektivlöshet


Men i morgon är åter en gryende dag,

måhända då åter upplever jag,

att det finns idéer för att ta nya tag,

för meningsuppbyggnad till allas behag.




Av Jöran Lundberg - 30 augusti 2019 22:29

SCA-cupen

MODO spelade i lväll sin ansra match i ÄSCA-cupen mot Mora. MODO van ked fem mål mot två. Fyra mål gjordes i numreärt överläge vilket var rätt unikt för MODO. -´De brukar inte glänsa i vid sådana tillfällen.

Ett annat mål.

Nämligen Björnamåle. En liten vers med en del mer eller mindre sälta.


Oxspektakele..

Jämarns va de va bôrket däri fôse

Dä va attans sä tjörvet ti hôse

Gangsox´n hadd kömme lös

fy varle va han va bös.


Han for fram söm n´vellkatt

å rejol´ säg sä att

Jäg trodd han va sôm´besatt

dä va tji´håken å fon fatt.


Jäg könne fo ne rep ti nos´n på´n

då jeg hadde klämt fastn däva sån.

då blev´n from söm e bån

å fon tebax där han kömme ifrån



Av Jöran Lundberg - 29 augusti 2019 21:41

Gubbroran,

I dag startade gubbrörans möten för säsongen. Det var ett stort antal "gubbar" som slutit upp. Det var många spörsmål som kom upp på agendan. Något som var föremål för ingående diskussion var situationen i Björna samhälle med den nedbrunna konsumbutiken. Det verkat som om både Konsum Nord, som är huvudman och även kommunen inte är särskilt intresserade av att få till en ny butik i samhället. De båda kommunalråden Per Nyhlén och Anna Britta Åkerlind säger sig agera i frågan. Dock verkar det lite halvhjärtat. Eftersom det inte verkar som att en ny butik finns på plats inom överskådlig tid har även migrationsverket aviserat att de planerar för att flytta de asylsökande som bor i Björna till någon annan ort. Också det är naturligtvis att avbräck för Björna som samhälle.

Angående nedläggningen av Björnaborg har lokala företrädare sammanträffat med omsorgsnämnden och kommit överens om att skjuta på nedläggningsbeslutet till i början av nästa år. Då i väntan på förslag till en lösning av vårdfrågan i bygden. Man försöker i möjligaste mån övertyga tjänstemän och politiker nödvändigheten av att ett fortsatt vårdboende i Björna är nödvändigt. Genom ett lokalt förankrat nybygge hoppas man kunna förverkliga detta.

Hela tiden ställs man inför de skyhöga hinder som tornar upp sig varje gång man försöker åstadkomma någon förändring.

Av Jöran Lundberg - 28 augusti 2019 21:54

SCA-cupen.

MODO spelar i dessa dagar en turnering benämnd SCA-cupen. Det är en årligt återkommande cup som i år spelas mellan MODO, Timrå, Björklöven och Mora. MODO tog sig i kväll an Björklöven från Umeå. Matchen spelades i Fjällräven och MODO låg under med 2-0 efter första perioden. Skärpte sig sedan och lyckades vinna med 5 mål mor 2, Mora vann samtidigt mot Timrå med uddamålet, MODO-laget leder således cupen. Nästa MODO-match på fredag mot Timrå.

Vedhantering

Tillsammans med Sture är vi i färd med att klyva den ved vi förut kapat upp. Håller tummarna för att det inte blir så mycket regn som kan stöka till det för oss. Det skall bli skönt att få det avklarat. Då har jag bränsle nog för kommande år och kanske även det nästa. Då är det ett frågetecken hur länge min trotjänare, känd från TV, kan hålla stånd under kyliga vinterdagar. Det blir troligen pannbyte som jag surrat om nu en längre tid.

Volvon. 

Tillsammans med Sture har jag "rekonditionerat" Volvon så att den blivit en acceptabel avsalubil.


Av Jöran Lundberg - 27 augusti 2019 22:09

Björnabranden än en gång.

Det har nu gått, som jag tycker, en väldigt lång tid sedan en del viktiga fastigheter i Björna brann ner. Bland annat den fastighet som inrymde ortens Konsumbutik. Jag for förbi den i dag och den makabra synen av förkolnade brandrester mötte mig fortfarande. Jag tycker det är skandal hur man underlåtit att agera för att orten skall återfå sin butik.

Dessutom är det total tystnad omkring det hela. Efter den föregående kaosartade informationsträffen, där informationen var av noll och intet värde, lovade man att återkomma med ytterligare ett möte. Dessutom lovade både kommunchef och ansvariga politiker att skyndsamt agera för att björnabygden åter skulle få en fungerande butik. Men situationen har utvecklats till ännu ett drastiskt exempel på hur handlingsförlamad kommunen är. Eller är det möjligen ren ovilja. Några sketna björnabor behöver vi väl inte bry oss så mycket om. Det är även många som har försökt att kontakta Konsum Nord men utan större framgång. Det  har vittnats om en utbredd ovilja från deras sida att ta tag i uppgiften

Man kan med fog påstå att det just nu inte är någon tillfredsställande lösning för dagligvaruförsörjningen i området. Svenska kyrkan i Björna ställer upp så gott dom kan för att ge någorlunda möjligheter för handikappade och andra att få handla sina livsmedel genom viss transport till ortens två andra butiker. Behjärtansvärt och fint. Men det är ju ingen permanent lösning.

Postens organisation för utlämning av paket lämnar också mycket i övrigt att önska. För närvarande måste man ner till Örnsköldsvik och till Kvantum för att erhålla sin försändelse. Det är många mil för de som  bor i Remmarn eller i Trehörningsjö. Jag föreställer mig vilket ramaskri det skulle bli om Stockholmarna skulle tvingas hämta sina paket i Uppsala.

Jag skriver det än en gång: LANDSBYGSBORNA ÄR ETT UTROTNINGSHOTAT SLÄKTE.

Av Jöran Lundberg - 26 augusti 2019 21:52

Utan ansträngning.

Så här mot slutet av augusti börjar det mogna mer och mer. Jag har minsann inte varit så flitig att ansa, vattna och sköta om mina olika plantor och buskar. Ändå har de visat en viss förmåga till att frambringa olika bär och frukter. Mitt äppelträd dignar nästan till jorden med alla äpplen som är på grenarna. I år har det inte varit en enda fallfrukt vilket jag tycker är rätt ovanligt. Jag har den uppfattningen  att då träden släpper sina frukter är det för att orka bära de kvarvarande till mognad. Om trädet kan bära alla sina frukter till mognad då får jag en riklig skörd. Om jag kan framställa mos av alla dessa äpplen får jag nog ge mig ut och försöka avyttra en hel del. Jordgubbslandet fortsätter att leverera gubbar, om än inte i så stor omfattning. Ett år plockade jag sista gubben i november. Försöker lägga in några bilder från de olika räden och buskarna.


 

Marueriterna blommar än i sin fulla prakt


 

Äppelträdet dignar av frukt. Nästan till bristningsgränsen.

 

Det kan nog bli en ansenlig mängd äppelmos.

Röda vinbär ger bra skörd medan de svarta inte är många. 


 

Gubbarna mognar fortfarande



Av Jöran Lundberg - 25 augusti 2019 21:57

En dag på Kärrsjögården.

I dag har det arrangerats en så kallad "upptaktsdag" på Kärrsjögården med höstens verksamhet i focus. Det är alltid nyttigt för en organisation att vid några tillfällen samla intresserade medlemmar där man under trivsamma former får idka en god gemenskap. Vår pastor Lina var den som höll i de olika trådarna för sammankomsten och till hennes förfogande hade hon  många som med olika funktioner under dagen såg till att allt med det praktiska fungerade. Hoppets stjärnas suveräna anläggning är en perfekt plats för att odla fin gemenskap vid. Jag är en av de som varje gång jag besöker Kärrsjö blir stum av beundran över den fina utsikten från gårdstunet.

Väderläget.

Trots att meteorologerna lovat högtryck och fint väder var det en hel del regnskurar under dagen i dag. Tydligen var det så att det lågtryck som levererade regnet var mer omfattande än de anat.Och dessutom dröjde kvar lite längre. Vad jag kunde utläsa av prognosen för kommande dagar skall det bli högtrycksbetonat väder några dagar framöver. Dessutom orerar de om högsommarvärma på våra breddgrader så här i senare delen av augusti. Men peppar peppar människan spår och Gud rår sägs det.

Det föranleder mig att försöka lägga in en sida ur den eminenta bok jag erhållit


 

Av Jöran Lundberg - 24 augusti 2019 21:53

Min bön en vanlig morgon.

Du Gud som bryr dig om så många. Jag förstår Du har det snärjigt då och då.

Nog blir väl dina arbetsdagar långa, för bönesvar vill alla få.


Tack i alla fall för nattens ljuva ro. Att jag fick sova riktigt gott.

Jag kände mig som fågeln i sitt bo. Ett himmelskt värn, har jag förstått.


Jag tackar också för det sanna livet som jag får leva varje nyfödd dag.

Det beskydd som alltid blir mig givet räcker säkert till mitt sista andetag.


Så lägger jag min tid i dina händer, den som du mig skänkt av bara nåd.

Jag litar helt på dig vad än som händer och lever helt uti ditt underbara råd.


Om med en enkel bön jag får dig störa, lägg mina kära i din trygga hand.

Du kan styrka dem och dem beröra på vägen hän mot livets land.


Du vet, det inte är så lätt att leva, helt och fullt att följa dina bud.

Ibland man måste fram sig treva. Skydda och bevara dem, Du Gud.


Den trygghet som jag känner i din närhet, sprid det ut till alla mänskor på vår jord.

Låt dem förnimma just den ro och stillhet, som du förmedlar mad ditt sanna ord.


Så vet jag att du alltid bön besvarar, med din omsorg och din vänsällhet.

Att du för hela livet mig bevarar. Och även för en evighet.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards