injail

Alla inlägg under september 2016

Av Jöran Lundberg - 30 september 2016 22:36

Lägesrapport Tallbacken.

Nu har livet återgått till det normala här på Tallbacken efter diverse resor och utsvävningar. Trots att det i morgon är första oktober har det inte varit någon frostnatt och månaden som gått har erbjudit både solsken och värme. Att det ändå lider mot höst  visas i trädens gula blad som så smått har börjat dala mot marken. Snart är det tid att samla in alla de vissna löv som under den gångna sommarens grönska visat sin underbara fägring. Det är med löven som med livet, de har sin tid och sedan är det inte mer. Så får vi se framåt mot ännu en spirande vår.

Till det bifogar jag en

Dåvers

När idéerna tryter och flyger sin kos

kan det vara bra att sova på saken

kanske någon tanke slår ut som en ros

när man sen efter sömnen är vaken

 

Då gäller det att idérik vara

Då gäller det också att skivan klara

Då gäller det även klokskap spara

Då gäller till sist all kunskap bevara

Då man kan alla frågor besvara.

Av Jöran Lundberg - 29 september 2016 22:19

En annorlunda resa.

SPF-distriktet i Västernorrland har ett avtal med Viking Line med förmånliga rabatter på deras kryssningar till Mariehamn på Åland. Av den anledningen anordnades en kryssningsresa under tisdag till onsdag den här veckan, Det blev till slut inte mindre än 230 pensionärer i 4 bussar som  åkte ner till Stockholm och kryssningen. KäraHustrun och jag var med på resan och fick således en annorlunda upplevelse.

Grundidén med upplägget är arrangemangen ombord och den gemenskap och ”event” som följer av dessa. Det är först och främst servering av god mat i dels i en a la´ carte restaurang och dels i en servering med  smörgåsbord av buffétyp. För den danslystne finns det ett par orkestrar att välja mellan. Ett musikcafé med underhållning av olika band och artister. En SPA-anläggning för den som vill löga sin lekamen. Och framförallt Tax-fri-shopen som med sitt rika sortiment av olika drycker var något som livligt frekventerades. Med ständigt köande till tre öppna kassor kan man med fog anta att dagsomsättningen kan räknas i sexsiffrigt tal. Troligen är det med hjälp av dessa begivenheter som företaget gör sina vinster. I vårt biljettpris ingick en middag i buffématsalen samt frukost  följande morgon. Så eftersom KäraHustrun och jag inte var särskilt frestade av någon av dessa Cinderellas  kostsamma begivenheter blev bolaget inte särskilt rikare genom våra spenderingar..

Eftersom det var första gången som vi var med på en sådan kryssning var vi ständigt desorienterade och frågande inför vad som egentligen gällde. Det fanns inga tidsangivelser någonstans om de olika utbuden. Tiden för frukosten på morgonen till exempel fick vi gissa oss till eftersom det inte fanns  ett enda anslag om detta. Det var också rätt ansträngande för oss 80-pluussare eftersom det blev långa ”dagsverken”. Vi kom inte hem förrän vid halvtvåtiden natten mot idag Torsdag.

Som en liten ljusning i tillvaron fick jag i kväll vara med och se MODO vinna över AIK med 5-3 Skööönnnt.

Av Jöran Lundberg - 26 september 2016 20:23

På kryss.

Min blogg kommer att saknas under ett par dagar. Anledningen till detta är att KäraHu och jag skall ut på en kryssning. I morgon kl. 7.00 äntrar vi en buss som tar oss till Stockholm  till en liten kryssning med Cinderella över till Åland. Resan arrangeras av den pensionärsförening som vi tillhör och erbjuds till ett riktigt bra pris. (lite drygt 300 spänn.). Nu har naturligtvis färjebolaget räknat ut att pensionärer är en mycket köpstark grupp med gott om money så de tar igen på gungorna vd de förlorar på karusellen.

På torsdag är vi åter på hemtrakten så det blir ingen lång bortovaro. Efter detta är det väl slut med resandet på ett tag. Vid vår ålder är det kanske inte så nyttigt med allt för mycket rännande hit och dit. Även om undertecknad bloggskrivare inte har så mycket ”ro i kroppen”.

På återseende

Av Jöran Lundberg - 25 september 2016 22:08

På tidens staffli.

Att måla en helt vanlig dag

den dag som mitt nu illustrerar

Kan vara ett svårtartat företag

med nyanser mitt liv karikerar

 

Det kan möjligen vara en grund i grått

med någonting lätt  violett

Måhända kanske en strimma av blått

som livet och tiden har mätt

 

Iblamd är det färgat i rosenskimmer

somliga dar i gråaste grått

men de nyanser vi ändå förnimmer

är de vi av lyckan har fått

 

Kanhända dagen idag är melerad

en blandning av svart och vitt

måhända är den koncentrerad

till någonting mindre solitt

 

Helheten blir ändå bara  kroqui

krumelurer av små och banala mått

En skiss med många plumpar uti

som målarens begränsning förrått

 

Men kanske om det bara plumpar blev

den målning jag gjorde i går

som i skilda nyanser mitt liv beskrev

en chans till bättring i dag jag får

 

 

 

Av Jöran Lundberg - 24 september 2016 21:27

Allt har sin tid

Allt som sker under himlen har sin stund.

Och Gud sade ”Jag är”

Födas har sin tid och dö har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

Plantera har sin tid och rycka upp det som planterats har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

 Bryta ner har sin tid och bygga upp har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

Dräpa har sin tid  och hela har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

Gråta har sin tid  och le har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

Sörja har sin tid  och dansa har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

Förvara har sin tid  och kasta bort har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

Sörja har sin tid  och dansa har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

Riva sönder har sin tid  och sy ihop har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

Tiga har sin tid och tala har sin tid.

Och Gud sade ”Jag är”

Av Jöran Lundberg - 23 september 2016 19:46

Tjörvet.

N´Aldor hadde ne  ommafallt

Han va  opptäjen verendaste stann

Han sku ränne å kute överallt.

Å sen skull´n ta tilefårn iblann.

 

Överallt skull´n styre å ställe

Sä dä va ett väldans basmi

Sä han feck in´t ett enda dellfälle

Dell´å känne säg ledin å fri.

 

Dä va falke söm jämt fråge ätt¨n

Hörr han örke kan jäg i´nt fatta

Han feck int vara  na skvätt¨n

Öm dä sä ringt mitti natta.

 

Man när´n Aldor en gang föll ifrårn

Sä gecke ju bärsvä ändå

För live på jorla ä ju bara e lårn

Dä kann allihop begrip å förstå

 

Av Jöran Lundberg - 22 september 2016 21:40

Åter till Tallbacken,

Evakueringen från Gotland gick helt planenligt. Vårt flyg till Umeå vr bokat til saent på kvällen, vi landade inte förrän vid tiotiden varför vi övernattade hos Alice och Sören. Der innebar att vi inte kom hem förrän vid 12-tiden. Genom att det varit så varmt väder under  dagarna på Gotland var det inte så utkylt så det gick ganska lött att få upp värmen i huset.

Så går livet in i sina vanliga rutiner vilket innebär att vi kan ta det rätt lugnt vilket kan kännas skönt emellanåt. Lite bloggskrivning varje dag hör ju till rutinerna och är lätt att avhjälpa de gånger det finns något intressant att skriva om.

Jag följde MODOS match på TV i kväll vilket betydde att jag och alla andra MODOiter åter fick uppleva en snöplig förlust för laget. Förlust alltså mot Tingsryd mer 2-4.

Av Jöran Lundberg - 20 september 2016 23:05

Gotland 3.

I dag har vi gjort en tur till södra delen av ön. Har också besökt ett par kyrkor som var och en på sitt vis hade mycket att berätta. Till att början var det rätt molnigt väder men vartefter blev det soligt och fint. När vi fikade nere vid Närshamn kunde vi riktigt njuta av solskenet. I morgon är det sista dagen av vistelsen på Gotland. Den har vaeit mycket givande.

När jag skriver den här inlagan följer jag samtidigt ishockeymatchen i World Cup mellan Sverige och Finland. Efter 2 perioder leder Sverige med 1-0. Jag anser att Finland ger Sverige mycket tuffare motständ  varför utgången är mycket ovissare.

Förhoppningsvis blir det något bättre ordning på bloggskrivandet när vi kommer  hem till Tallbacken och  livet åter går in i den vanliga rutinen.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards