injail

Alla inlägg under maj 2021

Av Jöran Lundberg - 31 maj 2021 22:34

i Hemsjön.

Ett högtryck har lägrat sig över vårt område vilket betyder att solen skiner från klarblå himmel och det är så gott som vindstilla. Då passade jag på att åka upp till vårt fritidshus uppe vid Hemsjön. Satt på altanen en lång stund och bara hade det skönt. Tänkte än en gång på det unga par som artonhundrafemtio bosatte sig vid sjön. Och undrade naturligtvis om de hade tid att njuta av den orörda miljön däruppe. Deras dagar var troligen upptagna av idogt arbete från morgon till kväll. Vad jag kan förstå av de berättelser om dem jag tagit del av hade ett relativt bra liv.

 

En finstund för mig i alla fall.

 

Fotnot: Tre kronor förlorade i kväll matchen mot det ryska laget och är därmed ej kvalificerad för slutspelet.

Av Jöran Lundberg - 30 maj 2021 22:57

och händelserik.

Idag var jag tillsammans med min kompis Torben Johansson (mim granne mitt emot)på en intressant biltur.

 

Först ställde vi färden till äldreboendet i Husum där Torben besökte sin pappa Sven-Erik. Därefter gick färden norröver förbi Nordmaling och ut mot kusten. Efter drygt sexton kilometer hamnade vi längst ut i kustbandet vid Järnäs klubb. Där besökte vi Cafe Lotsen som serverade oss en för dagen nykomponerad morsdagsmeny. Mycket njutbar och prisvärd. Från vårt fönster hade vi utsikt ut över det öppna havet och eftersom det är en del av kvarken är det därifrån inte långt över till Finland.

Hemfärden tog vi över Olofsfors bruk och Norrfors en väg som var intressant att få färdas.

 

Givetvis önskade vi oss en fin avslutning på dagen. Det fick vi också så till vida att Sveriges tre kronor lyckades vinna med 3-1 över Slovakien. En viktig seger för gå vidare i gruppspelet. Och en bra avslutning på en lyckad dag. Således

Av Jöran Lundberg - 29 maj 2021 21:54

En solig dag.

Idag har det varit en riktigt solig dag så man har upplevt lite av sommarkänsla. Men ännu känns vinden rätt kall. Det verkar också som att det ännu några dagar skall vara soliga så man får passa på att njuta.

Gubbröran

Det ahr varit ett längre uppehåll för samlingarna med gubbröran. Dock planerar vi nu att göra en samling vid skvaltkvarnen i Lockstatorp den tionde juni för att städa upp och kolla hur kvarnen har klarat vintern. Dels är det nu inte lika hårda restriktioner och de flesta aktiviteterna sker utomhus. Dessutom är alla gubbar vaccinerade vid det här laget så vi bedömer smittrisken som försumbar..

En liten biltur.

I morgon har Torben och jag planerat att göra en liten utflykt. Detta sker i samband med att Torben skall besöka sin pappa i Husum. Det kan hända att jag har mer att berätta om detta i kommande  inlägg.

Av Jöran Lundberg - 28 maj 2021 22:24

Radioinspelning i Björna.

Idag medverkade jag vid en radioinspelning i Björna. Det är ett programteam från radiotjänst som startade i Stockholm och följer järnvägen norrut för att göra program på ett antal utvalda orter.

Som sagt var det idag dags för teamet att göra ett inslag från Björna. För en tid sedan kontaktades jag med en fråga om jag var villig att ställa upp som representant för bygden och berätta om vilken fin och trivsam miljö vi har omkring oss.

Jag måste erkänna att det var lite nervöst men programledaren var väldigt driven intervjuare så det gick hyfsat.

Men en ovanlig upplevelse var det.

Av Jöran Lundberg - 27 maj 2021 23:03

Morkullevägen.

 

Väderläget.

Det är fortfarande så här i slutfasen av maj månad ingen sommarvärme att tala om. Vissa dagar skiner solen och det kan bli ganska varmt men ännu är det kalla nordliga vindar av stor styrka som dominerar. Och så länge som det fortgår kan man inte uppleva någon riktig sommar. Dock innehåller prognosen för närmaste veckan lite mer chans till en gnutta sommarvärme. Noteras kan också att det nu inte är så långt kvar till midsommar då vi redan avverkat en god del av sommaren.  Något som gläder en åldring är att vi nu får ta del av den nordiska sommarens ljusa nätter. Skönt!

 

Pandemiläget.

Jag följde idag regeringens och FHM-s pressträff om deras plan att succesivt häva restriktionerna. Men son vanligt var det rätt kryptiska ordvändningar. Jag fattade inte riktigt om lättnader i begränsning av antalet deltagare i allmänna sammankomster. Det aviseras att kunna ökas från åtta till femtio. Men om det sker ifrån 1/6 eller 1/7 tycker jag är oklart.

Vad jag kan förstå kvarstår ett antal begränsningar för alla de som blivit färdigvaccinerade till september. Dock blir det efter den 15/7, lättare att färdas kollektivt.

 

Renoveringen.

Renoveringen av villan fortskrider så sakteliga. Men det är mycken planering som erfordras innan allt åter är på plats. Bara att få olika prisförslag på köksinredning och hushållsmaskiner m.m är en rätt omfattande procedur. Som också kommer att ta en viss tid. Men nu har jag anpassat min tillvaro i det nuvarande boendet vilket jag trivs rätt bra med.

 

Ishockey.

Tre kronor ligger lite pyrt till eftersom de förlorade en viktig match mot Tjeckien i kväll. Sannolikt missar de slutspelet det här året.

Av Jöran Lundberg - 26 maj 2021 22:18

Om lite olika ting.

I kväll satt jag en stund och funderade om hur den världsvida pandemin har förändrat livet för många människor. Många nationer har haft en mycket omfattande smittspridning med en stor dödlighet som följd. Det har även varit stora skillnader i hur länderna  haft möjlighet att mobilisera upp en effektiv sjukvård. En hel del av världens politiska ledare trodde heller inte att det skulle leda till ett så katastrofalt läge. Till exempel tog det en lång tid innan Donald Trump i USA förstod allvaret och tog till olika åtgärder för att hindra att influensan bredde ut sig. En  rad världsledare bagatelliserade länge pandemins effekt. I viss mån förståeligt då rike efter rike ställdes inför en helt okänd situation. Så var det väl till en början även här i Sverige.

Sannolikt kommer det att ta rätt lång tid innan pandemin kan sägas vara bemästrad. Även om det rätt snabbt framställdes effektiva vacciner kan det nog ta några år innan merparten av jordens miljarder har fått ett varaktigt skydd.

För min egen del tycker jag att det nu blivit lite av livet självt. Troligen har man präglats så djupt av livet med pandemin att det kommer att sitta kvar en lång tid efter att influensan är slut.

Av Jöran Lundberg - 25 maj 2021 22:17

Men var enveten.

Bisse var lite avig emot mig idag. När jag var ute på den första rundan för dagen blev det punka på ett av däcken. Dessbättre var jag inte så långt från hemmaplan så det var enkelt att ta sig hem. en pålitlig tillgång vid sådana tillfällen är min gode vän Sture Vikman. Jag monterade lös den trasiga innerslangen och for upp till honom och vips så var den lufttät igen.

Det innebar att jag kunde promenera ytterligare ett par rundor i dag med ett hyfsat träningsresultat på nåra en halv mil.

 

Men jag hade även tid för att övervara ett par ishockeymatcher. Bland annat den i kväll spelade matchen mellan Sverige och Schweiz. Det svenska laget tog sig samman och vann matchen med 7-0

Av Jöran Lundberg - 24 maj 2021 21:37

även med bloggtorka.

 

Vad skriver en man om man som man, inte har något vettigt att skriva.

Då kanske skriver man, någo banalt som kan, bara tiden fördriva.

 

Att ha någon idé, hur man kan sig bete med en så´n menlös fadäs

För tiden den går och man då får, kanske bita i det  bittra gräs.


Efter en så´n pärs, det kanske blir en vers som möjligen någon förnöjer.

Någon låg poesi, med några rimord uti och som innehållet förhöjer

 

Ja, det är bloggarens mat, serverad på fat som bjuds er i bloggen i kväll.

Ta det med ett leende och ha överseende med stackars man är ni snäll.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards