injail

Alla inlägg under november 2016

Av Jöran Lundberg - 30 november 2016 21:05

Narigt.

Trots att temperaturen håller sig kring +- noll känns det ändå kallt som om det vore många minusgrader. Det beror på den kalla vid som sveper in över oss och biter i våra ansikten. Den temperatur som vi upplever kallas ”Nilssongrader”. Vi har i alla fall ett snötäcke så pass att det är vitt omkring oss. Endast några centimeter. Det verkar på långtidsprognosen som om vi får ha den här vädersituationen ett bra tag framöver.

Innan jag än en gång överlåter min tillvaro till ”Insomnia” bifogar jag en dikt som jag hittade i mina gömmor.

Frostbiten.

När frosten biter näsa och kind

och blåser den kalla nordanvind

vittnar det mest om höst

Löven faller från Alm och Lind

man blir om snö och kyla mind

då finns det just ingen tröst

 

När man då villsamt vankande går

undrar så smått vilken vinter vi får

hur den möjligen blir

de många rönnbär kanhända spår

kanske får vi åven en vinter i år

över vårt kalla revir

 

Hösten kan ock vara särdeles skön

med gulnande löv som förr varit grön

som visar en fager nyans

Då omvandling sker i blommor och frön

materien minner om milda miljön

som tronar i kunglig glans.

 

Men kanske en gång vi återfår

i leende livet en grönskande vår

med spirande blommor och blad

En värmande fläkt över buskar och snår

nejden som åter skimrande står

en grönskande skön kavalkad

 

Av Jöran Lundberg - 29 november 2016 20:04

Gråvinter.

Mörk November sveper kjolen

omkring sig som en tjock ridå

dis och dimma skymmer solen

kort är dagen, daggig dunkelgrå.

 

Det är svårt att se en strimma

av den sol som molnen skymmer

hastigt kommer aftontimma

dunkelt dis den endast rymmer

 

Det är då skönt att blott få trivas,

värmas vid en stockelds ljus

av livets lågor få upplivas

långt från tidens jäkt och brus.

 

Därför vill jag njuta livet

hän från dagens larm och strid

det som i anden blir mig givet

ger mig ro till evig tid.

 

Men vad är tiden vad är livet

blott en eld som brinner ner

det finns inget som är givet

om man blott till jorden ser.

 

Dock det blir en gång en ljusnig

bortom det som varit grått

en ljuvig känsla av förtjusing

då vi ljuset en gång nått

 

Av Jöran Lundberg - 28 november 2016 22:13

Swisch

Jag har i min ägo en gammal sparbössa som det står Kooperativa förbundets sparkassa på den har nummer 22834 och  jag har haft den från min barndom I den samlade man ettöringar, tvåöringar och femöringar med flera andra slantar till dess den var fullpackad. Då gick man på Kooperativa och föreståndaren hade en nyckel så han kunde öppna den och räkna alla dessa små slantar. Så förde han in summan i en bankbok. När man gick hem därifrån kände man sig mycket rikare än förut.

I det samhälle som vi befolkar i dag finns det snart inga kontanter kvar. I alla fall inte i handen. De eventuella pekuniära resurser man har nu för tiden syns endast som några siffror i ett saldo på banken. Och är man riktigt modern och  lever med tidsandan så säger det bara Swisch så är de borta. Och ändå så sover man gott på nätterna. Det är märkligt.

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 27 november 2016 22:23

De vete katten.

Jacke Sjödin har ett kåseri varje vecka i husavisan. I senaste inlägget kåserade han omkring sina kattors politiska framtoning. Går jag tillbaka till de katter jag umgåtts med kan man ju bara spekulera omkring detta faktum. Våran egen hankatt Lurven var nog närmast Socialdemokrat. Han hade ganska bestämda åsikter omkring sin egen tillvaro, och när han väl bestämt sig för en sak var det svårt att ändra på någonting. Eftersom han var borta på jakt långa perioder kan ana att han träffade och konfererade med många av hans själsfränder. Han var ju en riktig kvinnotjusare. Men sådana finns nog inom alla partier.

I Järved har dom en katt som heter Hugo. Jag är benägen att klassa honom som utpräglad Moderat. För det första signalerar färgen på hans päls hans partitillhörighet. Den är nämligen BLÅ. Angående hans ömma moder som lever under samma tak så är det svårare att direkt bestämma vilken fålla man skall sortera in henne i. Möjligen skulle hon kunna vara SD-are eftersom hon med bestämdhet jagar bort alla katter som eventuellt vill etablera sig i hennes revir. Man kan gott säga att hon är tämligen främlingsfientlig.

Några katter med liberala värderingar har jag inte påträffat i min kattliga närhet men troligen finns dom som en minoritet i samhället. Hängivet slåss  de för rätten att fritt jaga råttor, fåglar och ekorrar. De hävdar  individens rätt att fritt bestämma över sin tillvaro. Några VP-are har jag heller inte sett, men troligen finns dom också.

Av Jöran Lundberg - 26 november 2016 22:00

I Adventstid.

Nu börjar det märkas att julen närmar sig eftersom det i morgon är första söndagen i advent. Det märks också på alla illuminationer som installerats vid alla hus. Mer eller mindre fantasifulla skapelser åstadkommer man genom olika slingor med ledbelysning. Här på Tallbacken brukar det inte bli så mycket av sådana ljussättningar. Jag har i alla fall satt ut en gran som jag dekorerat med slingor. Det är väl inte den häftigaste installationen men det lyser upp litegrann i alla fall. Vi brukar också sätta upp en adventsstjärna men den råka lysa med sin frånvaro. Har i alla fal vissa vilda planer att införskaffa en dekorativ stjärna som jag skall hänga upp på väggen. I denna mörka årstid kan det vara hälsosamt att upplivas av dessa dekorationer.

Den riktiga julsnön finns inte heller. Det kom några flingor  förra dagen men de har också förintats i den milda atmosfären. Såg på långtidsvädret att det skall bli lite kallare, ända ner till 10-15 grader. Men fortfarande inte så mycket snöande. Men det är ju som vanligt när jag kommenterar vädret, det blir det väder det blir, så det så.

Slutar skrivandet med att önska alla mina bloggdiggare en fin första advent.

Av Jöran Lundberg - 25 november 2016 23:49

En blogg i natten.

Skriver några rader efter en lång dags färd mot natt. OLD-fejs har varit till Godtemplarlokalen  och underhållit vid en mycket fin julfest. Det blev rätt sent innan vi åkte tillbaka till Tallbacken i den mörka natten. Eftersom det nu också är rätt sent återkommer jag med vidare kommentarer i en kommande blogg.

Gonatt och gomorron

Av Jöran Lundberg - 25 november 2016 09:01

En morgonblogg.

Eftersom jag var förhindrad i går kväll så får det bli en liten drapa nu på morgonen i stället. I dag är det fredag, och inte vilken fredag som helst. Den är nämligen Black. Affärerna satsar väldiga pengar på att annonsera för att locka oss kunder till att handla mera på denna svarta fredag. För vissa kunder som inte har några pengar utan måste handla på kredit kan det bli en synnerligen svart fredag. Det finns ett uttryck, jag vet inte om det är dialektalt eller inte, men det är då man är black. Då är man utan pengar. Den här dagen vill väl handlarna att man skall bli just --- black. Den enda utsvävning i den vägen för oss här på Tallbacken blir väl ett besök nere på Jollen där de har en så kallad ”seniordag” med vissa begivenheter för oss pensionärer.

I kväll skall OLD-fejs underhålla på en festlighet i Banafjäl. Till den verkan det hava kan. Det skall bli kul att vara i bräschen igen. Jag hoppas det blir en fin tillställning.

Av Jöran Lundberg - 23 november 2016 20:45

Björnamål å slagsmål.

Osams

N´Signar å´n Valle hade vorte osams.

Dä va na söm kälingern hadde ralle

egentligen vare bara na trams

dä va visst nanting öm´en Valle.

 

Sä damm rök ihop däri köke

Sä hårtussa for åt alle hall

Damm ävles å gräfte  böke

Dä dompe å dönner å small

 

Fast´n Valle va rakt likevis

va ne dänn bråke va bra för

sä slogs´n ändå på na vis

sä skjorta blev rakt söm en slör

 

Då damm släjes en bra langen stann

Å försökt å ge på varann

Å göbba hadde tröttne lite grann

Då vara söm ilskan försvann.

 

Då sätte damm säg därvi borde

Å drack kaffe å glömde allte trams

Å sen, va tro je damm gjorde

Jo, ätter dä sä va damm rakt sams.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards