injail

Alla inlägg under september 2019

Av Jöran Lundberg - 30 september 2019 21:59

En omänsklig deportering..

Trots att inget beslut är taget för att stänga den äldre avdelningen på Björnaborg håller den på att tömmas. Man har helt oansvarigt infört intagningsstopp och hänvisar till ett så kallat inriktningsbeslut som togs någon gång under våren detta år. Något som jag tycker är att vilseleda befolkningen i Björnaområdet.

Det betyder att de åldringar som nu beviljas plats i "särskilt boende" deporteras till centralorten eller ännu längre bort. Det innebär att de flyttas från sin invanda boendemiljö där de kan ha regelbunden kontakt med anhöriga och vänner till en förvaring under helt andra förhållanden. I boenden där personalen trots att de ränner som skollade råttor inte har möjlighet att ge dem en värdig vård.

Välfärden i kommunen Örnsköldsvik har blivit en fråga om pengar, eller snarare brist på pengar. Detta har gjort att vården i livets slutskede har kraftigt begränsats. Det finns endast resurser till den basala omvårdnaden som att äta och skita. Jag vill inte påstå det, men visst är det en vård i klass med primaterna på Skansen. Någon insats av mental eller social karaktär har de inte tid med. När de då också isoleras långt bort från anhöriga och vänner blir de även utan den stimulansen,

Resultatet av en sådan vård blir att man riskerar att påskynda dödsprocessen. Det har nämligen konstaterats att en total mental isolering av en åldrig människa har menlig inverkan på deras fysiska tillvaro. Men det kanske är det som ansvariga för åldringsvården i Örnsköldsviks kommun siktar på. Vad vet jag.

Av Jöran Lundberg - 29 september 2019 21:09

Övertramp av överTrump.

Donald Trump som jämsides med Rysslands Putin och Kinas Xi Jinping är en viktig person i världspolitiken är minst sagt mycket annorlunda och kontroversiell. I jämförelse med Barak Obama har hans sätt att utöva presidentposten kritiserats hårt. Gång efter annan har han plumpt gjort bort sig på område efter område. Många av hans åtgärder på olika områden har också visat sig inte ha någon effekt eller till och med missgynnat USA.

Hans handelskrig, framförallt mot Kina, kommer sannolikt att i längden missgynna USA-s ekonomi. Att utmana en så stor ekonomi kan i längden vara förödande. Det finns nämligen en risk att Trumps Amerika blir en isolerat land eftersom affärskontakterna och varuströmmarna länderna emellan finner vägar helt utanför USA.

Just i dessa dagar är han särskilt i blåsväder efter ett samtal med Ukrainas president där han sökte vägar att misskreditera hans huvudmotståndare i kommande presidentval demokraten Joe Biden. Efter en turbulent tid, där han försökt dölja innehållet i telefonsamtalet har, det hela kommit till allas kännedom. Det inträffade är så uppseendeväckande att han till och med riskerar att ställas inför riksrätt. Ett förfarande som är rätt omständligt och kan ta väldigt lång tid. Det kommer kanske att till och med störa hans presidentvalskampanj nästa år.

Intressant skall det i alla fall bli att följa hans kamp för ännu en period som Amerikas president.

Av Jöran Lundberg - 28 september 2019 21:23

Lite om kosthållning.

Det är viktigt vad vi äter och hur måltiderna fördelas över dagen. En någorlunda stadig frukost ä en bra början. För min egen del  blir det frukost sedan jag varit nere i pannrummet och eldat. Den proceduren anpassar jag efter  utetemperaturen och väder och vindförhållandet. Det har varit en fin höst vad gäller temperatur så i många fall räcker det med att elda en brasa på morgonen.

Frukost för min del börjar med ägg och mackor. Inlagd sill eller pitchtlad rödlök. Fil eller yoghurt med flingor eller mysli. Avslutas med en liten kopp kaffe, vilken är en högtidsstund. Många äter en lunch mitt på dagen men jag nöjer mig med lite fika förstärkt med en macka eller två.

Middag äter jag vid femsnåret. Den försöker jag variera så gott det går. Gräddade tunnpannkakor återkommer nog en gång varje vecka. Annars försöker jag variera kosten så gott det går. Jag har satsat på lite finare kött till middagarna ibland. På den måten blir det rätt ofta entrecote, ryggbiff eller ibland oxfilé. Till den har jag potatissallad, pommes frites eller slottspotatis. Jag har konstaterat att det blir inte så mycket dyrare än Falukorv eller någon köttfärsrätt. Soppor är också ett vanligt inslag i min kosthållning. Köttsoppa, Nyponsoppa, Fruktsoppa. Ärtsoppa ibland. Krämkokning har jag så småningom kommit underfund om. Jag har ju mycket frukt och bär i frysen. Efter middagen blir det inget mer matintag på kvällen. Jag har kommit underfund om att jag mår bättre med en liten "dygnsfasta".

Jag har haft lite svårigheter att göra vettiga inköp för mitt "enmanshushåll". Oftast är butikernas utbud anpassade för mathållning för en större familj. Minsta falukorven 8 hekto räcker som sovel en vecka för mig. Det är inte så tilltalande att käka falukorv i olika tappningar ett antal dagar i sträck. I våran affär har de ofta entrecote i charkdisken, men då är det bamsebitar på 1,5 kilo vilket definitivt inte passar mitt snåla hushåll. Men med tiden lär man sig att hantera förhållandet.

Kornmjölsgröt kokar jag rätt ofta till middagen. Med kornmjöl malt på Lockstatorp skvaltkvarn. Under min barn och ungdomstid avslutades dagen alltid med kornmjölsgröt så det innehåller även lite nostalgi. Något som gynnar min kosthållning är det förhållande att jag gillar att syssla med matlagning. Vilket positivt bidrar till ett gott och hälsosamt liv.

Av Jöran Lundberg - 27 september 2019 23:00

Frininga.

N´Erke hadde vorte kär tin jänte. Dä va na Sara däri Bitterfalle. Hon tjernte pige hosn storbonn däarn. Bitterfalle varn grannby dell Storklokken därn Erke bodde. Han hadde ne tarp däarn. Dä varnt na langt mella byarn. Öm man tog cykeln könne man ta säg dit pån tie minuter, en kavart. A Sara å han hadde träffes bra no mange ganger däri bögdegårn. Dam hdde titte på varann bra no mytje. Å danse. Nu varn Erke bra no ampen hörr han skull kön frie della Sara. Skulln kanske skrive ne kort? Men hörr skulln formulere.

"Tager du denna Erke Lundström nu till din äkta man att älska honom i nöd och lust? Nä dä vorte alldeles för högtidlit. "Vell du ha me sä fo du ta me?"  Dä va kort å bra, men öm de dugde dä varn int kär della begrip? "Din för evigt" haddn läst narstarns. "Ska vä säcka ihop"? "Öm du haen pössa å jäg haen pössa å va sla ihop pössara då blire en pössa å då kan va jussöm pössa på dellsamman." Nää, jäg ä no ingen kortskrivar.

Näste gang dä va dans´n däri bögdegårn sä tog en Erke mod dell säg å sa på nehänn vise: "Vell du bli frua min sä fo du svara Ja. Å vell du int sä fo du svara nej. "Jäg svara JA sa na Sara å ga´n Erker en rektenen kram! Hjärte slo´n volt där bröste på´n Erke. På dä vise vorte ne bestämt!

Av Jöran Lundberg - 26 september 2019 21:43

Batteribacken.

Gubbröran har tillsammans med konfirmanderna i Björna haft en gemensam träff. Gruppen som konfirmerades i sommar har haft en återträff och då valde vi i Gubbröran att haka på. Siktet var inställd på att göra ett besök på "Batteribcken en gammal försvarsanläggning som är kvar frå 1809 ård krig mot ryssarna. Det är det enda krigsminne som är kvar i hel Sverige.

Det började med en gemensam middag i församlingshemmet med lite olika aktiviteter Bland annat informerade Evert Nilsson om l vad som föranledde att garnisonen vid Gideälven anlades. Sedan gick man från hembygdsgården ner till gideälven där anläggningen finns. Som avslutning samlades man omkring en eld vid hembygdsgården där vår präst Ania höll en andakt.

Det var oerhört intressant att möta ungdomarna i konfirmandgruppen och föra berikande samtal med dem. Möten mellan unga och äldre borde man få till stånd oftare som en nyttighet för alla,


Av Jöran Lundberg - 25 september 2019 21:34

Gamla bloggar.

Jag har alla blogginlägg inlagda på externa hårddiskar som sparas för framtiden Det börjar vid det här laget bli närmare 4.000 inlägg. Något som utgör ett bra arkiv för framtiden. Jag var inne och kollade på det som sparats och det var väldigt intressant. Jag läste bland annat att ganska exakt för fem år sedan vann MODO över HV med 4-1, De spelade då i SHL. Nu är det allsvensk ishockey som gäller. Dessbättre vann de i kväll över Mora med 7-1 och bärgade därmed tre viktiga poäng.

Jag är lite smått i färd med att sammanställa BOKEN som i stort sett kommer att innehålla det material som jag har arkiverat. För den sakens skull var jag inne och kollade äldre material. Jag måste säga att det i mångt och mycket är verkligt värdefull information. Jag tycker att alla dessa bloggarbidrar till att höja läsvärdet också i bokform.

Dagen i dag som nyss svunnit hän har varit en riktigt fin höstdag med idel solsken och lämplig temperatur för årstiden. Det verkar som det blir fint även i morgon då Gubbröran skall vandra med årets Björnakonfirmander ner till Batteribacken, ett skyttevärn vid Gideälven som var en del av 1809 års krig mot ryssarna. Kanhända mer om det i senare blogg.

Av Jöran Lundberg - 24 september 2019 21:34

Göra opp el´n.

Halvars kälinga steg opp tidet, klocka va bara halvfem. De va lite huskelet å stig opp bårti sängvärmen. Då hon jorl opp el´n däri spiss´n hade na na tjeresticker söm tostere å brann. men de va bara då man skull tänn på. sen skull man ha bjerka öm dä skull varl nan värme.

Nu vare no på tin att ongen skull kömma. Hadde haft värka mest hele natta. N´Halvard hadde före vä märra å jiggen för å hämt barnmorska. Men de skull väl ta sin ti, dä va bra no langt. Då hon la säg ditti sänga igen fesk a en rektenen körar. För sanning sörntes int huve på ongen. Nä hänne såg ut å gå fort. Hon la såg å vile men de va söm ommafalt. Ömmen lit´n stann hadde n två rejla kröstvärka ådå kömme ongen. En rejäl´n pajke.

I samma veva skrammele nä dell däri farsta å barnmorska kömme in ditti kammarn å såg hörre dä varl. Hon feck bara kavl opp tröjärma å ta hann öm hele dellställninga. Hon snörde å navelsträngen å tog ån. Sen daske na dell baki ascheke på pajken sä han hische dell å drog att säg aaen. Na värmvatt´n fanns e int sä hon la pajken ditti tulla söm han va. Barnmorrska töckte att de hadd gått geschvint. Å då åkte kaffepanna dippå värmspissn. Hon önnerse på vem söm hadde gjort opp elln.

Av Jöran Lundberg - 23 september 2019 22:08

Den jord vi bebor.

Människans uppträdande på jorden är en ganska sen företeelse i förhållande till dess ålder. Man har beräknat jordens ålder till nära 4,6 miljarder år. Således ett väldigt gammalt klot. Nästan i slutet av denna period, för 66 miljoner år sedan skedde ett meteoritnedslag som var orsaken till att dinosaurierna försvann. En evolutionsteori hävdar att ur askan av den katastrofen uppstod små däggdjur som sedermera utvecklades till människor. Detta enligt en professor som heter Alice Roberts.

Och nu kommer jag till det märkliga: (allt enligt samma professor) Jag har nu en tid varit hemsökt av fruktflugor. Jag har varit synnerligen aktiv för att hålla dem borta. Jag har haft fällor som de dött i. Jag har även använt min vanliga flugsmälla för att utrota dem. Nu sedan det blivit kyligare ute har de försvunnit. Och nu kommer jag till det märkliga: DE HAR SAMMA UPPSÄTTNING GENER SOM EN MÄNNISKA. Vi är alltså släkt! Jag har dödat mina släktingar! Jag säger bara: Frid över deras minne!

Och även en fridsam natt för er alla bloggdiggare!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards