injail

Alla inlägg under augusti 2016

Av Jöran Lundberg - 31 augusti 2016 22:17

Ramsor på mål.

Jäg svarde fel sä jäg strogne

Jäg hantmma ti kallvattne sä  jäg feck spelahacka på hännern.

N´Fingal å na Agda va ne jörnschlete pat.

Jäg slog vä öxhammarn på bjerka sä dä blev svalle.

Hörnern dam spö å kanken han såg på.

Han bredde på söm en skvakatrast.

N´Arvid vorte söm skryp.

Då n´Nikanor vakne sä van sängleggenes.

Dä va söm sekasamt å dra separatorn.

Dä bli no ne goår för grarna ä full å tjägler

 

Av Jöran Lundberg - 30 augusti 2016 22:27

Lingonben

Jag har i någon tidigare blogg beskrivit hur vi här på Tallbacken är angelägna om att ta vara på de naturens gåvor som består av bär och frukt. Dessa gåvor serveras på olika tider på sensommarn och hösten. Nu i år har det mognat lite tidigare än vanligt. Både blåbär och Hallon kom till mognad i slutet av juli, särskilt hallonen var det riklig tillgång på. Dessutom var de av särdeles god kvalitet. Mitt jordgubbsland som av traditionen startar väldigt sent har också gett en rätt god skörd. Häromdagen plockade jag några liter, så vi kunde njuta av färska gubbar till efterrätt. Det är fortfarande kartsättning så än är det inte definitivt över. Men då är förutsättningen att det blir sol och värme framöver. (vilket meteorologerna faktiskt har lovat).

Vi har också ett Äppelträd här på Tallbacken. Det planterades som vårdträd midsommar 1999 när vi varit gifta i 40 år. Om ett par år fyller det 20 år och har nu vuxit ut till ett riktigt vackert träd. Naturligtvis får det den vård som namnet förpliktigar till. I sommar har jag regelbundet vattnat det med gödselvatten. Som tack för den uppmärksamheten skänker det oss i år rikligt med äpplen. Något som förvånat är att den än inte har släppt ifrån sig en enda fallfrukt. Jag tror att den rika tillförseln av näring har gjort att den orkat föra all frukt till mognad. Blir det en fin höst blir skörden god och kan bli råvara till  en härlig äppelmos så småningom.

I dag var jag och plockade lingon. På ett nytt hygge vid Hemsjön ät det otroligt gott om detta skogens röda guld. Mina ålderstigna ben till trots kunde jag faktiskt plocka närmare 20 liter vilket räcker mer än väl för vår förbrukning under året. Som traditionen bjuder signalerar Kära-Hustrun att det börjar bli brist på frysutrymme. Men det brukar ändå ordna sig på något vis. Än har vi inte plockat alla vinbär som finns få våra buskar.

Av denna rapport att döma kan ni konstatera att vi lever ganska gott här på Tallbacken vilket är till båtnad både för oss och även ni alla kära bloggdiggare. Därmed

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 29 augusti 2016 23:09

Jag hittade i mina gömmor ett embryo till en dikt jag påbörjat en gång och jag blev frestad att försöka skalda den till sin fullbordan. Den är väl fortfarande lite ”kantig” men håll till godo alla bloggdiggre.

 

En pensionär

Jag är pensionär och då har jag så brått

Då måste jag fylla den lilla tid jag  fått

med allehanda saker som faller på min lott

det är ej alla gånger det synes vara flott

ty efter det jag länge uti striden stått

ett ständigt rantande efter nonsens rått

 

Det är mycket sällan som det blir nytillskott

av det som gör att jag kan leva gott

ty av min energi finns inget överskott

snarare kan man tala om ständigt underskott

så pensionärens liv ibland blir helt kapott

även om man räknar det med ålderns mått.

 

Vid denna kalla känsla har jag ibland  utstått

i livets måmga skiften både spe och spott

även om jag tycker jag det goda sädet sått

och ständigt velat göra det bästa jag förmått

så har jag äntligt och till sist förstått

det har blitt min lott att leva livet gott

 

Av Jöran Lundberg - 28 augusti 2016 22:01

Man ska no vara sams

Jäg hadde vorte osams vän Kalleanners

Jäg önsken, faderullan, langt at fanners

Öm vä nan gang  happå tappå råkes

Jestaligen va va hantamma varann, å bråkes.

 

Bibla hon säg at man ska va sams å fredlen

Man sku vara sä kärakten å redlen.

Sä en da då jäg fecken dellå stanna

Sä geck ja delln å räkten vackerhanna.

 

Frårn n´dän dan ä va rakt rektet sams

Ne dän gruffe mella ass,  va no bara trams.

De geck rakt bra då jeg träffe på´n i jarns,

å nu å sarn min gift vä jänta harns

 

Av Jöran Lundberg - 27 augusti 2016 23:16

För ro och vila

Helgdagskväll och en aktiv vecka är till ända.  Vilodagen med dess stilla ro syns ibland blott som en hägring. Men är dock en real verklighet, om man har förnuft att låta den fylla sin funktion fullt ut. Jag hittade en lite ofullständig dikt som jag bifogar min blogg i kväll

Det skymmer

Det skymmer mot aftonen, kvällen blir sval

Tystnat har ljuden från dagens hets och brus

Änglarnas vingslag från himlens pelarsal

Förnimmes i sällhet som ett stilla sus.

 

Den lilla fågeln tar skydd i ensligt bo

ser naturens underbara fägring

Allt är fullkomnat till en ljuvlig ro

 förvandlat till en skugglik hägring

 

Så får vi alla vila i en förtrollad atmosfär

Där livets puls har formats till en stilla gärd

där skymningsljuset synes blott som en chimär

då vi en gång får mötas i himlens sköna värld

 

Av Jöran Lundberg - 26 augusti 2016 21:54

En angenäm upplevelse.

I dag var OLD-fejs i Ledings bygdegård för att spela på en sammandragning för pensionärer. Även vid den samlingen var huvudrätten den fermenterade produkt som är vanlig vid sådana tillställningar så här års. För den aktuella kvintetten blev det en riktig ”genomkörare” där vi fick tillfälle att spela ut hela vårt register. Trots lite trubbel med någon mikrofon tror jag att vi fick igenom vårt ”budskap”. ’Det var en tämligen gedigen samling där man tycktes ha all tid i världen för att surra med varandra. Under detta intensiva surrande var vi i gång  med låt efter låt, stycke efter stycke. Men det verkade ändå som man trivdes och hade det riktigt gemytligt och det var väl huvudsaken.

I morgon är det dags för nästa ”drabbning”. Turligt nog får man vid det tillfället bra vara en vanlig deltagare i festligheten. Då handlar det om den surströmmingsskiva som Långviksmons idrotts och intresseförening (LIIF) anordnar vid Mopärlan. Det blir väl att inmundiga sina vanliga tre firrar med tillbehör. Vad tillbehören beträffar tycker jag att det har blivit lite för många. Kräm fräsch, lök tomater och en hel del annat anser jag förtar en del av den koncentrerade njutning som den sura fisken utgör. Varm potatis och en tunnbrödmacka räcker för min del.

Några fina sensommardagar har vi fått njuta av på sistone. Solen och värmen gör nog så att skogens röda guld, lingonen, snart kommer till sin mognad. Jag kommer nog att vid den kommande helgen  göra en skogsvandring och kanske plocka en del. Svarta vinbär plockade vi Järved häromdagen.

Så är det väl dags att  avsluta denna drapa och säga:

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 25 augusti 2016 22:51

En såningsman.

 

En såningsman gick ut för att så

sitt säde med varsam hand.

Den borne odlaren tänkte då

att spara av sädet ett grand.

 

Men jorden var full av längtan

efter var liten enslig giv

då alla förnimmer en trängtan

efter ett fullkomligt liv.

 

De myllades ner i jorden

livets små korn som såtts ut

När mognadens tid är vorden

kan skörden bärgas till slut.

 

En sådd är vårt spirande liv

På den jord som vår hemvist är

Kom då o Herre och giv

den frid som till himmelen bär.

 

 

Av Jöran Lundberg - 24 augusti 2016 21:44

Va äre för skellna?

 

Skellnan på rante å raje ä in´t na stor

Kan e vara söm å rätje månntro

För ôm man rätjje kan man rante å raje jäg tror

De kan bara på¨n lit´n n sinner bero

 

Na Karla hon for kring  å rante

Men a Selma hon  raje kring husa

Men rätje de gorl fäll n´Ante

Allihop va dam geren sôm lusa.

 

I morron är en annan dag så därför

Gonatt och gomorron

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards