injail

Alla inlägg under juli 2014

Av Jöran Lundberg - 31 juli 2014 22:30

Framtida dunkel.


Min morgondag är ett oskrivet blad

En dunkelhet bortom förnuft

Det är en dag bland dagarnas rad

en vansklig schimär och  luft.

 

Men hur än det vankas och hankas

skall den väl komma ändå.

Om det än kinkas och klankas

ligger den ändå nära inpå.

 

Men intressant skall det nog bliva

att se hur min framtid skall bli

Man kan ej den gåtan fördriva

och vad som  sig döljes däri.

 

Därför måste jag  leva

av pur nyfikenhet omstyr

Blott för att famla och treva

efter den dag som i morgon gryr.

 

Och efter den dagen jag finner en ny

som gyllene pärlor trädda på band

Där dunkla dagar dristar att gry

för att forma mitt liv efterhand.

 

Men om det ej gryr någon dag

och det heter att livet är slut

Jag är famnad av himlens behag

i dagarnas hägn vilar ut

 

 

 

 

 

 

 

Av Jöran Lundberg - 30 juli 2014 22:08

Hälleberg och lösan sand.

Vårt hus i Hemsjön vilar direkt på hälleberget. När vi knegar på och bygger en ny altan har vi förmånen att lita oss till samma stabila grund eftersom plintarna är förankrade  meddelst nedborrade armeringsjärn direkt i graniten. Arbetet fortskrider som planerat även om det är ett rätt drygt arbete att anlägga de kraftiga åsar som skall utgöra underlaget för altangolvet.

Samtidigt tänker jag på huset här på Tallbacken som förmodligen vilar på cirka trettio meter sand  innan man når hälleberget. Det är tydligen så att med rätt grundläggning kan man även sätta sitt hus på sanden. Den sandås som vårt hus är byggt på utgör också vattendelare mellan  Husån och Gideälven. Det regn som faller på ena sidan av tomten rinner ner till Långvittsän som sedan förenar sig med Husån. Det regn som faller på motsatta sidan av tomten rinner ner till Storsjön och vidare genom Movattsån till Gideäven. Det är rätt unikt att de båda älvarnas utlopp i Bottenhavet vid Husum är bara några hundrameter från varandra. Slumpen ordnar det så att det vatten som delade på sig här på Tallbacken förenar sig åter i Bottenhavet.

Den varma sommaren håller i sig vilket betyder att temperaturen inomhus går upp till 25 -26 grader. En värme som inte gynnar en god sömn. Dessbättre är sömnen inte längt borta efter en hektisk och arbetsfylld dag som oftast tar sin början vid sextiden på morgonen. Och med det hälsar jag er alla med ett

Gonatt och gomorron.

Av Jöran Lundberg - 28 juli 2014 22:38

Svalka.


Kvällen skymmer,

daggen faller snart.

Solen dalat det är stilla ro

Luften rymmer

något underbart

en stilla vila, som fågeln i sitt bo.

 

Dagen. Del av livet

hän mot afton går

flagnar gör allt brus och karm.

I nemesis är skrivet

vad man sörja får

koncentrerad i en kraft så varm.

 

Segersötma rönes

efter striden hård

allt till sin fulllbordan går.

Livet krona krönes

jag har den i min vård

för att en gång jag segerkransen får

 

Av Jöran Lundberg - 27 juli 2014 20:39

En helgad vilodag.

Som en hyllning till en skön dags vila vill jag ge er en liten dikt som jag skrivit vid något tillfälle.


Vila vid en lägereld.

Stanna vid lägereld, en stund av stilla ro

finner en själens vila som fågeln i sitt bo

långt från strid och jäkt

Söker sin mening på berg och i dal

finner den där i himmelrikets sal

som från änglar en fläkt.

 

Så ber jag en stilla bön för mening och mål i mitt liv

En bön vid en skimrande låga där du o Herre mig giv

en boning med ljuset släkt.

Så vill jag färändrad, förundrad sitta en gång

hugsvalad vid en lägereld en evighet lång

klädd i din skimrande dräkt.

 

Av Jöran Lundberg - 26 juli 2014 22:09

En sång om en böljegång.

Meteorologerna pratar om en värmebölja. Och visst är det varmt så det förslår. Drygt trettio grader och vindstilla. Det är rätt påfrestande att då vara ute i det gassiga solskenet. Man söker sig gärna till någon skuggig plats.

I det sammanhanget talar man gärna om en annan bölja. Att ta ett uppfriskande bad i den blå böljan är räddningen när kroppen blir alldeles för varm. Det är trösterikt att därigenom fä ordentlig svalka, även om badvattnet nu börjar uppnå en temperatur då det inte är så svalkande längre. Vid några av våra badstränder har det uppmätts till 28-29 grader.  Man behöver inte vara rädd för att få en köldchock. Jag var i kväll ner till vår förnämliga badstrand för ett kvällsdopp och det kändes faktiskt väldigt skönt. Det hjälper också den ålderstigna kroppen att bättre  uthärda värmen.

När jag strax före kl 22 skriver den här bloggen visar termometern samma temperatur både ute och inne nämligen 29 grader. Genom att ha fönstret öppet i sängkammaren får vi en liten del av nattsvalkan vilket gör att det ändå blir rätt god nattsömn. Ett drömläge vore om man kunde spara lite av den här värmen till vintern. När det vid något tillfälle blir 25 grader kalllt skulle man kunna ha lite sommarvärme till hands. Men även då är det som nu bara att gilla läget.

Med det är det väl bara att inta ett annat läge nämligen horisontalläget, för en berikande sömnperiod.

Gonatt och gomorron

Av Jöran Lundberg - 25 juli 2014 22:54

Att stapla ord.

I ett radioreportage jag lyssnade på idag  yttrade personen som intervjuades sig så här. ”Vi kan inte längre se genom fingrarna på förhållandet utan vi måste sätta ner foten”. Jag tyckte med ens att det var rätt konstigt formulerat. Men vid närmare eftertanke var det ju två standardfraser som han kombinerade lite olyckligt. Att inte längre se genom fingrarna på någonting menas att man inte tolererar (eller accepterar) förhållandet. När man därtill vill ”sätta ner foten” önskar man bromsa eller helt stoppa någonting. Vad sa han då egentligen? ”Vi tolererar inte det förhållande som nu råder, utan vi vill begränsa eller helt stoppa den kostsamma verksamheten”.

När vi behandlar vårt språk använder vi rätt ofta sådana klyschor eller ordkombinationer som vi tror skall förenkla och göra det mera förståeligt.  Ibland är det bara ett sätt at göra det krångligare. Vi skall gå till botten med det hela = Vi måste arbeta intensivt med saken. Vi har satt ett tak = Det finns en begränsning. Vi ser allvarligt på uppgiften = Saken är prioriterad. Projektet har kastats i papperskorgen = Kommer inte att genomföras. Arbetet har gått i stå = Det hela har stannat av. Det hela har hög status = Viktigt. Det hela speglar verkligheten. =  Det finns åndå en viss realism. Vi är tillbaka till ruta ett = Vi får börja om från början. Vi är ute på hal is = Riskabelt.

Därmed är bloggskrivaren inte rumsren när han vill pinka in sitt eget revir  och lägga rabarber på det som blivit liggande för att lapa mjölk ur egen skål. Men det är ju inget att falla i farstun för,  eftersom  saken ändå har sin gång utan att slängas i sopnedkastet.

Släng er i väggen alla bloggdiggare!! Jag slänger mig i säng.

Gonatt och Gomorron.

Av Jöran Lundberg - 24 juli 2014 23:10

En kria om en nia.

Häromdagen, när jag vid ett tillfälle såg mig i spegeln, gjorde jag en intressant reflektion. ”Tänk vilket gammalt gubbansikte jag går och bär på”. Men så tänkte jag  att det är ju det fejs jag fått mig tilldelat och det är inte något att vara ledsen för. Eller önska sig något annat. Det är ju en ytterst viktig del av Jöran Lundberg och just den del som folk identifierar undertecknad genom. Om jag till äventyrs skulle gå omkring med drottning Silvias nuna skulle ju folk som möter mig bli helt förvirrade. De skulle fråga sig;”Vad har nu hänt med Jöran Lundberg”? Han är ju inte sig lik.  Trots att drottningen har ett mycket ungdomligare och vackrare ansikte skulle det sannolikt inte platsa särdeles väl i samröre med undertecknad bloggskrivare. Så därför är jag tillfreds med det himmelens skyltfönstrer jag går och bär på. Även om det med åren förvandlats från rosenkindat bäbisfejs till den russinpräglade kraniumframsida jag alltid vänder mot personer jag möter.

Tänk vad många olika ansikten det finns. I stort sett lika många som det finns människor på vår jord. Till och med tvillingbröderna Sedins ansikten är  olika, en har skägg och en är utan. En del ansikten är smala och en del är runda. En del är bruna en del är vita en del är röda och en del är fläckiga. En del är konvexa och en del är konkava. En del har stor näsa och en del har bara en liten ”pärknöpp”.  En del är glisögd och en del är oppögd. En del har ögnbryrnhåra och en del är utan. En del  är rylét och en del är hel-gvit. Allihopen har de sin särprägel och samtidigt ett genuint kännetecken för varje individ. Om alla människor på vår jord skulle se ut som Zlatan eller Barack Obama skulle det inte vara särskilt inspirerande. Då skulle man inte ens känna igen Jöran Lundberg.  Endast möjligen  på hans ibland rätt förvirrade bloggar.

Gonatt och Gomorron!!

Av Jöran Lundberg - 23 juli 2014 22:45

Kärt barn har många namn.

När mobiltelefonen kom för ett antal år sedan kallades den allmänt för ”Nalle”. När vi i de yttersta av dessa dagar blivit drabbade av I-phones och Androider har de förlänats med en hel del olika namnkombinationer. ”Klösbräda” ä nog ett rätt allmäntvedertaget namn på dessa tingestar. Jag har också hört benämnngen ”Petmoj” vilket för övrigt färlänades de förata telefonerna med fingerskiva. Jag har också hört ordet ”Jetsetarnas snuttetrasa” Ett annat namn är ”Applåda” i pluralis ”Applåder” Ett anat dåligt namn är ”Skav-anker”

Användana har ockå olika manér och därmed kan inrangeras i olika kategorier. Några är ”Selfiesmaner” medan andra gör en omvärldsanalys. Vissa kör ”Pekfingervalsen”  medan däremot vissa tar en ”tumvers”.  Jag gjorde en resa med flyg häromsistens  då jag blev varse hur innerligt kär denna tingest är. En person i min närhet satt och fingrade hela resan och då någon från kabinpersonalen gjorde användaren uppmärksam på det olämpliga i hanteringen tog han raskt ner sin snuttetrasa men fortsatte sen obehindrad när värdinnan hade gått. En annan flitig ”appsökare” hade varit tvungen att sätta ett plåster på ”Klösfingret”. Troligen för att undvika skavsår.

Nu är verkligeheten så att dessa tingestar har nog kommit för att stanna. Efter en tid är det så allmänt vedertaget att ingen kommer att reagera nämvärt. Rätt vad det är, kommer  även undertecknad bloggskrivare att sitta där med en liten älskling i famnen. Det skall bli intressant att se vad som kommer härnäst. För att detta är slutstationen är det väl ingen vettig männska som hävdar. Elektronikföretagen har säkert utvecklade system i lager som är mera invecklade och är ämnade för att avveckla tidigare system. Allt för att stärka den miljardindustri den är.

Om författaren till denna blogg kommer att få uppleva den stunden står väl skrivet i stjärnorna, men jag börjar i alla fall med en natts stärkane sömn så får vi väl se hur det sedan artar sig.

Gonatt och gomorron!!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards