injail

Direktlänk till inlägg 28 juli 2021

Björnamåle

Av Jöran Lundberg - 28 juli 2021 22:01

Mitt hemlands tuungomål.

 

Nu var det rätt länge sedan jag på något vis har berört det språk som ligger mig varmast om hjärtat nämligen Björnamåle Kan i någon mån reparera detta med en dikt jag hittade. Den heter 

 

Hustäven.

 

För gammalt i tin hadde husa atmosfär.

Man könne känn igen säg utan besvär.

Dä va låkta å os´n bå här å där,

dä varn särskild hustäv,  gösesekär.

 

Öm man geck görning byn en finen dag

könn man känn låkta åv olike slag.

man könn  å känn kattpisse varstarns överlag.

Å forsvett´n, å fisos´n, de känte å jag.

 

Varevige gårl hadde en säregen låkt.

Iblan könne låkte gött. Men mest vare nåkt

Iblann frampå kvälln kkönne vara sä tjockt,

vä os´n att de var rakt barockt.

 

Iblann då dam hadde stekt härskensella

vare sån täv att man köm rakt på vella.

Å. De hänte iblann att hunnuschlingen drella

å gjord sine behov på flere ställa.

 

 

Nu för tin äre firnt å städa å borne,

för kvinnfalke ha skure å greja å dorne,

sä skinande blankt att sig himlen förskorne,

den söm vell happå tappå hustäven skorne.

 
 
Göran

Göran

29 juli 2021 08:56

Lyfter på den hatt jag aldrig ägt av respekt och tacksamhet för att du hjälper till att hålla dialekterna vid liv. Tyvärr slätas det ut mer och mer. Verkligen bra att du håller din egen levande även om du kanske inte pratar riktigt så till vardags. Sen såg jag i ditt föregående inlägg att du funderade på en tur till Härnösand. Dit var jag med yngste sonen häromdagen och besökte bilmuséet. Så om du inte varit där och är intresserad av gamla bilar från världen alla hörn så kan jag rekommendera det. Kostar visserligen 120 kr att gå in men när jag gick ut kände jag att jag absolut fått valuta för slantarna. Bilder finns i min blogg om du vill titta lite i förväg.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Jöran Lundberg

29 juli 2021 21:31

Tack ska du för särna vackera orla
Ja. Björnamåle ä grannast på jorla
Å. Ohappenes kanske ja kila
å kökse å glises på na gambila

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards