injail

Alla inlägg den 21 juli 2021

Av Jöran Lundberg - 21 juli 2021 21:33

Vid stugan i Hemsjön.

 

Surströmmingsfest.

Idag hade jag äran att få besök vid vårt fritidshus i Hemsjön. Förutom min gode vän Torben hade fick vi besök av två andra som också utgör våra gemensamma vänner. De hade dessutom förberett oss på att ha med sig allt som erfordrades för att bjuda på den delikatess som är aktuell så här års, nämligen surströmming.

Men låt mig få ta det i ordning: Efter ankomsten vid tiotiden bjöd jag välkommen med förmiddagsfika. Naturligtvis under gemytliga former. Under tiden då jag bara relaxade och tog igen mig i det rätt hyfsade vädret vädret gjorde mina gäster en tur upp till hjortronmyren. Detta eftersom de första bären nu har mognat så pass att de med gott samvete kan plockas. De återkom med en lämplig mängd hjortron.

Ett viktigt inslag i en måltid med den fermenterade fisken är som sig bör nykokta varma "kryparpärer". Så när den ångande grytan ställdes fram begynte kalasandet. Det som inte slutade förrän vi inmundigat innehållet i TVÅ, säger två, burkar surströmming. Och detta med alla lämpliga tillbehör som gräddfil, hackad lök, skivade tomater m.m

Medan undertecknad stugvärd sedan vilade ytterligare en stund tog sig gästerna ut på sjön för en fisketur som slutade olyckligt för fyra stycken abborrar bara för att de nappade på betet. Men som innebar en viss fiskelycka för de tre i båten.

En , som jag tycker, mycket lyckad dag i Hemsjön avslutades med ännu lite mera gemenskap innan det var dags att åka hem.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards