injail

Alla inlägg den 15 juli 2021

Av Jöran Lundberg - 15 juli 2021 21:42

Ytterligare lättnader.

 

Idag den femtonde juli kunde man tillkännage ytterligare lättnader i de restriktioner som pandemin orsakat. Dels har smittspridningen avtagit markant trots det nya deltaviruset. Eftersom nu större delen av befolkningen är vaccinerade räknar man med att smittrisken inte är alarmerande stor.

Det hade även betydelse vi dagens årsmöte med SPF-senior/Fyrklövern då man nu är beredd att återuppta  planerad verksamhet med idel fysiska sammankomster. Detta efter ett uppehåll sedan pandemins början. Kanske blir det till och med en surströmmingsfest under någon kommande sensommardag. Det vore härligt.

Jag upplever det som en stor lättnad i den dagliga livsföringen inte längre är så regelstyrd. även om det nu blivit en inrotad vana att hålla avstånd. Det är också förvånansvärt många som fortfarande bär munskydd i alla publika sammanhang. Även detta tycks ha blivit en del av tillvaron för många.

Det skall bli verkligen skönt den dag då vi definitivt kan lägga pandemin bakom oss. Detta trots att många så kallade förståsigpåare menar att den kommer alltid att existera. Men jag erinrar mig beskrivningar från Spanska sjukan i början av nittonhundratjugotalet. Efter de tre år som den grasserade var det många miljoner människor som dog. Men efter att den avtagit gick livet åter till normalläge. Och efteråt talar man rätt mycket om "det glada tjugotalet".

 

Något miserabelt.

Jag brukar normalt inte vara den som ständigt kvirrar och klagar, speciellt inte i mina blogginlägg. Men jag tycker att kvaliteten på nyhetsinslagen i TV har försämrats sedan de började så kallade digitala inslag. Det är ofta att länkarna inte fungerar och ljudet är nästan alltid undermåligt. I kvällens Aktuellt skulle de ha en intervju med Anders Tegnell då både ljud och bild inte alls fungerande tillfredsställande. Trots att de startade om sändningen vi ett tillfälle kunde den inte slutföra den. Jag efterlyser skärpning.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards