injail

Alla inlägg den 25 december 2012

Av Jöran Lundberg - 25 december 2012 22:46

Det handlar om ved.

Jag fick en bok i julklapp som kort och gott heter VED. En mycket intressant bok som behandlar det mesta som rör ved och vedhantering. Ända från trädet i skogen till den färdiga klabben att stoppa in i kaminen eller vedpannan. Även om mycket av det som skrivs är självklara saker för en utpräglad ”vedoman” är det en mycket intressant läsning. Att veden skall vara torr innan den hamnar i elden har länge varit en självklarhet. För den skull har jag utvecklat den så kallade trestegsmetoden. Att veden skall kapas och klyvas under våren är rätt självklart, när veden lufttorkat lämplig tid travas den in under tak i ett vedförråd vilket helst skall vara regntätt men inte helt lufttätt. Innan veden så hamnar i vedpannan förvarar jag den i pannrummet den sista tiden. Då blir den vad jag kallar ”knastertorr”.

Författaren ägnar ett kapitel åt att försöka analysera vedomanens innersta själ. Enligt en forskning begynner vedintresset i övre medelåldern och företrädesvis hos män. I den mån det är kvinnor inblandade är det så gott som alltid då veden skall staplas. Detta genuina intresse för ved accelererar med stigande ålder och är tydligt uttalat så länge den fysiska och mentala förmågan finns kvar. Enligt någon forskninsrapport jag läst är det också genetiskt betingat.

Något som jag redan konstaterat, och som påstås i boken, är vedhuggningens goda egenskaper som motionsform. Det finns ingen annan aktivitet där man förbrukar så många kalorier som vid vedhuggning.

En annan intressant aspekt är den miljöpåverkan vedeldningen har. Enligt författaren är CO-utsläppen ett nollsummespel. Således behöver träden lika mycket CO för att producera motsvarande mängd ved som det alstras vid eldning av samma kvantitet.

O ve o fasa.

Av Jöran Lundberg - 25 december 2012 00:06

Julafton.

Hemma vid datorn sent på julaftonen. Det är så sent att det snart är dags för frälsaren att födas. Skriver ändå några meningar i väntan på att det skall bli hett i värmepannan och därmed varmare i huset. Det är nästan 13 grader kallt ute så därför är det nog klokt att bringa lite värme innan det är dags att krypa till kojs.

Vi har i alla fall haft ett fint julfirande hos familjen Lundberg i Järved. Det gick helt i traditionens tecken med alldeles lagont mycket julmat och fin gemenskap. Vi fick till och med besök av två jultomtar som vanligt. Varje år får systrarna Lundberg ”tomta” för sin lillebror Johan fästän det är nog en fem sex år sedan han slutade tro på den riktiga tomten. En riklig mängd julklappar utdelades även i år. Jag fick en bok av familjen Holmberg på Gotland som handlade om vedhantering. En mycket nyttig och angelägen bok för en som fyller en stor del av sin tid med just, ”ved”.

Förhoppningsvis skall väl julfriden lägra sig över Tallbacken och dess invånare. De återstående juldagarna firar jag och KäraHu ensamma med varandra vilket vi båda tycker är lugnt och skönt. Att få rå sig själv i en stilla gemenskap är faktiskt inte så pjåkigt tycker vi.

Dessutom kan jag då ägna min tid åt att tillfredsställa alla mina bloggdiggare och nu även facebookvänner. De kan kanske bli en eller annan drapa till deras förnöjelse.

Nu har krystvärkarna börjat för födelsen varför jag känner mig förhindrad till vidare gaggande, avslsutar därför detta mitt aviga inlägg.

Hägaktningsfullt

Er julfirande vän.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards