injail

Alla inlägg den 8 december 2012

Av Jöran Lundberg - 8 december 2012 22:23

Det lackar mot jul.

Förr i tiden var det en fasteperiod före jul, ungefär som det är före påsk. Då höll man inne med alltför mycket frossande sju veckor före jul. Jag minns från min barndom att det inte vankades någon julmat i egentlig mening före julafton. Då upplevde man kalasandet så mycket intensivare. Likaså kläddes inte julgranen förrän möjligen dagen före julafton. Luciafirandet skedde traditionsenligt och rätt ofta var undertecknad bloggskrivare utklädd till ljusdrottning vid sådana tillfällen.

Numera börjar den kommersiella julen redan i senare delen av oktober, då alla prylar som hör julen till exponeras i affärerna. Julborden avlöser varandra i stort antal och skinkan, rulladerna, inlagda sillen osv osv förtäres i stora mängder. Man har smuttat på julfirandet så länge så att när det väl är dags har all attraktionskraft försvunnit.

Helt i enlighet med den tradition som nu råder skall jag om bara en liten kort stund fara ned till Missionskyrkan och plöja mig igenom ett dignande julbord. Och det tycker jag är helt okej.

 

Förra passusen skrevs alltså innan jag hade avnjutit det dignande jubordet. Nu har jag således plöjt mig igenom ett antal maträtter inklusive ett digert mått av social gemenskap. Nu är jag dessbättre en som går försiktigt fram när det gäller att frossa i god mat. Jag tar lite på tallriken åt gången och äter gärna olika slags mat var för sig. Jag börjar med sill och laxinläggningarna. Tar lite av skinkan och kalsyltan m.m Nosar lite på det småvarma och avslutar med en läcker bit ost. Allt i hanterliga portioner. När jag avslutar skall jag känna mig mätt men inte övermätt. Allt var supergott utom möjligen Jansson som inte hade den gräddiga och väl avvägda smaklighet som Kärahustrun kan åstadkomma. En mycket lyckad tillställning med fin underhållninga av ungdomarna. Vi har enornmt fina sångbegåvningar i barnarbetet som om de utvecklas på rätt sätt kommer att bli superstjärnor så småningom.

Att MODO lyckades vinna över (nästan) serieledande Luleå var liksom grädde på moset för en lyckad eftermiddag. Fortfarande är de stadigt förankrade på sjunde plats i tabellen, men har i och med kvällens seger förbättrat sin position.

Kära bloggdiggare ta nu helgvilan på rätt sätt som loj och slö, och kom ihåg ingen jäkt, ingen jäkt.

Hälsaningar.    Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards