injail

Alla inlägg den 19 december 2012

Av Jöran Lundberg - 19 december 2012 20:46

En beundrad farmor.

När jag i förra bloggen skrev om  min barndoms jular hos farmor och farfar kom jag att tänka på vilken beundransvärd kvinna min farmor var. Redan i unga år hade hon en fast förankrad tro på en allvis och nåderik Gud. Denna tro praktiserade hon genom att söndag efter söndag undervisa barnen i Mattarbodum i Guds ord och delgav dem de livserfarenheter hon förvärvat.

Av vad jag hörde om henne i min barndom var hon en duktig berättare.

Hon blev inte på något vis förskonad från prövningar och svårigheter. Tre av hennes barn fick hon följa till den sista vilan i Johan Lundbergs familjegrav på Björna kyrkogård. Det var dels tuberkulosen (lungsot som de sa på den tiden) som skördade många offer i Mattarbodum med omnejd. Dels var det också den så kallade ”Spanska sjukan” en pandemi som grasserade 1917-18. En annan tragisk händelse var när alla deras tre mjölkkor blev förgiftade och dog av att de slickat i sig kreosot (arsenikbaserat impregneringsmedel). Min pappa berättade att de av farmors far, Nils-Erik Johansson fick en mjölkko samt en snart dräktig kviga.

Under vår barndom åkte Gunnar och jag ofta till Mattarbodum och hälsade på farmor och farfar. Det var verkligen ett genuint exempel hur skönt det är då barnen blir sedda och uppmärksammade. Vi var föremål för all farmors upmärksamhet och hon visste inte hur väl hon skulle sköta om oss. Jag kan än i dag, nästan åttio år senare, minnas hur supergoda hennes hembakta vetebullar smakade. Farfar hade alltid något nytt och spännande att visa oss. Ibland demonstrerade han sin förmåga att skjuta prick med gevärat. Det hände faktiskt någon gång att  vi fick provskjuta medan han höll geväret åt oss.

Det är inte alla barn och ungdomar förunnat att umgås med den äldre generationen. Ändå tror jag att det är en viktig erfarenhet som medverkr till en vidgad livssyn och inplanterar en generös attityd i deras hjärtan. Förr i tiden var detta umgänge en naturlig företeelse då det ofta bodde flera generationer på samma gård.

Kära bloggdiggare det har blivit väl mycket barndomsminnen nu en tid men för min del är detta berättande som en styrka och hugsvalelse för själen. Dessutom kan det för framtiden vara intressnt om det kan bevaras och dokumenteras. Sådana små banala händelser kan för kommande generationer vara av värde och så småningom upskattas av dem.

Hejdå!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards