injail

Alla inlägg den 2 december 2012

Av Jöran Lundberg - 2 december 2012 22:03

Stöpa.

Jag hoppas att komma i säng någorlunda i tid i kväll eftersom KäraHustrun och jag skall baka tunnbröd i morgon. Då måste man upp i ottan för att elda i bakugnen. Det tar nämligen rätt lång tid innan det blir varmt på hällen så för att komma igång måste man börja elda vid sextiden.

Medan jag ser till att ugnen blir varm fixar hustrun en ”stöpe” av lämplig storlek. Den brukar vanligtvis bestå av 3 liter mjölk som degspad. Om det så går programenligt med baket kan vi hinna med ytterligare en deg innan vi ”gör lväll”. Det går inte så fort för oss eftersom vi smeker fram varje enskild tunnbrödskaka med kärleksfull hand. Desto större omsorg man ägnar varje kaka ju finare och smakligare blir den. Det är en rätt svår uppgift att få varje kaka så jämn och tunn som möjligt. Det är den trösten att om man misslyckas med en kaka så får man genast en ny som man kanske lyckas med.

Resultatet av morgondagens ansträngningar får jag väl rapportera i kommande blogg.
Den yttersta ambitionen är att vi skall åstadkomma ett antal välskapta tunnbrödskakor i sådan mängd att det räcker över den stundande julhelgen. Om så icke blir fallet får vi väl baka mera tunnbröd. KäraHu är i regel den som kavlar ut degen till lämpliga bröd som jag tar hand om och slutbehandlar och gräddar. Det där med gräddningen är rätt så kinkigt eftersom det är noga att man har rätt temperatur i ugnen. Inte för hett, men heller inte för kallt. Detta reglerar man genom att lägga in vedklabbar nu och då, alltid vid rätt tillfälle. Jag brukar föredra att ha ugnen rätt så varm eftersom det då går fortare med gräddningen.

Avslutar med en devis som en gammal torpare alltid hade. Han sa så här:

"A Sara baka, å jäg åt". En lämplig arbetsfördelning kan tyckas.

Hejdå.

Jöran.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards