injail

Direktlänk till inlägg 16 april 2020

Vårens väder väntar

Av Jöran Lundberg - 16 april 2020 21:46

Våren tvekar.

Jag har skrivit det förut och jag skriver det igen. När påskhelgen är över då vill man ha vår och sommar. Men det förefaller nu som att vädergudarna vill ta igen lite av den vinter som varit. Nästan som att de vill råga måttet vad gäller vintern. För i morse när jag tittat ut var det ett strålande vinterlandskap som mötte mig. Då hade det kommit mer än fem centimeter nysnö under natten. Givetvis smälte den bort rätt fort men det förtog ändå vårkänslan rätt definitivt.


Det är heller inte någon riktig vårvärme i luften utan snarare ganska kyligt aprilväder. Det är ju också ett känt faktum att så länge det är minusgrader om nätterna blir det inte någon snösmältning att tala om. Som tur är så har vi bart på gator och vägar så vi slipper ishalkan i alla fall. Det innebär att jag kan göra långa turer med min sparkcykel vilket leder till goda träningsmöjligheter. Det främjar absolut mitt välbefinnande.


Till välbefinnandet hör också min ofrivilliga vistelse i karantän. Den tycks gälla även om Västernorrland är tämligen förskonad från COVID 19-s härjningar. Men nu har det (som jag beskrev härom kvällen) blivit någonting accepterat. Mina sociala kontakter förs nu medelst telefonen.


Tidens flykt

Sällsam flykt. En del av livet. Vi kan ej mäta tidens längd.

Dess ringa mått ej blir oss givet, ty dunkel är dess dagars mängd.


Att söka nå dess hemlighet kan ingen bland oss finna.

Det är blott fåfänglighet att vilja sådan visdom vinna.


Så må vi leva helt och fullt och ta till vara våra dager.

Som verkligt rent och oskuldsfullt himlens härlighet behagar.


Tidens längd vi kan ej råda över ty den är märklig till sin karaktär.

Den enda lag som vi behöver är att leva som vi lär.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards