injail

Alla inlägg den 19 april 2020

Av Jöran Lundberg - 19 april 2020 21:00


Någonting hialöst.

I dag konfronterades jag med ett uttryck som jag inte sett förut. Det väckte naturligtvis min nyfikenhet och min vilja att forska vidare omkring några säregna ord i vårt språk och deras betydelse. Ordet var Boosta.


 

Den här rekommendationen hittade ja på en juiceförpackning. Smoothies är en kall dryck baserad på bär, juice eller yoghurt. Boosta är ett uttryck som förekommer i dataspel i betydelsen lyfta.  Det är således en kall dryck som kan lyfta (förbättra) din hälsa.


Det triggade min nyfikenhet på en del andra ord i språket som inte är så vanliga. Jag hittade en hel del som jag upplevde att somliga är formuleringar konstruerade enbart för syns skull och har egentligen ingen konkret betydelse.

 

1.  Gurkburk. Beskrivs som en allmänt töntig varelse. Bland annat: En som bär keps.       Vilket jag ibland gör.

2,  Batongligan är lika med poliskåren.

3.  Dumstrut kan väl betraktas som en mindre begåvad person.

4.  Bylingen är naturligtvis en polisman.

5.  Grisabil. Kan menas en äldre skrotig bil.

6.  Smygfjärt.Betydelsen tycker jag framgår av ordet.

7.  Solarieknarkare är troligen någon som går med brunbränt ansikte mitt i vintern.

8.  Pruttskatt. Någon miljökämpe föreslog att kreaturens utsläpp av metangaser             skulle beskattas.

9.  Görgött. Någonting läckert.

10. Ostmarodör. Någon som misshandlar en ost.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards