injail

Alla inlägg den 14 april 2020

Av Jöran Lundberg - 14 april 2020 20:43

Det börjar finna sin rytm.

För att i möjligaste mån förhindra att viruset COVID 19 sprids vidare utöver vårt land har man fastställt en lång rad förhållningsregler. Dessa har man vid det här laget med näst intill en dåres envishet upprepat i alla möjliga sammanhang. OM DU KÄNNER DIG KRASSLIG; STANNA HEMMA, DU SOM ÄR SJUTTIO ÅR OCH ÖVER STANNA INOMHUS OCH UNDVIK SOCIALA KONTAKTER. OSV: OSV. Hur många gånger jag hört Anders Tegnell och alla de andra upprepa den litanian har jag tappat räkningen på vid det här laget. Jag skulle förmoda att det bland alla landets nästan tre miljoner sjuttiplussare finns en och annan som lider svårt av sin begränsade livssituation. För en del kan det även kännas lite som överkurs beroende på var i landet man bor. Om det till exempel finns bara två personer i en bosättning långt in i vildmarken med miltals till närmaste granne. Men noga räknat gäller samma regler för honom som för kungen som ju även han tillhör riskgruppen.


För min egen del har den annorlunda tillvaron mer och börjat tillhöra det rutinmässiga. Vartefter dagarna går utvecklas vissa vanor som var och en fyller tiden. Jag har funnit att dagarnas innehåll har fått något slags schema. Dagen börjar med "Morgonpasset". Det börjar rätt tidigt med att jag går ner i källaren och ger min gamla trotjänare och TV-kändis den omsorg den behöver för att ge behövlig värme i huset för dagen. Under den processen får jag även tillfälle att läsa dagens ÖA som E-tidning medan värmen stiger. Sedan blir det frukost med allt vd det innebär. Jag tycker att ett bra varierat morgonmål ger styrka för hela dagen. Det avslutas men en kopp kaffe och ett eller två korsord eller sudoku. Efter den inledning slappar jag en stund till exempel med någon intressant bok.

 

Mittpådagenpasset är något mer varierat. Lunch naturligtvis. Och därefter ofta lite social samvaro genom att medels telefonen kontakta vänner och bekanta. Jag fick härom dagen ett SMS från Telia att de på grund av rådande karantän utökat tiden för mitt surfande på mobilen. En uppdatering av pandemiläget finns även med. Nu har det också blivit bart på gator och vägar så jag är ute med min "Bisse" på långa promenader i närområdet.

 

Kvällspasset Börjar med middag mellan fem och sex. Därefter sätter jag mig vid datorn och tar del av den nyhetsrapportering som finns. Jag tycker det är viktigt att hålla sig någorlunda á jour med vad som händer. Även om den är till största delen fokuseras på pandemin. En lite avstickare till pannrummet blir det också. Sedan blir det dagens final med att tillfredsställa alla mina bloggdiggare som ökar i antal allt eftersom.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards