injail

Direktlänk till inlägg 28 mars 2020

Lägesrapport.

Av Jöran Lundberg - 28 mars 2020 21:30

I Tallbackenkarantän.

Det rådande läget med hotande pandemi har betytt att livet på Tallbacken är något annorlunda. Allt eftersom har myndigheterna skärpt levnadsvillkoren för oss alla som hör till riskgruppen. De har också av och till med skärpa inpräntat betydelsen av att strikt följa de regler som gäller. Även om man fortfarande har den känslan att man befinner sig i pandemins utkant. Men även om jag bedömer att det inte finns någon omedelbar risk att befinna sig i nosen på en presumtiv smittspridare bör man nog i möjligaste mån följa de direktiv som gäller.


För min egen del går livet i stort sett som vanligt här på Tallbacken. Jag har lyckats införskaffa alla de nödvändiga livsmedel som jag behöver så på den  fronten är det lugnt. Min mage arbetar lugnt och metodiskt vilket betyder inte särskilt täta toalettbesök. Detta betyder att jag kan minimera åtgången på toalettpapper. Jag har räknat ut att en rulle räcker nästan ett halvår och eftersom jag har ett antal rullar i lager har nog pandemin ebbat ut innan jag solkat ner sista rullen.


Det finns faktiskt en och annan ljusglimt i hela det här eländet. De nämnde i Rapport i dag att det var en man i Italien på 101 år som klarat sig igenom sin sjukdom. Det kan möjligen vara en viss tröst för en som snart är 91. En annan gynnsam faktor är också att bensinpriset sjunkit kraftigt. Det är bara ett aber att nu  har man  inte behov av att köra bil på grund av interneringen.


Alla enorma ansträngningar för inblandade aktörer kretsar hela tiden på att "plana ut puckeln". Det kan man säga är en Gudi behaglig gärning. Sedan kan man naturligtvis spekulera i hur länge det rådande krisläget kommer att fortgå. Det är väl alldeles uppenbart att tidsfaktorn har en avgörande betydelse. Blir krisen långvarig ökar naturligtvis möjligheterna att finna den uthållighet på alla fronter som erfordras. I Kina, där det började i slutet av förra året tycks pandemin ha ebbat ut. En lärdom man kan dra för kommande dagar är att vid eventuell kommande pandemiunge man skulle bromsa spridningen redan från början. Inte som nu mörka den till dess det är för sent.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards