injail

Alla inlägg den 16 mars 2020

Av Jöran Lundberg - 16 mars 2020 21:54

Hongkonginfluensan.

Det var en pandemi som utbröt i Kina sommaren 1968 och sedan spred sig till Honkong där en halv miljon människor insjuknade. Mycket snart kunde man visa att influensan orsakades av ett nytt virus H3N2 som är en subtyp av influensavirus typ A. Infektionen spred sig över Asien i augusti 1968 och nådde Indien och Amerikanska kontinenten i september, bland annat med hemvändande soldater från Vietnamkriget. Vid denna tid började den även dyka upp i Europa medan Japan drabbades först i januari 1969. Antalet döda i världen beräknas til omkring en miljon.


I Sverige uppträdde sporadiska fall i november och december 1968 och övergick i en första våg under de första månaderna 1969. En andra kraftigare pandemivåg svepte över Sverige vid årsskiftet 1969-1970. Den 27 februari 1969 rapporterade  Svenska  Dagbladet om 300.000 fall i Sverige.


Börjar alltid i Kina

Jag tycker att det är uppseendeväckande att samtliga pandemier har börjat i Kina. Grundorsaken tycks vara att vissa virusarter muterar bland fåglar, företrädesvis höns, och därefter omvandlas till influensavirus som kan spridas till människan. Det orsakas i stor utsträckning, vad jag kan förstå, av deras sätt att hantera dessa fåglar. Om man väldigt tidigt kunde upptäcka och eliminera dessa mutationer kunde man kanske undvika att de utvecklas till en pandemi. Det är ju lättare att stämma i bäcken än i ån.


Coronapandemin

Det fortsätter att vara lite förvirrat omkring nuvarande pandemi. 6 dödsoffer har bekräftats. Samtidigt har Folkhälsomyndigheten gått ut med en rekommendation som innebär begränsningar för personer över 70 år. De skall företrädesvis vistas isolerad från kontakt med andra. Man får inte ens göra sina matinköp själv. Sett ur mitt perspektiv här på Tallbacken, geografiskt långt från konstaterade smittohärdar känns det lite som överarbetat. Jag är kallad till lasarettet i Örnsköldsvik för efterkontroll i morgon men har blivit avrådd från besöket. Skall kolla i morgon om det är OK. Det känns lite konstigt för en sådan som jag att bli helt avskärmad från omvärlden på obestämd tid. Det rådande kaoset kan ju pågå något år, vad vet jag. Något som får mig att "huskes".


I övrigt fortsätter jag mitt träningsprogram som förut och upplever att jag återfår mina benkrafter eftersom. Längtar faktiskt efter att våren skall göra sitt intåg så att det blir mänskligare att vistas utomhus.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards