injail

Alla inlägg den 17 oktober 2014

Av Jöran Lundberg - 17 oktober 2014 22:57

Rättskrivning.

Givetvis finns det många minnen från min tid som adult. Inskriven vid Hemling lägre allmänna lärosäte. Här ett mnne från sjätte klass. Lärosalen är Hemlings missionshus och läraren Bror Noréen som med god ”slagfärdighet” sökte inpränta god kunskap i sina elever. Han tronade på kyrksalens estrad där i vanliga fall det förkunnades ett förmaningens Guds ord. Nån gång emellanåt lämnade han sin uppsatta position för att daska till någon av sin skyddslingar. Det var nämligen så att det han inte fick in på annat sätt så slog han in.

En pina var rättstavningslektionerna. Det gick så till att käre Bror  från estraden läste mening för mening som vi elever skulle skriva ner. Så här kunde det vara. Han läste:

Hjalmar hade en cykel. Hjalmar hadde en sykel.

Den var av märket Nordstjärnan. Den var av märket Nordschjärnan.

Han hade god användning för sin cykel. Han hade god användning för sin sykel.

Han gjorde små tjänster åt sin mamma. Han jorde små tjänster åt sin mamma.

Hjalmar cyklade ofta till affären. Hjamar syklade ofta till affären

Där inhandlade han bland annat anjovis, jäst och Pellerins margarin. Där inhandlade han bland annat anschovis, gäst och pelerins margarin.

Så höll det på timmen ut och när skrivningen var rättad och man fick tillbaka sitt alster var det inte så roligt. Rödpennan var flitigt använd och bockarna många varpå men tvingades skriva varje felstavat ord fem gänger. Om det var den rätta pedagogiken kan jag inte avgöra men något lärde vi väl i alla fall.

Om det sen nu och då blir ett felstavat ord i min blogg skall jag inte göra min gamle nu avlidne lärare till syndabock för.

Därmed tackar jag och bockar.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards