injail

Alla inlägg den 19 oktober 2014

Av Jöran Lundberg - 19 oktober 2014 21:14

Inför vintern.

Efter några frostiga dagar har det åter blivit plusgrader. Dessutom har det kommit lite ragn som gjort marken våt. Eftersom vi har fått minimalt med regn nu under hösten är det välkommet. Förberedelserna för att ”vintra in” fortskrider. Vid vårt fritidshus i Hemsjön har jag dragit upp kanoten och den större båten ur sjön. Genom att jag har skaffat en vinschanordning har jag möjlighet att ensam dra den tunga båten från sjön upp på land. I dag var Kärahu och jag upp och skulle vända den men vi orkade inte varför vi bara täckte den med en pressenning.

Tallbackstomten är översållad av höstlöv som fallit i mängder från träd och buskar. Jag får väl försöka göra en heroisk insats för att om möjligt  kratta tomten ren. Hinner jag inte med det arbetet blir det att göra det återstående till våren. Vilken dag som helst kan det första snöfallet komma. Då är det kanske säkrast att göra som björnen , gå i ide.

På tal om björn så upptäckte vi en ordentlig blaffa björnspillning efter stigen till stugan i Hemsjön. Av spillninsfärgen att döma äter ha just nu mängder av blåbär. Detta för att bygga upp ett reservförråd av näring inför vinterns långa sömnperiod. Detta visitkort gör att vi är ännu mer angelägna att göra oss hörda när vi går efter stigen till stugan.

Men den allra närmaste förberedelsen består i att göra sig redo för en styrkegivande sömnperiod som sträcker sig till nästa gryende dag.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards