injail

Alla inlägg den 5 november 2012

Av Jöran Lundberg - 5 november 2012 21:37

En måndagkväll.

En vanlig dag på Tallbacken då det inte händer så mycket. Det mesta av dagen har jag ägnat åt att inhandla 2 st. vinterhjul till Ankarets släpvagn vilka jag kom över blligt hos Bildelshuset i Överhörnäs. Under sådana dagar blir det naturligt en del korsordslösande. Då händer det ibland att jag konfronteras med ord som jag inte träffat på förut. Så skedde idag. Först stöp jag på ordet ossia, vilket jag måste erkänna jag inte bekantat mig med förut. Givetvis Googlade jag på ordet och fick fram följande med hjälp av Wikipedia

Ossia är en musikalisk term för en alternativ passage, som kan spelas eller sjungas i stället för orginalpassagen. Ordet ossia är från början italienskt och betyder ”alternativt”.  Vanligtvis är ossiapassager en lättare version av orginalpassagerna, men det är inte alltid så.

Därefter drabbades jag av ordet misogyn vilket betyder ”hat eller starka fördomar mot kvinnor”. Det är kombinerat av det grekiska ordet misos som betyder hat och gyné vilket betyder kvinna. Hat eller starka fördomar mot män kallas  misandri. Misos för hat och andros för man. Så nu vet ni det, alla kära vetgiriga bloggdiggare.

Trots att jag är till åren kommen tycker jag om att lära mig nya ord och uttryck. Ordkunskap är ett intressant ämne som faktiskt tjusat mej under större delen av mitt liv. Jag minnsa att på skolan i Härnösand i min gröna ungdom tävlade vi klassen i att lära oss så många främmande ord som möjligt.

Så hoppas jag att varken ni, kära bloggdiggare, eller jag, skall utsättas för intellektuell destruktion utan att vi under lång tid framöver skall fungera med stringens och skärpa.

Hejdå.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards