injail

Alla inlägg den 22 november 2012

Av Jöran Lundberg - 22 november 2012 23:10

Kultur på recept.

Jag såg i ett TV-program att man på något ställe börjat skriva ut kultur som ett vinnande recept. Man tryckte särskilt på nyttan av att sjunga i kör. Den gemenskap som uppstår i samspelet mellan de olika stämorna och sånginsatserna tillför kroppen de läkande krafter som vi så väl behöver.

Jag tänkte på det som visades i TV-inslaget när jag och KäraHu deltog i sångövningen i kväll i Missionskyrkan. Det är en helt underbar gemenskap som som är stimulerande och rolig.

Jag kallar kören för ”Gamsångara”. Det är nämligen så att det är förmodligen den äldsta kören av alla  inom Örnsköldsviks kommun. När ”Långviksmons och Mattarbodums fria församling” bildades 1896 tog min farfar Johan Lundberg omedelbart initiativet till att bilda en sångkör. Troligen bildades den 1898 och har fungerat i obruten följd sedan dess. Nästa år blir den alltså 115 år. Dess absoluta glansperiod var omkring 1920 och ett antal år framåt. Det var kanske heller inte så förvånande eftersom det bara på en sträcka av knappt en mil av stambanan hade producerats cirka trettio ungdomar som alla var sångbegåvade.

I Pålsjön hade Pelle Johansson 9 ungdomar, i Mattarbodum hade Johan Lundberg sju ungdomar, i Sjöbotten hade Johan Andersson nio ungdomar och i banvaktstugan Långviken hade Erik Persn nio ungdomar. Inklusive alla andra blev det en stark sammanslutning.

Kanske skall jag i någon kommande blogg berätta mer om sångkören och de minnen jag har från den. Men detta får räcka för i kväll. Sov gott alla bloggdiggare.

Jöran

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards