injail

Alla inlägg den 3 november 2012

Av Jöran Lundberg - 3 november 2012 22:38

Allhelgonatemats final.

Som avslutning på denna dimmiga och regntunga helg var vi till Björna kyrka vid en gudstjänst med ljuständning. Ett ljus för varje person som avlidit under året tändes  och sattes upp på altarringen.. Det blev till slut ganska tätt med minnesljus.

Jag medverkade i gudstjänsten genom att läsa en dikt som jag skrivit. Den heter ”Tankar vid en klockas klang” och kom till för några år sedan uppe vid vårt fritidshus i Hemsjön. Jag var däruppe en allhelgonahelg och från altanen hörde jag kyrkklockorna från Björna kyrka trots att det är en mil bort. Då kom fölljande dikt till. Den dikt som också får avsluta mitt allhelgonatema:

 

Tankar vid en klockas klang.

 

Långt i fjärran hörde jag klockornas ljud,

genom hädangångnas ande, en hälsning från Gud.

De vill höja sin röst  i allhelgonatid,

för att ge oss ett budskap om stillhet och  frid.

 

Så minns vi de alla som gått före oss

bland myller av mänskor de var blott ett bloss

Men vår Herre och Mästare ger oss ett bud,

alla som svunnit var älskad av Gud.

 

Så var de blott flarn uppå tidens hav

vid en evig sekund blev de bäddad i grav.

Men de lever bland oss med de minnen de gett

till tröst uti saknaden har Gud så berett.

 

Så lever vi blott med den styrka Gud ger,

ty han med  sin omsorg till den sörjande ser.

Han ger oss förtröstan, tro och hopp

till dess också vi fullbordat vårt lopp.

 

 

Jöran Lundberg 2011-11-05

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards