injail

Direktlänk till inlägg 5 november 2012

Det änder en måndag.

Av Jöran Lundberg - 5 november 2012 21:37

En måndagkväll.

En vanlig dag på Tallbacken då det inte händer så mycket. Det mesta av dagen har jag ägnat åt att inhandla 2 st. vinterhjul till Ankarets släpvagn vilka jag kom över blligt hos Bildelshuset i Överhörnäs. Under sådana dagar blir det naturligt en del korsordslösande. Då händer det ibland att jag konfronteras med ord som jag inte träffat på förut. Så skedde idag. Först stöp jag på ordet ossia, vilket jag måste erkänna jag inte bekantat mig med förut. Givetvis Googlade jag på ordet och fick fram följande med hjälp av Wikipedia

Ossia är en musikalisk term för en alternativ passage, som kan spelas eller sjungas i stället för orginalpassagen. Ordet ossia är från början italienskt och betyder ”alternativt”.  Vanligtvis är ossiapassager en lättare version av orginalpassagerna, men det är inte alltid så.

Därefter drabbades jag av ordet misogyn vilket betyder ”hat eller starka fördomar mot kvinnor”. Det är kombinerat av det grekiska ordet misos som betyder hat och gyné vilket betyder kvinna. Hat eller starka fördomar mot män kallas  misandri. Misos för hat och andros för man. Så nu vet ni det, alla kära vetgiriga bloggdiggare.

Trots att jag är till åren kommen tycker jag om att lära mig nya ord och uttryck. Ordkunskap är ett intressant ämne som faktiskt tjusat mej under större delen av mitt liv. Jag minnsa att på skolan i Härnösand i min gröna ungdom tävlade vi klassen i att lära oss så många främmande ord som möjligt.

Så hoppas jag att varken ni, kära bloggdiggare, eller jag, skall utsättas för intellektuell destruktion utan att vi under lång tid framöver skall fungera med stringens och skärpa.

Hejdå.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards