injail

Alla inlägg den 13 september 2021

Av Jöran Lundberg - 13 september 2021 12:23

Fotointresse.

 

Något om mim egen fotohistoria.

 

Mitt intresse för fotografering började nog rätt tidigt i mitt liv.

Redan i min ungdom hemma i barndomshemmet hade vi en enkel lådkamera med vanlig svartvit film. Vem som ägde den kom jag inte ihåg. Möjligen kunde det ha varit Anny Hägglund från Långvattnet som tjänade som piga en tid hos oss.

 

Fösta egna kameran

 

När jag gjorde min värnpliktstjänstgöring i Boden 49--50 köpte jag min första egna kamera. Det var en så kallad bälgkamera som gick att fälla ihop. Jag tror den finns kvar än idag. Det var fortfarande i formatet 6x9 cm. Och i svartvitt.

 

I senare delen av förra seklet skaffade jag min första Nikonkamera. Då hade även färgfilmen kommit i bruk. När bilderna framkallades kom de i formatet 10x15 cm. Den använde jag en bit in på detta sekel. Under den eran frilansade jag åt ÖA och fotograferade mycket för dem. Ofta åkte jag med filmerna ner till tidningen och framställde bilderna själv i deras

framkallningsmaskin. Från den kom bilderna kopierade och klara.

 

Nästa steg.

 

Så kom då den digitala tekniken. Filmrullen försvann och bilderna överfördes från kameran till en dator på vars bildskärm fotona kunde behandlas. Dels skrivas ut på en skrivare och dels föras vidare via internet. Det har bidragit till att jag nu har tusentals bilder lagrade på ett litet minne.

Parallellt med mitt fotande har jag även filmat sedan i början av 1960-talet varför det i mina arkiv ligger många rullar film.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards