injail

Direktlänk till inlägg 14 maj 2020

Fem F.

Av Jöran Lundberg - 14 maj 2020 21:31

Finfina finurliga filosofiska funderingar.

Jag köpte en ost häromdagen. En Prästost från Allerum. Om jag någon gång emellanåt köper ost skall två viktiga villkor uppfyllas. Jag vill för det första ha en ost som ger en ordentlig smakupplevelse och den skall inte vara för stor eftersom jag så inte hinner konsumera den förrän den torkat eller möglat.


Prästosten från Allerum har en fin pikant smak och förpackningen jag inhandlade härom dagen innehöll inte mer än 350 gram ost. Således OK. På förpackningens framsida hittade jag följande fina sentens: Smaka och upplev vad tid, kunnande och kärlek kan göra. Njut av tiden och tillvaron. Fina och tänkvärde ord som passar utmärkt som inlägg i en blogg en kväll som denna.

 

De människor som stått bakom framställningen av denna ost har således varit fyllda av ambitionen att erbjuda något som bringade kunden en smakupplevelse som gjorde hans tillvaro till en njutning. En del av dennes livsutrymme. I dessa tider är det väl så viktigt att vi kan förmå oss njuta av den tid som är nu. Jag har en känsla av att runt Sveriges land finns just nu många som inte är särdeles tillfreds med sitt liv. Sådana som när deras sociala tillvaro förändrats är färdiga till handlanden som ytterligare skulle spoliera deras tid och deras liv.

 

Nu tycker kanske du som råkar läsa detta att ett liv är så mycket mer än en ostskiva från Allerum. Men samtidigt är det ju de små tingen som är med och formar vår tillvaro. Något litet som blir en sporre till ett fullvärdigt liv. I den processen fordras det kanske lite mer, men det kan tillsammans med den egna goda viljan bli något som stärker och förändrar. Något som gör att livet åter blir en solig upplevelse.

 
 
Ingen bild

Hästtanten

14 maj 2020 23:54

Nu blev jag sugen, ska köpa en nästa gång jag handlar!

Jöran Lundberg

18 maj 2020 21:53

OK-

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards