injail

Alla inlägg den 5 september 2021

Av Jöran Lundberg - 5 september 2021 20:50

En bit in i eptember.

 

En årstid.

 

I förhållande till augusti som var rätt kylig har september hittills visat sig fån den godare sidan. Vi har vad jag kab förstå än inte haft någon reell nattfrost i våra trakter. Även om det varit nära på vissa frostlänta trakter.

Således hoppas vi fortfarande på en någorlunda fin september. Då vi kanske till och med kan få några varma brittsommardagar. Sådana dagar med skinande sol som värmer oss,

 

I mitt arkiv hittade jg en gammal dikt som heter:

 

Septemberpsalm.

 

I september bister bore bankar på;

"Nu är jag åter snart hos er".

Konstig känsla kännes då,

som inga sköna vibbar ger.

 

När det mot höstens frost och kyla går

och nordanvinden viner hård.

Då käner man det mot bistra tider går

med vinterns grepp kring fält och gård.

 

 

Septembersol kan vackr vara,

med höstligt ljus kring äng och lid.

Jag då mig sällar till den skara,

 

En sista glimt av somartid,

innan det mot vinter lider.

Är solens ljus kring äng och lid,

blott och bart brittsommartider.

 

 

 

Av Jöran Lundberg - 5 september 2021 20:50

En bit in i eptember.

 

En årstid.

 

I förhållande till augusti som var rätt kylig har september hittills visat sig fån den godare sidan. Vi har vad jag kab förstå än inte haft någon reell nattfrost i våra trakter. Även om det varit nära på vissa frostlänta trakter.

Således hoppas vi fortfarande på en någorlunda fin september. Då vi kanske till och med kan få några varma brittsommardagar. Sådana dagar med skinande sol som värmer oss,

 

I mitt arkiv hittade jg en gammal dikt som heter:

 

Septemberpsalm.

 

I september bister bore bankar på;

"Nu är jag åter snart hos er".

Konstig känsla kännes då,

som inga sköna vibbar ger.

 

När det mot höstens frost och kyla går

och nordanvinden viner hård.

Då käner man det mot bistra tider går

med vinterns grepp kring fält och gård.

 

 

Septembersol kan vackr vara,

med höstligt ljus kring äng och lid.

Jag då mig sällar till den skara,

 

En sista glimt av somartid,

innan det mot vinter lider.

Är solens ljus kring äng och lid,

blott och bart brittsommartider.

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards