injail

Alla inlägg den 9 oktober 2021

Av Jöran Lundberg - 9 oktober 2021 20:23

och brittsommar.

 

När Britta och Birgitta har namnsdagar sägs det vara brittsommar. Vad jag kan förstå var det härom dagen. Det gjorde att det våder vi haft idag verkligen har gjort skäl för namnet. Ända upp till 16 grader varmt och idel solsken gjorde att man gärna ville hålla till utomhus. Jag var således ute med min Bisse på en lång runda. Jag hoppas att vi får ha kvar det här vackra vädret några dagar till. Det skulle vi behöva efter allt regnande

Det är svårt att exakt konstatera, men jag upplever att vi numera har mildare temperaturer så här månaderna före jul. Som jag minns var det rätt vintrigt även månaderna före jul. Det var tillexempel praxis att årsveden kunde huggas och köras men före jul. Nu har vi hittills inte haft någon frost av betydelse.

 

Sven Örman.

 

Vår före detta pastor Sven Örman har aviserat att han skall komma på besök hos oss. Kommer i morgon måndag. Då har han tänkt sig att plocka ett antal liter lingon. Jag klassar det som att vara lite optimistisk. Även om de inte varit utsatt för frost år det nog ändå i senaste laget. Det myckna regnandet inverkar rätt menligt på bären. Blir tämligen vattniga.

Men det kanske är värt ett försök.

 

Redan mörkare kvällar.

 

Oavsett olika vädertyper märks det att hösten har gjort sitt inträde. Mest märks det genom att det mörknar allt tidigare. En liten dikt bifogar jag som heter:

 

Oktobermånad

 

Ett mellanting mellan höst och vintertid

 

kan visa vitt skilda drag.

 

Den månad då det utkämpas en strid

 

mellan rusk och solig sensommardag.

 

 

Den kan visa sitt ansiktes milda drag

 

i en vindstilla solskensdag,

 

men kan också visa när vinden tar tag

 

i vintrigt väder och storm överlag.

 

 

Då kan till frusen boja, sjö och strand

 

bindas av kalla och frostiga band.

 

Vars kalla nuna syns efter hand,

 

som höstgrått dis över hav och land

 

 

Då vissnat har lingonris och ljung

 

efter en sommar så varm och blid.

 

Då lägrar sig dis och dimma så tung

 

i gråmulen daggvåt oktobertid.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards