injail

Alla inlägg den 18 oktober 2021

Av Jöran Lundberg - 18 oktober 2021 22:13

Vårt klädbehov.

 

En klimatbov.

 

I ett uppmärksammat program i TV i kväll riktades focus på den negativa påverkan på klimatet som produktionen av våra kläder utgör. Klädindustrin står för lika mycket koldioxidutsläpp som sjöfarten och flyget tillsammans. Samtidigt som bara hälften av de kläder som produceras når kunden slänger vi snarligen nära en tiondel av de nyinköpta plaggen.

 

Den grundläggande orsaken.

 

En del i orsakssammanhanget är modeindustrin som tar allt större andel av marknaden på bekostnad av de praktiska vardagsplaggen. De stora modehusens enormt stora och variationsrika utbud av mode och modeller har gett upphov till en slit och släng kultur som inte på något sätt är av godo.

 

Omedvetenhet.

 

Det råder en stor omedvetenhet bland gemene man om detta bistra förhållande. Jag måste erkänna att jag inte tills nu haft en aning om förhållandet. Att jag går i kläder som till stor del är inköpta i någon sekondhandbutik beror nog snarare på ekonomimedvetenhet än min hänsyn till miljön.

 

Trendbrott int i sikte.

 

Det kommer nog att bli rätt svårt att vända trenden. Folk kommer även i fortsättningen att inhandla de kläder de tycker sig behöva. Samtidigt som klädjättarnas produktion närmast är att betrakta som en koloss på lerfötter, Nära hundra procent av kläderna produceras dessutom i så kallade låglöneländer som är djupt beroende av sin industri. Därför tror jag att förhållandet kvarstår under oöverskådlig tid.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards