injail

Alla inlägg den 6 oktober 2021

Av Jöran Lundberg - 6 oktober 2021 21:37

Reservkraft.

 

Mitt i min idéfattigdom tar jag till något som kan betraktas just som reservkraft nämligen en gammal dikt

 

 

Poesi.

 

Bland ordens myriader

 

jag skriver några rader

 

med ynklig poesi.

 

Erbarmligt små tirader

 

och främmande ballader

 

utan mening i.

 

 

Mot stjärnorna jag siktar

 

och min båge riktar

 

mot aftonhimlen klara

 

Men fantasin mig sviktar,

 

jag bara floskler diktar

 

lappri blir det bara.

 

 

Så till slut det bliver,

 

det lilla som jag skriver

 

blott bara stumma ord

 

Ty det som jag bedriver

 

är endast sånt som driver

 

förnuftet från vår jord.

 

 

Poetens sanna mening

 

är ord som bildar mening

 

ty framgång spås däri.

 

Processens hela rening

 

är meningars förening

 

till ljuvlig poesi.

 

 

Efter många fina turer,

 

med ordens krumelurer

 

kan det något bli

 

Då stramade strukturer

 

och finfina figurer,

 

till sist det skrivs däri

 

 

 

Så har jag fabricerat,

 

något fabulerat

 

av ringa innehåll.

 

Det diktverk jag presterat

 

har redan eroderat

 

ända ner till noll

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards