injail

Alla inlägg den 25 oktober 2013

Av Jöran Lundberg - 25 oktober 2013 22:52

Malala

Jag blev berörd av hennes framträdande i TV-programmet Skavlan. En så ung männsiska med ett så väl utvecklat intellekt har säkert möjlighet att påverka sin omgivning positivt. Jag tror att det är nödvändigt för unga människors, och särskilt unga flickors, frigörelse från fattigdom och kunskapsbrist att ha en ikon, en frontfigur, som kan sätta fokus på på de missförhållanden som råder. En gigantisk uppgift väntar henne men jag tror att hon har den kraft och förmåga som erfordras för att lyckas. Men jag tror också att det är nödvändigt att hon är omgiven av rätt sorts människor som kan leda henne in i rätt fåra.

Jag håller med henne när hon säger att möjligheten till en god utbildning är den hävarm som kan lyfta kommande generationer barn och ungdom ur fattigdom och misär och ge dem chans till ett drägligt liv. Det kan synas vara en lång väg att gå, men om man inte börjar vandringen någon gång kommer man aldrig till målet.

Jag tänker då på Långviksmonskolan som byggdes i Colombia. I dag är den fylld av elever som får den grund av kunskap som kommer att prägla dem för framtiden. Det kan synas vara en ringa åtgärd men tänk ändå så viktigt det är för just den bygden. Den får vara en del av den process som lyfter Colombia till en ljus framtid värdigt ett land i utveckling.

Så är Malala en vanlig Pakistansk tonåring med ett spännande livsöde men ändå en oerhört viktig del av arbetet att lyfta världens barn till en värdig tillvaro. Man vill önska henne all den rika välsignelse som kan flöda över henne, även om hon som muslim verkar ha god tumme med Allah

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards