injail

Alla inlägg den 10 oktober 2013

Av Jöran Lundberg - 10 oktober 2013 22:49

Litteraturpris

Med en viss besvikelse konstaterar jag att jag inte fick Nobels litterturpris i år heller. Det gick nämligen till en kollega från Canada som heter Alice Munro. Hon är 81 år och därmed noterar jag med tillfredsställelse att jag i alla fall har åldern inne. Man skall nog vara mellan 80 och 90 år för att överhuvudtaget komma ifråga. Därför misströstar jag inte eftersom chansen ökar med stigande ålder.

Annars hade jag lite smått förberett mig för nobelfesten genom att spåna lite på mitt högtidstal. Bland annat skulle jag ha skrivit en liten dikt till ära för den gamle krutgubben. Nu måste den tyvärr ligga i garderoben till nästa gång det beger sig. Ett litet råd vill jagändå ge dem genom denna drapa.

 

Den gamle krutgubben Alfred Nobel

Han som uppfann dynamiten

han i sin himmel så salig och säll

hyllar gärna eliten.

 

Den sturske gubben med sitt pris

styr och ställer  än här på jorden

Det är skickligt på många vis

av en man som är saligen vorden.

 

Ett pris har han anförtrott vår akademi

Det handlar om litteraturen

Det är priset med  mackel o krackel i

och kontroversiellt av naturen.

 

För hur dom än sig i världen vänder

anses det ändå vara galet och fel

Fast gubbarna alltid tvår sina hände

får dom nesligen pinas och plågas en del.

 

Jag tror ändå de skulle bli populära

om Jöran Lundberg fick vinna

ty ingen kan som han priset bära

det må alla kloka besinna.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards