injail

Alla inlägg den 9 oktober 2013

Av Jöran Lundberg - 9 oktober 2013 22:09

Gubbröran

Varje onsdag kl. 12, under den mörka årstiden samlas ett antal ”gubbar” på biblioteket i Björna för en stunds småprat om livets trivialiteter.  Det kallas ”Gubbröran”. Jag brukar besöka sammankomsten när jag inte har något annat som är angelägnare. Vi har givetvis inte den kapaciteten att vi kan lösa livets alla gåtor men ett gott försök gör vi i alla fall. Jag har en känsla av att det är nödvändigt för en del deltatare att bara få ”prata av sig”. Allt som spontant dyker upp i form av minnen och upplevelser kan man diskutera och ventilera.

Jag är uppenbart av den åsikten att nyttan av en sådan pratstund kan inte nog uppskattas. Bland deltagarna finns också Anders Nordström som är pensionerad lärare. Av och till brukar han ta upp något särskilt ämne som vi studerar och fördjupar oss i. På det sättet är det också lite allmänbildning med i spelet. I den illustra samlingen brukar jag också någon gång nu och då testa någon av mina nya alster, mest för att kolla hur de reagerar. Dessutom brukar jag komma med några av mina skämtsamma berättelser för att locka fram ett hjärtligt skratt. Minimiambitionen i varje samling jag deltar i, är att åtminstone tre gånger få dem att stratta riktigt gott. Då vet jag nämligen att jag förlängt deras liv med minst en vecka. Om jag således upprepar den manövern varje vecka skulle de följaktligen leva i evighet. Allt efter den principen att ett gott skratt förlänger livet.

Det är ju också så, att en person som har en uppsjö av god hunor och sprider den omkring sig, får en aura av gemytlighet som lever långt efter det att personen lämnat jordelivet. En humorlös person däremot är förgäten i stort sett samma dag som graven skottats igen. I dag nämndes i samlingen en man, nu avliden, som var känd för sin goda humor och sin förmåga till livfulla berättelser. Under minst en kvarts timme levde den mannen upp igen i deras sinnen och  blev levande för dem genom det gemyt han spridit under sin livstid.

Den medicin som en humorfylld tillvaro utgör är utprovad effektiv och dessutom i stort sett fri från biverkningar. En positiv livssyn stärker således kroppen och bringar själen i balans. Jag tror till och med anden mår gott av detta.

Med det önskar jag alla mina kära bloggdiggare en fortsatt fin tillvaro i full harmoni med livet.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11
12 13
14
15
16 17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards