injail

Direktlänk till inlägg 26 maj 2013

Snudd på tropisk värme

Av Jöran Lundberg - 26 maj 2013 21:16

Sommarvärme.

Söndagen ägnades åt ett besök i fritidshuset uppe vid Hemsjön. Solen gassade som aldrig tillförne, då vi satt på altanen och myste. Jag var lite grämen för att jag hade glömt att ta med mig kameran. Blåbärsriset kring stugan prunkade i en alldeles underbar ljusgrön färg och var dessutom översållade med blyga små blåbärsblommor. Man får hålla tummarna för att det inte blir någon frostnatt som saboterar deras fortsatta utveckling. Man kan ju undra vad det skall bli av dessa tidiga sommardagar. Under eftermiddagen här på Tallbacken var det nästan så att  termometern mot solväggen visade strax unde 40 grader. Nära snudd på tropisk sommarvärme. Vi skulle behöva lite regn nu snart för det är rätt torrt i markerna.

Jag har kommit en bit på väg med att lägga in vinterförrådet med med i vedboden. Genom tikligt med sol och vind har den torkat riktigt bra. Frhoppningsvis skall jag kanske kunna slutföra det arbetet under kommande vecka. Det är en underlig känsla att mitt i den stekheta sommarvärmen förbereda för frostiga vinterdagar. Men ”sånt är livet”.

 

En fläskfilé som Kärahu berett

som läckert söndagmål jag tärde

Den finaste jag nånsin sett

som min lekamen närde.

 

Fast att den var väldigt god

hade också denna rätt,

förmågan ge mig levnadsmod

och gynna mig på alla sått.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards