injail

Alla inlägg den 17 juni 2020

Av Jöran Lundberg - 17 juni 2020 21:11

En supermiljö.

Jag fick för mig att jag skulle göra ett besök i vårt fritidshus upp vid Hemsjön. Från vändplatsen där jag lämnar bilen är det väl cirka 250 meter att promenera. En promenad som med mina gubbiga ben tar en liten tid. Men samtidigt blir det ju ett tillfälle till träning. Min gode vän och kompis Torben Johansson kom också på besök så vi satt länge på altanen och njöt av tillvaron.


Våra grannar, ungdomarna i Perssonklanen håller på att bygga en superfin och bred spång i stort sett hela vägen fram till stugan. De har byggt den mer än halva vägen vid det här laget. När den är färdig blir det superlätt att färdas fram till stugan. De bygger den mycket för att underlätta för en rullstolsburen anförvant att ta sig fram.


Det är inte bara vi som har fritidshus här vid sjön som trivs, utan det är även många arter av sjöfåglar som har sin  tillvaro här. Men just nu är det tämligen tyst och stilla eftersom det är tid att ruva fram den nya kullen av ungar. Men snart är det fullt av liv. Ett fenomen som återkommer varje vår är att det landar många tranor på sjön. Men de är kvar endast något dygn och sedan far de vidare på sin färd norrut. Om det möjligen är så att sjön ligger väl till för att stanna upp för en vilopaus. Det är inga svanar som häckar vid sjön och det tror jag beror att det inte finns bottnar som kan erbjuda dem näring.

Lägger till ett par bilder som illustration.


 


    


Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards